تقدیر پارلمان بخش خصوصی پایتخت از صادرکنندگان نمونه

مراسم انتخاب صادرکنندگان نمونه استان تهران در سال 1397 توسط اتاق بازرگانی تهران و با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت برگزار شد. در این مراسم که با استقبال فعالان اقتصادی بخش خصوصی و نمایندگان سازمان‌ها و نهادهای کشوری و استانی برپا شد، 15 شرکت به عنوان صادرکننده نمونه معرفی شدند. هم‌چنین 5 شرکت نیز به دلیل کسب امتیازات بالا در فرآیند انتخاب، شایسته تقدیر شناخته شدند.

ضرورت تصمیم‌گیری یکپارچه برای صادرات
در ابتدای این مراسم، محمد لاهوتی که همانند سال گذشته، مسوولیت دبیرخانه کارگروه انتخاب صادرکنندگان نمونه استان تهران را برعهده داشت، پشت‌ تریبون‌ ایستاد و توضیحاتی درباره فرایند شناسایی و انتخاب‌ صادرکنندگان‌ نمونه پایتخت ارائه‌ کرد. لاهوتی گفت: به دلیل‌ تعامل مثبت و سازنده میان اتاق تهران، سازمان صنعت، معدن و تجارت و استانداری تهران طی دو سال گذشته، انتخاب‌ صادرکنندگان نمونه استان بر اساس دستورالعمل‌های مربوطه به پارلمان بخش خصوصی واگذار شده است.
او افزود: سال گذشته، 56 پرونده توسط دبیرخانه مورد ارزیابی قرار گرفت و امسال با کاهش 33 درصدی، تعداد‌ 37 پرونده برای بررسی توسط صادرکنندگان به اتاق تهران ارسال شد که از این میان 3 صادرکننده به عنوان صادرکننده ملی برگزیده شده بودند و به همین سبب این سه پرونده از دور رقابت‌های استانی‌ خارج شد. بر این اساس 34 پرونده با نظارت‌ وزارت صنعت، معدن و تجارت، مورد بررسی دقیق قرار گرفت و بدین ترتیب 15 صادرکننده به عنوان صادرکنندگان برتر سال 1397 استان تهران انتخاب شدند.
او با بیان اینکه 5‌ صادرکننده نیز به عنوان صادرکنندگان شایسته تقدیر برگزیده شدند، ادامه داد: واگذاری امر انتخاب صادرکنندگان نمونه استان به اتاق تهران به عنوان نمادی از اعتماد به بخش خصوصی ‌می‌تواند سرلوحه دیگر استان‌ها قرار گیرد و‌ واگذاری سایر امور به بخش خصوصی از همین مراحل قابل انجام است. ادامه در صفحه 3
افزایش مصارف ارزی و کاهش درآمدها
در ادامه این جلسه، محمدرضا مودودی، سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به اینکه آمریکا جنگی‌ تمام‌عیار را بدون شلیک یک گلوله علیه ایران آغاز کرده است، گفت: کشور‌های‌ اروپایی به رغم وعده‌هایی که داده‌اند، هنوز‌ نتوانسته‌اند به طور عملی‌ پشتیبانی خود را از ایران نشان دهند و ما ‌می‌دانیم که باید به خود اتکا کنیم.
مودودی در ادامه به ضرورت‌ جدی انگاشتن دغدغه‌های بخش خصوصی‌ توسط‌ دولت پرداخت و گفت: لازم است در کشور، تغییر رویکردی‌ در حوزه تولید و صادرات ایجاد شود. بررسی‌ها نشان ‌می‌دهد که صرفا 70 قلم کالا، صادرات بیش از 50 میلیون دلار را حاصل کرده‌اند و صادرات بیش از 10 میلیون دلار، شامل کمتر از 350 قلم کالا است و تنوع‌بخشی یه اقلام صادراتی نیازمند سرمایه‌گذاری در مگاپروژه‌های صادراتی است.
رییس‌ سازمان توسعه تجارت در ادامه سخنانش از برنامه‌های این سازمان برای توانمندسازی بنگاه‌های مستعد رشد خبر داد و گفت: سازمان توسعه تجارت پروژه‌هایی را تعریف کرده است که در صورت تکمیل شدن، صادرات چند صد میلیون دلاری را‌ محقق خواهد کرد و بخش خصوصی باید کار بررسی، مذاکره و فاینانس این پروژه‌ها را برعهده بگیرد.

