بازگشت ثبات به اقتصاد با تک نرخی شدن ارز

با توجه به سابقه‌ای که در کشور داریم باید گفت هرچند سال یک بار شاهد پریدن فنر ارز هستیم. در گذشته از سوی فعالان اقتصادی در اتاق بازرگانی به کرات نسبت به این موضوع به دولت‌ها هشدار داده شد که پایین نگه داشتن نرخ ارز به صورت تصنعی و ورود دلارهای نفتی به اقتصاد مسیر اشتباهی است و نباید جلوی افزایش تدریجی دلار را بگیرند. درواقع به دلیل در پیش گرفتن سیاست‌های غلط ، شاهد پرواز قیمت ارز هستیم. بدیهی است زمانی که دولت بابت داشتن منابع ارزی تحت فشار باشد، کنترل نوسانات برای دولت سخت‌تر می‌شود. افزایش نرخ ارز به 6000 تومان، اتفاقی قابل پیش‌بینی بود و در شرایط کنونی نیز که متأسفانه شاهد این هستیم که تبادل ارز با خارج از کشور سخت شده است. توجه به این نکته ضروری است که افزایش نرخ ارز در نهایت کاهش ارزش پول ملی و به موازات آن کاهش قدرت خرید مردم را به دنبال خواهد داشت. بیش از رفع مشکلات در اقتصاد، ریشه‌یابی درخصوص علت اصلی مشکلات امری مهم به نظر می‌رسد؛ به این معنا که اصلاحات ساختاری همواره مغفول واقع شده و به صورت مقطعی در حال کاهش نرخ قیمت‌ها به‌ویژه قیمت ارز هستیم که با این رویه راه به جایی نمی‌بریم. اقتصاد کشور ما نفتی و درواقع تک محصولی است و دولت‌ها نسخه مناسبی برای اصلاحات اقتصادی و حرکت به سوی اقتصاد آزاد را ایجاد نکردند و به نقطه‌ای رسیدیم که بسیاری راه رفع مشکلات را در برداشتن صفرهای پول ملی در اقتصاد دانستند. در چنین شرایطی مسؤولان باید از تکرار سیاستگذاری‌های اشتباه گذشته بپرهیزند و با اتخاذ سیاست‌های مناسب، زمینه رفع مشکلات معیشتی و بالا بردن قدرت خرید مردم را فراهم نمایند. باید به دور از سیاست‌های پوپولیستی در راستای بهبود وضعیت زیرساخت‌های اقتصاد کلان کشور پرداخت. مسائل اقتصادی باید به دور از سیاسی‌کاری رفع گردند. دوشنبه شب نیز شاهد بودیم که معاون اول رئیس‌جمهور اعلام کرد ارز، تک نرخی و با رقم 4200 تومان عرضه می‌شود. در این خصوص باید گفت تک نرخی کردن ارز اقدامی است که باید از مدت‌ها صورت می‌گرفت نه این‌که وقتی به شرایط بحرانی نزدیک شدیم، شاهد تک نرخی شدن نرخ ارز باشیم. تک نرخی کردن اقدامی مثبت در جلوگیری از کاهش ارزش پول ملی است، اما این‌که آیا دولت این توان پتانسیل لازم را دارد که تقاضاهای بازار را پاسخگو باشد و دست‌های پشت پرده را کوتاه کند، امر بسیار مهمی است. دولت باید در چنین شرایطی بازار را تحت کنترل کند و در راستای کاهش التهابات بازار ارز و نگرانی‌ها اقدامات سنجیده‌ای انجام دهد. اکنون مردم نسبت به دولت بی‌اعتماد شده‌اند؛ برای نمونه می‌توان به صف‌های طویلی که امروز برای خرید ارز شکل گرفته بود، اشاره کرد. در این میان ضروری است که دولت اقداماتی را در راستای اعتمادسازی بین مردم انجام دهد. امیدواریم که نرخ ارز از مسیر درست، واقعی شود نه این‌که دستوری نسبت به کاهش این نرخ اقدام کنند. با کنترل قیمت ارز، شاهد بازگشت ثبات و آرامش خواهیم بود. از این رو در این راستا دولت باید از افرادی در تیم اقتصادی اش استفاده کند که سیاست‌های مناسبی را اتخاذ کرده و در مسیر درستی گام بردارند تا شاهد تثبیت قیمت‌ها باشیم.


دیدگاه‌ها

کد موجود در تصویری که مشاهده می کنید را وارد کنید
XML دیدگاه ها: RSS | Atom








معرفی فدراسیون

فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته ایران بمنظور ساماندهی تشکلی فرایندهای تولید و صادرات کالاها و خدمات صنايع انرژي ايران و حفظ توازن و نظم و فراهم کردن امکان بهره برداری بیشتر از سرمایه گذاری و تولید و همچنین استفاده و انتقال تجربیات علمی و عملی دست اندرکاران و به هنگام نمودن آن برای نیل به اهداف قانونی توسعه در حوزه صادرات كالا و خدمات حوزه انرژي ايران و دفاع از منافع مشروع اعضاء، فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته ایران به استناد بند (ک) ماده (5) قانون اتاق بازرگانی و صنایع و معادن و کشاورزی ایران تشکیل گردیده است.

ادامه مطلب

انجمن‌ها و شرکت‌های عضو

ساعت سرور

امروز، پنج شنبه 07 تیر 1403 10:19 ب.ظ

ورود به سیستم

کاربر گرامی، در صورتی که ثبت نام نکرده اید روی دکمه ثبت نام کلیک نمایید. شایان ذکر است جهت استفاده از کلیه امکانات سایت ثبت نام ضروری می باشد.


ثبت نام

ثبت نام اولیه در سیستم برای همگان رایگان می باشد