تعادل امروز اقتصاد ایران نتیجه فعالیت‌های بخش خصوصی است

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور به عنوان سخنران پایانی «همایش تشکل‌های اقتصادی، راهبران توسعه» از برخی پیچیدگی‌ها و سختی‌هایی که هنگام تصمیم‌گیری به ویژه در شرایط اعمال انواع فشارها و تحریم‌ها به وجود می‌آید، سخن گفت. به اعتقاد این مقام مسئول باید در این وضعیت سه موضوع مهم را در نظر گرفت؛ اول معیشت و رفاه مردم که بسیار تعیین‌کننده است. دوم مسئله ارز و در نهایت منابع و درآمدهای دولت که به شدت کاهش یافته است.

او در مورد تعبیر رئیس اتاق ایران در مورد تیرهایی که از نیروهای خودی، بخش خصوصی را آزار می‌دهد، گفت: فعالان اقتصادی در جبهه مقاومت در برابر تحریم‌ها، خط‌شکنی می‌کند، اینکه از داخل آنها را مورد فشارهای مضاعف قرار دهیم، خیانت به کشور است. مگر ما مرده باشیم که این گونه اتفاق‌ها بیفتد. آنچه بخش خصوصی را آزار می‌دهد، اعمالی است که به نظر می‌رسد اگر در وضعیت خاص امروز رعایت نشود با برخی مشکلات پیچیده‌تر مواجه می‌شویم.
به اعتقاد جهانگیری، تمام بخش‌ها و دستگاه‌های دولتی در تلاش هستند که به نفع منافع کشور عمل کنند و هیچ کس جرئت نمی‌کند به بخش خصوصی آسیبی بزند چراکه اگر قرار باشد تسهیل در اقتصاد اتفاق بیفتد با همت فعالان اقتصادی محقق می‌شود.
معاون اول رئیس‌جمهور از بی‌نتیجه ماندن تلاش‌های دشمن در ساقط کردن ایران سخن گفت و ادامه داد: دشمنان زمانیکه متوجه شدند نمی‌توانند به هدف خود در ساقط کردن ایران برسند، اعلام کردند که هدف آنها فروپاشی اقتصاد ایران بود که خوشبختانه این هدف هم محقق نشد.
او تأکید کرد: شوک بزرگی در نتیجه اعمال تحریم‌ها بر اقتصاد ایران وارد آمد که همه آن هم متوجه سیاست‌های تحریمی نبود، بلکه اشتباهات گذشته ما نیز در این شرایط اثرگذار بود. اما امروز بعد از گذشت یک سال به نقطه تعادلی در اقتصاد رسیدیم که ارزشمند است. علامت‌هایی که از تعادل و ثبات در اقتصاد دیده می‌شود نتیجه تلاش‌های بخش خصوصی است.
جهانگیری در ادامه از سرمایه‌گذاری اندکی که در طول چند سال اخیر در کشور اتفاق افتاده اظهار نگرانی کرد و گفت: باید بی‌رغبتی بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری‌های جدید را آسیب‌شناسی کرده و علت‌ها را درمان کنیم. حفظ امنیت و حرمت سرمایه‌گذار دو رکن اصلی هستند که نباید از آنها غفلت کرد. متأسفانه فساد گسترده‌ای اقتصاد کشور را در برگرفته که شرایط را سخت‌تر کرده است. به طور حتم مقابله با این شرایط به عزم عمومی نیاز دارد.
آنچه در این نشست از دیدگاه جهانگیری مورد توجه قرار گرفت، استفاده از توان و ظرفیت آحاد جامعه و به ویژه تشکل‌ها بود. به باور او هیچ کشوری نمی‌تواند به تنهایی و تنها با تکیه بر دولت خود به توسعه دست پیدا کند.
معاون اول رئیس‌جمهور امیدواری به آینده و اعتماد را دو اصلی مورد نیاز در دل جامعه دانست و تأکید کرد: اگر نخبگان یک کشور نسبت به آینده ناامید شوند، کل جامعه امید و اعتماد خود را از دست خواهند داد. بنابراین امروز بیش از هر زمان دیگری به امید و همبستگی اجتماعی نیاز داریم. باید برای ارتقاء سطح مشارکت عمومی تلاش کرد و آن را جدی گرفت.
وی به بخشنامه‌ای که در مورد اجرای مواد 2 و 3 قانون بهبود مستمر محیط کسب‌وکار توسط دستگاه‌های دولتی، ابلاغ کرده بود، اشاره و عنوان کرد: این بخشنامه صادر شد و در حال حاضر کمیسیون‌های دولت هم به هنگام تصمیم‌گیری از نظرات اتاق استفاده می‌کنند. امروز برای اجرایی شدن صددرصدی این بخشنامه، تصمیم گرفتم بند دیگری هم به آن اضافه کنم مبنی بر اینکه اگر بخش خصوصی اعلام کند موضوعی از سوی دستگاه‌های دولتی بدون مشورت گرفتن از او به جمع‌بندی رسیده، از ورود آن به جلسه هیات دولت ممانعت می‌کنم تا بعد از اعلام نظر بخش خصوصی، مجدد مطرح شود.


دیدگاه‌ها

کد موجود در تصویری که مشاهده می کنید را وارد کنید
XML دیدگاه ها: RSS | Atom








معرفی فدراسیون

فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته ایران بمنظور ساماندهی تشکلی فرایندهای تولید و صادرات کالاها و خدمات صنايع انرژي ايران و حفظ توازن و نظم و فراهم کردن امکان بهره برداری بیشتر از سرمایه گذاری و تولید و همچنین استفاده و انتقال تجربیات علمی و عملی دست اندرکاران و به هنگام نمودن آن برای نیل به اهداف قانونی توسعه در حوزه صادرات كالا و خدمات حوزه انرژي ايران و دفاع از منافع مشروع اعضاء، فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته ایران به استناد بند (ک) ماده (5) قانون اتاق بازرگانی و صنایع و معادن و کشاورزی ایران تشکیل گردیده است.

ادامه مطلب

انجمن‌ها و شرکت‌های عضو

ساعت سرور

امروز، پنج شنبه 07 تیر 1403 10:49 ب.ظ

ورود به سیستم

کاربر گرامی، در صورتی که ثبت نام نکرده اید روی دکمه ثبت نام کلیک نمایید. شایان ذکر است جهت استفاده از کلیه امکانات سایت ثبت نام ضروری می باشد.


ثبت نام

ثبت نام اولیه در سیستم برای همگان رایگان می باشد