ایران ٢.۵ برابر متوسط دنیا انرژی برق مصرف می کند

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی، صنایع ومعادن ایران- دبیرکل و عضو هیأت‌مدیره فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته و عضو هیأت مدیره سندیکای صنعت برق ایران عضو هیات امناء جامعه فارغ‌التحصیلان دانشگاه صنعتی امیرکبیر

جناب آقای مهندس صالحی، سال گذشته، حوزه تخصصی خود را چگونه ارزیابی می کنید؟
کشور ما در حوزه گاز بر اساس رنکینگ BP ( بریتیش پترولیوم ) رتبه اول جهان و در حوزه نفت در رتبه سوم جهان قرار گرفته است . در حوزه انرژی خورشیدی حدود ٣۰۰ روز آفتاب در کشور داریم و تقریبا ٣۰ الی ٣۵ هزار مگاوات ظرفیت تولید انرژی خورشیدی و حدوداً به همین مقدار ظرفیت تولید انرژی بادی را در کشور دارا هستیم. در حوزه صنعت برق حدود ٨۰ هزار مگاوات ظرفیت نصب شده داریم که نصبت به جمعیت ٨۰ میلیونی رتبه خوبی در سطح منطقه و جهان است. ما در حوزه برق موفق شدیم بر اساس سیاستهای دولتهای وقت زمینه ورود بخش خصوصی را فراهم آوریم به گونه ای که با افتخار می توان گفت ما صنعت برق داریم.
در حوزه آب نیز با توجه به اقلیم آب و هوای ایران، ظرفیت های خوبی ایجاد گردیده که نمونه ای از آن می توان به ساخت سد ها و تصفیه خانه ها به دست توانمند ایرانی ها اشاره کرد. با وجود این توانمندی و پتانسیل ایجاد شده، همواره مشکلاتی گریبانگیر صنعت انرژی بوده که باعث از بین رفتن این ظرفیت ها شده است و اگر زودتر برای این موضوع راه حلی نیاندیشیم، دچار مشکل اساسی خواهیم شد و به زمین خوردن صنایع خواهد انجامید.

