تحریم یعنی تروریسم اقتصادی

رئیس‌جمهور در دومین کنفرانس روسای مجالس ایران، افغانستان، پاکستان، ترکیه، چین و روسیه درباره مبارزه با تروریسم، با ارائه هشت راهکار برای تحقق منطقه قوی‌تر تاکید کرد که تهران برای مشارکت در ساخت این منطقه قوی‌تر آماده است

تحکیم پیوندهای چندجانبه و دوجانبه میان خود، ایجاد امنیت شبکه‌ای با همه همسایگان و نمایش حس احترام به حاکمیت ملی آنها، تعقیب چندجانبه‌گرایی در دیپلماسی و قراردادهای تجاری، مشارکت جدی در فرآیندهای صلح‌سازی در منطقه و تقویت همه‌جانبه قدرت دفاعی و تقلیل نظامی‌گری در سطح منطقه‌ای، افزایش تبادلات مردمی، علمی و فرهنگی و گردشگری منطقه‌ای فارغ از تعلقات قومی و مذهبی، فراهم ساختن زیرساخت لازم برای ترانزیت و انتقال انرژی و اطلاعات با همه همسایگان خود و سایر کشورهای علاقه‌مند به استفاده از ظرفیت‌های ترانزیتی، حمایت از تجارت کالا و خدمات به‌خصوص کالاها و خدمات فرهنگی میان همسایگان، دستیابی به توازن قوای پایدار با همسایگان مبتنی بر خویشتن‌داری استراتژیک و عدم رقابت مخرب راهکارهایی بود که روز گذشته از سوی رئیس‌جمهور برای ساخت منطقه‌ای قوی‌تر ارائه شد. در همین راستا، روحانی تاکید کرد: من اشتیاق جمهوری اسلامی ایران را به مشارکت در ساختن منطقه قوی‌تر اعلام کرده‌ام؛ منطقه‌ای رها از سلطه دیگران که به خود متکی باشد و از خود نیرو بگیرد و بر نیروی جمعی همه ملت‌ها تکیه کند و بیفزاید. منطقه قوی‌تر؛ نه محصور در جغرافیایی معین بلکه چراغ راهنمای ما در پیشگاه ورود به دنیای پساآمریکایی است؛ دنیایی که در آن آمریکا توانایی سلطه بر دیگران را ندارد و این ملت‌ها در مناطق جهان هستند که در هم‌پیمانی با هم، آرزوهای مشترکشان را پی می‌گیرند.
رئیس‌جمهوری همچنین در این کنفرانس به تحریم‌کنندگان ایران هشدار داد چنانچه توانایی‌های ایران در مبارزه با مواد مخدر و تروریسم ضربه ببیند، آنها نمی‌توانند از آوار مواد مخدر، بمب‌ها و تروریسم و مهاجرت به سلامت خارج شوند. روحانی درادامه سخنانش خروج آمریکا از برجام و اعمال مجدد تحریم‌ها و
اقدامات این دولت علیه جمهوری اسلامی ایران و شرکای تجاری‌اش را نمونه بارز تروریسم اقتصادی توصیف کرد.

گستاخی آمریکا را تحمل نمی‌کنیم
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، روحانی در بخش دیگری از سخنرانی‌اش در این کنفرانس که در هتل پارسیان آزادی تهران برگزار شد، گفت: ما فرزندان تمدن‌های بزرگ در معرض یورشی همه‌جانبه هستیم که نه‌تنها هویت و استقلال ما را تهدید می‌کند؛ بلکه مصمم است پیوند‌های دیرپای ما را از هم بگسلد.
رئیس‌جمهور تصریح کرد: کشوری که جنگی تجاری با چین به راه انداخته، به پاکستان طعنه می‌زند، افغانستان را تحقیر، ترکیه را تنبیه، روسیه را تهدید و ایران را تحریم می‌کند، متهم ردیف اول در شکستن پیوندهاست. اگرآمریکا گمان می‌کند که می‌تواند ما را از هم جدا کند، سخت بر خطاست و ما اینجا هستیم تا بگوییم که بنا نداریم این گستاخی‌ها را تحمل کنیم و ما در برابر آنها خواهیم ایستاد. روحانی با تاکید بر اینکه «از کسی که به دیوارها تعظیم می‌کند، انتظار نداریم که به پل‌ها احترام بگذارد»، اظهار کرد: از چنین مسوولیت‌گریزی، نمی‌خواهیم که به مسوولیت تازه‌ای گردن بنهد. از آن کس که تمدن‌ها را تحقیر کرده، نمی‌توان خواست که نگهدارنده پایه‌های تمدن مشترک باشد اما هر کجا که آمریکا در انهدام جوامع سهمی داشته باشد، اجازه نخواهیم داد از هزینه خسارت‌ها و ویرانی‌ها بگریزد.