دولت به نظرات بخش خصوصی بها دهد
سخنران بعدی آیین تجلیل از‌ صادرکنندگان برتر استان تهران، مسعود خوانساری، رییس اتاق بازرگانی تهران و متولی برگزاری فرآیند انتخاب صادرکنندگان نمونه استان بود.
او با اشاره به برخی ویژگی‌های ممتاز کشور نظیر،‌ موقعیت سوق‌الجیشی ایران، همسایگی با هشت کشور محصور در خشکی، برخورداری از منابع معدنی فراوان، جایگاه ایران در برخورداری از منابع نفت و گاز این پرسش را مطرح کرد که چرا ایران با جمعیت 80 میلیون نفری و جمعیتی جوان، اکنون باید با سه میلیون بیکار مواجه باشد و حداقل 5 دهک جمعیتی آن دچار مشکل فقر باشند؟
او ادامه داد: افزون بر این مسایل، بسیاری از افراد‌ از شرایط زندگی خود ناراضی هستند، به آینده امید ندارند و همچنین جوانان‌ و نخبگان راه مهاجرت را در پیش گرفته‌اند که این کشور را در آینده از لحاظ جمعیت جوان و نیروی کار نیز با مشکلاتی مواجه خواهد کرد. متاسفانه دولت در مواجهه با مشکلات یا تصمیم ‌نمی‌گیرد یا بسیار دیر تصمیم‌گیری ‌می‌کند.
او‌ سیاست‌های ارزی دولت را مصداق عدم تصمیم‌گیری به موقع دولت خواند و در این باره توضیح داد: دولت حدود پنج سال‌ در مورد ارز، تصمیم‌گیری نکرد‌ و ناگهان قیمت ارز با جهش مواجه شد. دولت‌ برای کنترل این وضعیت به تکاپو افتاد‌ و بیش از 30 بخشنامه را برای حل این مشکل صادر کرد. حل سایر مسایل اجتماعی و سیاسی نیز گرفتار همین رویکرد دولت است. برای مثال، موضوع FATF نیز‌ اگرخوب یا بد باید در مورد آن به سرعت تصمیم‌گیری شود. در تصمیم‌گیری با تاخیر زیاد، بسیاری از مزایا و امکانات آن نیز از دست خواهد رفت.

بدون مشورت با بخش خصوصی، هیچ تصمیمی نمی‌گیرم
وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در این همایش، فناوری و صادرات را دو بال شکوفایی صنایع در کشور عنوان کرد و گفت: در دوره جدید وزارت صنعت، معدن و تجارت، چندین اتاق فکر از جمله اتاق فکر مربوط به صادرات غیرنفتی ایجاد کرده‌ایم و معتقدیم که برای رونق در صادرات کشور باید محصولات فناورانه تولید کرد.
رضا رحمانی سپس به دیدار اخیر جمعی از مسوولان دولت با مقام معظم رهبری اشاره کرد و افزود: ایشان در این دیدار بر دو موضوع حمایت از تولید داخلی و رشد و رونق در صادرات غیرنفتی تاکید جدی داشتند.