لطفا در مورد این مشکلات اساسی که گریبان صنعت ما را گرفته بیشتر توضیح می دهید؟
به عنوان نمونه، قیمت یک لیتر آب معدنی تقریبا ٢۰۰۰ تومان است در صورتی که قیمت یک مترمکعب آب شرب شهری حدودا ۵۰۰ تومان است. یعنی اگر آب شرب به قیمت آب معدنی عرضه گردد تقریبا قیمت آن برای یک متر مکعب برابر ٢ میلیون تومان خواهد بود. این تفاوت قیمت در یک جا ضربه خود را به صنعت آب و دیگر صنایع خواهد زیرا صنایع همانند رشته های زنجیر به هم وابسته هستند. نمی توان گفت چون ما دارای انرژی ارزان هستیم باید آن را از بین برده و یا هدر بدهیم.
به عنوان مثالی دیگر، ایران ٢.۵ برابر متوسط دنیا انرژی برق مصرف می کند تا انجا که به دلیل ارزان بودن برق، پروژه های کاهش تلفات به خوبی اجرا نمی شوند، این موضوع باعث کاهش بهره وری و کاهش راندمان سیستم و افزایش هدر روی این انرژی خواهد بود. و یا در صنعت آب، که حدودا ٣۰ درصد از آب در شبکه لوله کشی به هدر می رود . این بدان معنی است تا موضوعی ارزش اقتصادی نداشته باشد نمی توان آن را رشد و توسعه داد. باید به این باور رسید که اگر بخواهیم از داشته های خود استفاده کنیم نباید آن را به هدر بدهیم.
دبیرکل و عضو هیأت‌مدیره فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته افزودند، به نظر من یارانه دادن باید تعریف درست داشته باشد و درآمدی که از افزایش قیمت های حامل های انرژی بدست می آید را صرف افزایش رفاه و قدرت خرید مردم گردد تا این افزایش قیمت ها و افزایش سطح حقوق و دستمزد به نقطه تعادلی برسد که به عنوان نمونه می توان کشور ترکیه را نام برد. باید اجازه داد این فضا به سمت رقابتی تر شدن حرکت کند تا اقتصاد پویا و چابک شود. در یک اقتصاد رانتی و توزیع گرا درصد مشارکت مردم کم خواهد بود . به عنوان مثال در حوزه انرژی از هر سه نفر یک نفر در این حوزه مشارکت می نماید . ما باید تمام تلاش خود را بکار بریم تا از این مریضی که حدودا ۶۰ الی ٧۰ سال است اقتصاد ایران به آن دچار شده و در حال نابود کردن ظرفیت ها و توانمندی های ما است، خلاصی یابیم.
عضو هیأت مدیره خانه صنعت و معدن تهران بیان داشتند، مسیر و سیاست هدر روی منابع و عدم استفاده صحیح از اقتصاد انرژی باعث جان نگرفتن بخش خصوصی شده است زیرا در دنیای امروز تصدی گری اقتصادی در دست بخش خصوصی و رگولاتوری آن در دست دولت ها است
( رگولاتوری در معنا و کاربرد یعنی تنطیم چیزی و یا رفتاری به قصد اصلاح و رسیدن به حد مطلوب و رگولاتور یا مقررات‌گذار، کسی است که تلاشش برای کنترل و به قصد اصلاح می‌باشد. همه بخش‌های اقتصادی نیاز به تنظیم کننده یا رگولاتور دارند تا از ایجاد اغتشاش در آن جلوگیری به عمل آید. اما رگولاتوری معنای دیگری هم دارد، در مهندسی کنترل به معنای تنظیم و در مدیریت به معنای مقررات است.) و تا زمانی که نگذازیم بخش خصوصی جان بگیرید و قدرتمند شود توقع ما از دولت افزایش پیدا می کند. زیرا بخش خصوصی بلد است چگونه از منابع کم ارزش آفرینی کند در صورتی که دولت برای تجارت ساخته نشده است و دولت باید شرایطی را ایجاد کند تا تصدی گری اقتصاد، توسط بخش خصوصی انجام پذیرد.
دبیرکل و عضو هیأت‌مدیره فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته افزودند، یکی از مسایل مهم بازار کشور است، به نظر من بازار ٨۰ میلیونی باید در دست خود ایرانی ها باشد، ولی به دلیل سیاست های غلط اقتصادی و توزیع گرا، عملا بازار ایران بیشتر در اختیار کشورهایی همانند چین و هند و ... می باشد و ایران به بهشت واردات آن کشورها تبدیل شده است زیرا ما در مراودات بین المللی و بدست آوردن بازارهای خارجی دچار مشکل شده ایم.
هر گاه حرف از تولید به میان می آید، برای جلوگیری از تورم باید بازارهای بزرگ تر از ایران را مد نظر قرار دهیم زیرا با افزایش تولید شاهد کاهش قیمت ها و شکوفایی اقتصاد و رونق اقتصادی خواهیم بود. من اعتقاد دارم کشور ایران باید اقتصادی چندین برابر امروز داشته باشد و ...
https://irwena.ir


دیدگاه‌ها

کد موجود در تصویری که مشاهده می کنید را وارد کنید
XML دیدگاه ها: RSS | Atom








معرفی فدراسیون

فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته ایران بمنظور ساماندهی تشکلی فرایندهای تولید و صادرات کالاها و خدمات صنايع انرژي ايران و حفظ توازن و نظم و فراهم کردن امکان بهره برداری بیشتر از سرمایه گذاری و تولید و همچنین استفاده و انتقال تجربیات علمی و عملی دست اندرکاران و به هنگام نمودن آن برای نیل به اهداف قانونی توسعه در حوزه صادرات كالا و خدمات حوزه انرژي ايران و دفاع از منافع مشروع اعضاء، فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته ایران به استناد بند (ک) ماده (5) قانون اتاق بازرگانی و صنایع و معادن و کشاورزی ایران تشکیل گردیده است.

ادامه مطلب

انجمن‌ها و شرکت‌های عضو

ساعت سرور

امروز، پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403 2:30 ق.ظ

ورود به سیستم

کاربر گرامی، در صورتی که ثبت نام نکرده اید روی دکمه ثبت نام کلیک نمایید. شایان ذکر است جهت استفاده از کلیه امکانات سایت ثبت نام ضروری می باشد.


ثبت نام

ثبت نام اولیه در سیستم برای همگان رایگان می باشد