اعمال مجدد تحریم‌ها و تروریسم اقتصادی
رئیس‌جمهوری در ادامه سخنانش گفت: امروزه امنیت ابعاد گسترده‌تری نسبت به گذشته دارد. مسائلی مانند امنیت اقتصادی، امنیت فرهنگی، امنیت سیاسی، امنیت اجتماعی و روانی جامعه ما را در بر گرفته و اخلال در هر کدام می‌تواند در حوزه تروریسم تعریف شود. تحریم‌های اقتصادی ظالمانه و غیرقانونی آمریکا علیه ملت شریف ایران به‌عنوان شکل بارزی از تروریسم، ملت ما را هدف قرار داده است. تروریسم اقتصادی به معنای وحشت‌آفرینی در مورد اقتصاد یک کشور و ایجاد رعب و ترس در دیگر کشورها برای ممانعت از تجارت و سرمایه‌گذاری در کشور هدف است. خروج آمریکا از برجام و اعمال مجدد تحریم‌ها و اقدامات این دولت علیه جمهوری اسلامی ایران و شرکای تجاری‌اش نمونه بارز تروریسم اقتصادی است.

هشدار به تحریم‌کنندگان ایران
رئیس‌جمهوری همچنین ضمن هشدار به تحریم‌کنندگان ایران گفت: به تحریم‌کنندگان هشدار می‌دهیم که اگر توانایی‌های ما در مبارزه با مواد مخدر و تروریسم در خاستگاه آنها ضربه ببیند، نخواهید توانست از آوار مواد مخدر، بمب‌ها و تروریسم و مهاجرت به سلامت خارج شوید.
روحانی با بیان اینکه ایران با حکم رسالت خود سدی بزرگ در برابر سوداگران خشونت بوده و بهای سنگینی را هزاران نفر از دلاوران ما با پرداخت جانشان داده‌اند، گفت: سالانه ۸۰۰ میلیون دلار برای مبارزه با مواد مخدر صرف می‌کنیم، برای لحظه‌ای تصور کنید که اگر رخنه‌ای در این سد ایجاد شود چه فاجعه‌ای رخ خواهد داد. ما همچنین در راه مبارزه با تروریسم سالانه میلیون‌ها دلار هزینه‌ کرده‌ایم و صدها نفر از نیروهای ما در این راه جان خود را فدا کرده‌اند. ما از غرب انتظار نداریم که سهمشان را در ازای امنیت و ثبات خود که برای آنها تامین کرده‌ایم بپردازند، اما بدانند با تحریم ایران توانایی‌های ما برای مبارزه با مواد مخدر و تروریسم آسیب می‌بیند. روحانی در ادامه گفت: آنها که حرف ما را باور ندارند، خوب است نگاهی به نقشه جغرافیایی بیندازند. روحانی همچنین گفت: ما باید بدانیم که تهدیدهای امروز بین مرزی است. از همین رو است که باید به‌دنبال منطقه‌ای قوی‌تر که رها از سلطه دیگران است باشیم.


دیدگاه‌ها

کد موجود در تصویری که مشاهده می کنید را وارد کنید
XML دیدگاه ها: RSS | Atom








معرفی فدراسیون

فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته ایران بمنظور ساماندهی تشکلی فرایندهای تولید و صادرات کالاها و خدمات صنايع انرژي ايران و حفظ توازن و نظم و فراهم کردن امکان بهره برداری بیشتر از سرمایه گذاری و تولید و همچنین استفاده و انتقال تجربیات علمی و عملی دست اندرکاران و به هنگام نمودن آن برای نیل به اهداف قانونی توسعه در حوزه صادرات كالا و خدمات حوزه انرژي ايران و دفاع از منافع مشروع اعضاء، فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته ایران به استناد بند (ک) ماده (5) قانون اتاق بازرگانی و صنایع و معادن و کشاورزی ایران تشکیل گردیده است.

ادامه مطلب

انجمن‌ها و شرکت‌های عضو

ساعت سرور

امروز، پنج شنبه 30 فروردین 1403 8:30 ب.ظ

ورود به سیستم

کاربر گرامی، در صورتی که ثبت نام نکرده اید روی دکمه ثبت نام کلیک نمایید. شایان ذکر است جهت استفاده از کلیه امکانات سایت ثبت نام ضروری می باشد.


ثبت نام

ثبت نام اولیه در سیستم برای همگان رایگان می باشد