ایران به منشور بین المللی انرژی پیوست

با امضای اسناد الحاق کشورمان توسط وزیر نیرو به منشور بین المللی انرژی ۲۰۱۵، ایران رسماً به عضویت ناظر کنفرانس بین المللی منشور انرژی درآمد.

به گزارش مهر، روز جمعه پنجم آذرماه، در مراسمی با حضور وزیر امور خارجه ژاپن، دبیرکل منشور بین المللی انرژی، وزرا و نمایندگان کشورهای مختلف جهان در توکیو، وزیر نیروی جمهوری اسلامی ایران اسناد الحاق کشورمان به منشور یبن المللی انرژی ۲۰۱۵ را امضا و ایران رسماً به عضویت ناظر کنفرانس بین المللی منشور انرژی درآمد.

در این مراسم کشورهای عراق و گواتمالا و همچنین سه نهاد منطقه ای آفریقا نیز به عضویت ناظر این سازمان درآمدند.

همچنین در این مراسم، «کیشیدا» وزیر امورخارجه ژاپن نیز در سخنان کوتاهی ابراز امیدواری کرد که همکاری کشورهای عضو منشور بتوانند در مقابله با چالش های مهم پیش روی جامعه جهانی به ویژه مقابله با آلودگی محیط زیست نقش مهمی ایفا کنند.

در آیین امضای این سند که در پیش‌افتتاحیه اجلاس بیست و هفتم این منشور با حضور راسناک، دبیرکل منشور جهانی انرژی،«فومیو کیشیدا» وزیر امور خارجه ژاپن و نمایندگان کشورهای عضو در منشور جهانی انرژی برگزار شد، وزیر نیرو سند نهایی کنفرانس وزارتی «لاهه۲» در زمینه منشور بین‌المللی انرژی را امضا کرد.

هدف عمده منشور بین‌المللی انرژی، انعکاس بهتر واقعیت‌های جدید بخش انرژی به خصوص رشد انرژی در کشورهای در حال توسعه و همکاری کشورهای شرکت کننده جهت توسعه و ایجاد ظرفیت‌های جدید و همچنین مقابله با چالش‌های مشترک در بخش انرژی ذکر شده است.

کنفرانس وزارتی «لاهه ۲» درخصوص منشور بین المللی انرژی در سال ۲۰۱۵ در لاهه برگزار شد تا منشور بین‌المللی انرژی را به عنوان منشور به روز شده انرژی اروپا تصویب کند. در کنفرانس، نمایندگان بلند پایه کشورهای امضاکننده منشور انرژی اروپا در سال ۱۹۹۱ و همچنین نمایندگان بلندپایه دولت‌های پیوسته به منشور، منشور بین‌المللی انرژی را امضا کرده یا موافقت خود را با آن اعلام کردند.

نقش تعیین کننده ایران در تامین امنیت انرژی جهان

بر اساس این گزارش، یک روز پس از پیوستن ایران به منشور بین المللی انرژی، چیت چیان وزیر نیرو کشورمان با «اوربان راسناک» دبیرکل این نهاد بین المللی دیدار و در خصوص راه های ایفای نقش فعال از سوی ایران در تحقق اهداف منشور گفتگو کرد.

وزیر نیرو کشورمان گفت: نقش ایران به عنوان کشور دارنده بزرگترین منابع انرژی های فسیلی در تامین امنیت انرژی جهان بسیار تعیین کننده است.

 چیت چیان با اشاره به اینکه نقش ایران به عنوان کشور دارنده بزرگترین منابع انرژی های فسیلی در تامین امنیت انرژی جهان بسیار تعیین کننده است، اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران برای اجرای تعهدات خود در کاهش تولید کربن و افزایش استفاده از انرژی های نو در چارچوب توافقنامه پاریس بسیار جدی است.