وی سپس با تاکید بر اینکه مانیفست وزارت صنعت، معدن و تجارت در دوره پیش رو، مشورت و تعامل و همفکری با بخش خصوصی و فعالان اقتصادی است، افزود: از این پس، تمامی تصمیمات نهایی در فضای کسب و کار و مرتبط با وزارت صنعت، معدن و تجارت با مشورت با بخش خصوصی گرفته خواهد شد و ضمانت اجرایی تمامی تصمیمات نیز باید با دولت و همچنین بخش خصوصی باشد.
رحمانی در ادامه با تاکید بر اینکه دولت دوازدهم برای تسهیل در فرآیندهای مرتبط با صادرات غیرنفتی، مصصم و جدی است، گفت: طی سال جاری، 10 پروژه ویژه در وزارت صنعت، معدن و تجارت تعریف و برای هر یک از آن نیز مسول قرار داده‌ایم و یکی از این پروژه‌ها، توسعه صادرات به کشورهای همسایه است.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه آمارهای اتاق بازرگانی تهران نشان می‌دهد که حجم واردات کشورهای همسایه ایران طی سال گذشته، بالغ بر 570 میلیارد دلار بوده است، افزود: این در حالی است که سهم واردات کشورهای همسایه از بازار ایران، تنها 3 تا 4 درصد است.
رحمانی با بیان اینکه بازار کشورهای همسایه، یک ظرفیت و فرصت ایده‌آل برای رشد صادرات غیرنفتی ایران به حساب می‌آید، گفت: اگر سهم واردات این کشورها از ایران را تنها به 10 درصد افزایش دهیم، ارزش صادرات غیرنفتی کشور فقط به این مناطق معادل کل ارزش صادرات غیرنفتی کشور در سال خواهد بود.
وزیر صنعت، معدن و تجارت در بخش دیگری از سخنانش، یکی از موانع پیش روی صادرت غیرنفتی کشور را عدم توازن‌ها میان صادرات و تنظیم بازار داخل عنوان کرد و افزود: برای فعال کردن ظرفیت‌های خالی در بخش تولید، باید صادرات را تقویت کرد.

فهرست 15 شرکت صادرکننده نمونه استان تهران در سال 1397
1-نفت بهران به مدیرعاملی اسعد عزیزی
2- نیواد برزن به مدیرعاملی سمیع سمیعی
3- سینا کاشی به مدیرعاملی رضا عزیزیان
4- شیشه مظروف یزد به مدیرعاملی ناصر بهرامی
5- صنایع ریخته‌گری پرلیت آسیا به مدیرعاملی بابک بیدختی
6- مجتمع صنایع لاستیک یزد به مدیرعاملی اسکندر ستوده
7- شرکت تجارت آرمان پگاه به مدیرعاملی مجید بازیان
8- شرکت دمنده به مدیرعاملی احمد بستانچی
9- لوله‌گستر خادمی به مدیرعاملی محمدرضا خادمی ولی‌پور
10- تولیدی و صنعتی ممتاز سهند به مدیرعاملی محمدرضا سلطانی
11- شیر پاستوریزه پگاه تهران به مدیرعاملی عبدالله کاشانی‌زاده
12- فرآورده‌های لبنی تین به مدیرعاملی میراسلام تیموری
13- شیشه‌سازی مینا به مدیرعاملی داوود کافی‌آبادی
14- شرکت صانیر به مدیرعاملی حمیدرضا صالحی
15- نانو فناوران دارویی الوند به مدیرعاملی نیما سپهری

پنج شرکت شایسته تقدیر در صادرات در سال 1397
1- دشت بهشت آریا
2- آرتاویل تایر
3- گروه صنعتی پاکشو
4- پارس تابلو
5- آذرپاسیلو


دیدگاه‌ها

کد موجود در تصویری که مشاهده می کنید را وارد کنید
XML دیدگاه ها: RSS | Atom








معرفی فدراسیون

فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته ایران بمنظور ساماندهی تشکلی فرایندهای تولید و صادرات کالاها و خدمات صنايع انرژي ايران و حفظ توازن و نظم و فراهم کردن امکان بهره برداری بیشتر از سرمایه گذاری و تولید و همچنین استفاده و انتقال تجربیات علمی و عملی دست اندرکاران و به هنگام نمودن آن برای نیل به اهداف قانونی توسعه در حوزه صادرات كالا و خدمات حوزه انرژي ايران و دفاع از منافع مشروع اعضاء، فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته ایران به استناد بند (ک) ماده (5) قانون اتاق بازرگانی و صنایع و معادن و کشاورزی ایران تشکیل گردیده است.

ادامه مطلب

انجمن‌ها و شرکت‌های عضو

ساعت سرور

امروز، شنبه 01 اردیبهشت 1403 3:08 ق.ظ

ورود به سیستم

کاربر گرامی، در صورتی که ثبت نام نکرده اید روی دکمه ثبت نام کلیک نمایید. شایان ذکر است جهت استفاده از کلیه امکانات سایت ثبت نام ضروری می باشد.


ثبت نام

ثبت نام اولیه در سیستم برای همگان رایگان می باشد