وزیر نیرو با اشاره به تجربیات ایران در ایجاد شبکه مبادله و انتقال برق با هفت کشور منطقه، پیشنهاد کرد علاوه بر خطوط انتقال نفت و گاز، تبادل برق و ایجاد شبکه های برق نیز مد نظر کشورهای عضو قرار گیرد.

راسناک هم با اشاره به اینکه ایران بازیگر مهمی در صحنه انرژی جهانی است، اظهار داشت: ایران می تواند از طریق ارائه تجربیات خود به کشورهای عضو در حوزه نفت، گاز و برق و همچنین تامین پرسنل تخصصی دبیرخانه، میزبانی نشست های مختلف منشور و همکاری در تدوین قواعد انرژی  در صحنه معادلات انرژی جهانی نقش فعالی ایفا کند.

وزیر نیرو علاوه بر امضای سند عضویت ناظر جمهوری اسلامی ایران در منشور بین المللی انرژی، با وزیر امور خارجه ژاپن، معاون وزیراقتصاد تجارت وصنعت این کشور، رییس آژانس همکاری های بین المللی ژاپن (جایکا) و مدیران ارشد تعدای از بنگاه های اقتصادی بزرگ ژاپن دیدار و تبادل نظر کرد.

برجام؛ فضایی برای توسعه همکاری های ایران و ژاپن در انرژی

وزیر نیروی کشورمان در دیدار با وزیر امور خارجه ژاپن گفت: برجام توافقی بین المللی است و لازم است همه کشورها از موفقیت این توافق مهم که به نفع جامعه جهانی است حمایت کنند.

چیت چیان با اشاره به اینکه برنامه جامع اقدام مشترک جمهوری اسلامی ایران و گروه پنج به علاوه یک در خصوص موضوع هسته ای (برجام) توافقی بین المللی است، عنوان داشت که لازم است همه کشورها از موفقیت این توافق مهم که به نفع جامعه جهانی است حمایت کنند.

وی اضافه کرد: برجام فضای جدیدی برای توسعه همکاری های ایران و ژاپن به ویژه بخش انرژی و انرژی های نو فراهم کرده است. 

در این دیدار «فومیو کیشیدا» وزیر امور خارجه ژاپن نیز اظهار داشت: ژاپن همواره از کشورهای حامی برجام بوده و برای موفقیت آن از هیچ تلاشی فروگذار نخواهد کرد.  

گفتنی است دو طرف همچنین، در خصوص سایر موضوعات مهم در روابط دوجانبه از جمله سرمایه گذاری ژاپن در نوسازی نیروگاه های برق ایران و سفر نخست وزیر ژاپن به جمهوری اسلامی ایران تبادل نظر کردند.


دیدگاه‌ها

کد موجود در تصویری که مشاهده می کنید را وارد کنید
XML دیدگاه ها: RSS | Atom








معرفی فدراسیون

فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته ایران بمنظور ساماندهی تشکلی فرایندهای تولید و صادرات کالاها و خدمات صنايع انرژي ايران و حفظ توازن و نظم و فراهم کردن امکان بهره برداری بیشتر از سرمایه گذاری و تولید و همچنین استفاده و انتقال تجربیات علمی و عملی دست اندرکاران و به هنگام نمودن آن برای نیل به اهداف قانونی توسعه در حوزه صادرات كالا و خدمات حوزه انرژي ايران و دفاع از منافع مشروع اعضاء، فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته ایران به استناد بند (ک) ماده (5) قانون اتاق بازرگانی و صنایع و معادن و کشاورزی ایران تشکیل گردیده است.

ادامه مطلب

انجمن‌ها و شرکت‌های عضو

ساعت سرور

امروز، شنبه 08 اردیبهشت 1403 7:52 ق.ظ

ورود به سیستم

کاربر گرامی، در صورتی که ثبت نام نکرده اید روی دکمه ثبت نام کلیک نمایید. شایان ذکر است جهت استفاده از کلیه امکانات سایت ثبت نام ضروری می باشد.


ثبت نام

ثبت نام اولیه در سیستم برای همگان رایگان می باشد