اما و اگرهای تاثیر نمایشگاه صنعت برق در توسعه صادرات

 

شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت برق پانزدهم تا هجدهم آبان در محل نمایشگاه بین المللی تهران برگزار شد. این نمایشگاه با حضور 350 شرکت داخلی و 295 شرکت خارجی برگزار شد که مهم‌ترین هدف آن ارائه‌ آخرین دستاوردهای علمی پژوهشی در حوزه مهندسی برق و برقراری ارتباط با شرکت‌های خارجی عنوان شد. اما قاعدتا یکی از انتظاری که شرکت کنندگان در نمایشگاه صنعت برق دارند آن است که این نمایشگاه کمکی در جهت توسعه صادرات به خصوص در شرایط پسابرجام باشد. اما این موضوع که تا چه اندازه شانزدهمین نمایشگاه صنعت برق در راستای توسعه صادرات است، سوالی است که از برخی فعالان صنعت برق پرسیده ایم که ماحصل آن را در ذیل می خوانید.

حمیدرضا صالحی، دبیر کل فدراسیون صادرات انرژی: پاسخ من به این سوال مثبت است، البته با شرایط و مفروضاتی. از جمله اینکه ما باید در نمایشگاه صنعت برق، کالاهای باکیفیت و رقابتی عرضه کنیم و باید زمینه لازم را فراهم کنیم که این اتفاق بیفتد و تمام ظرفیت هایی که در صنعت برق کشور داریم را در این نمایشگاه عرضه کنیم.

موضوع دیگر است که باید مانند تمام نمایشگاه های تخصصی دنیا کاری کنیم که خریداران تجهیزات صنعت برق از کشورهای هدف، به صورت مهمان از این نمایشگاه بازدید کنند و و بخشی یا تمام هزینه های مهمانی که خریدار هستند، از درآمدهای نمایشگاه تامین شود.

به عنوان مثال ما هر ساله شاهد هستیم که نمایشگاه برق کره جنوبی برگزار می شود و همواره برخی از فعالان صنعت برق کشورمان به عنوان مهمان به این نمایشگاه دعوت می شوند و با شرکت های کره ای آشنا می شوند یا خرید انجام می دهند یا تکنولوژی انتقال می دهند و یا رابطه کاری برقرار می شود. در نمایشگاه صنعت برق ایران هم ما باید این کار را انجام دهیم که تاکنون نکرده ایم یا به صورت موردی انجام داده ایم. در واقع نمایشگاه صنعت برق باید ساختار پیدا کند و تشکل هایی مانند سندیکای صنعت برق و فدراسیون صادرات انرژی بهترین نهادی هستند که می توانند بگویند چه افرادی به صورت مهمان به این نمایشگاه دعوت شوند و و این بهترین کاری است که به واسطه آن می توانیم از نمایشگاه صنعت برق بهترین بهره را برای توسعه صادرات بگیریم.

پیام باقری، رییس کمیته توسعه صادرات سندیکای صنعت برق: قاعدتا یکی از ابزارهای بنگاه های اقتصادی در رابطه با بازاریابی برای محصولاتشان حضور در نمایشگاه ها است. از آنجا که تم نمایشگاه صنعت برق هم بین المللی است به این معنا است که ما با شرکت کنندگان و بازدیدکنندگان خارجی مواجه هستیم. این در حالی است که در سال 95 نمایشگاه صنعت برق چه به لحاظ کمی و چه به لحاظ کیفی رشد قابل توجهی از نظر حضور مخاطبان خارجی داشت و از طرفی با توجه به اینکه ما هر ساله مهمان های خارجی که از مقامات مسئول کشورهای مختلف هستند را دعوت می کنیم، بنابراین این نمایشگاه می تواند خیلی موثر باشد و کمک کند به اینکه مسئولان کشورهای هدف با ظرفیت ها و توانمندی هایی که در صنعت برق کشورمان ایجاد شده است، آشنا شوند.

بنابراین به این لحاظ می توانم بگویم که نمایشگاه صنعت برق می تواند تاثیر قابل توجهی در حوزه توسعه صادرات غیرنفتی داشته باشد و اگر بتوانیم به درستی این مسیر را هدایت کنیم و برنامه ریزی درستی انجام دهیم، این تاثیر ملموس تر خواهد بود. منتها نکته مهم این است که این برنامه ریزی به طرز صحیحی انجام شود و مهمان هایی از بازارهای هدف دعوت شوند و شرکت ها حضور جدی و فعال داشته باشند که بتوانند بازدیدکننده ها را جذب کنند.

علی قانع، رییسانجمن تولیدکنندگان تابلوهای برق ایران: قطعا هنوز به نقطه ای نرسیده ایم که صادرات برق در حد ظرفیت های موجود داخل کشور باشد و لازم است که روی این موضوع کار شود و هیئت های خارجی را بیشتر به این نمایشگاه دعوت کنیم و البته به گونه ای عمل کنیم که این هیئت های خارجی حتما حضور پیدا کنند.

علاوه بر این، یکی از مواردی که موجب کم ارزش شدن نمایشگاه صنعت برق می شود، تعدد نمایشگاه ها است. به این معنا که ما هر سال چند نمایشگاه در زمینه صنعت برق داریم و علاوه بر نمایشگاه هایی که در شهرستان ها برگزار می شود، کنفرانس برق را هم داریم. بنابراین به نظر می رسد که این رویداد اندکی لوث شده است و عده ای فقط کارشان نمایشگاه است و این موضوع فقط به نفع نمایشگاه چی ها تمام می شود و نه شرکت ها. در گذشته نمایشگاه صنعت برق هر دو سال یک بار برگزار میشد و برنامه ریزی لازم انجام میشد، اما در حال حاضر اینگونه نیست و اینکه هر سال و بدون برنامه ریزی نمایشگاه برگزار می شود، جالب نیست. بنابراین از آنجا که نمایشگاه صنعت برق با فاصله بسیار کم برگزار می شود، اثربخشی لازم را ندارد.

موضوع دیگر این است که نمایشگاه صنعت برق فقط یکی از بازوهای کمک کننده برای توسعه صادرات است و باید بازوهای دیگر هم تقویت و فعال شوند.  


دیدگاه‌ها

کد موجود در تصویری که مشاهده می کنید را وارد کنید
XML دیدگاه ها: RSS | Atom








معرفی فدراسیون

فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته ایران بمنظور ساماندهی تشکلی فرایندهای تولید و صادرات کالاها و خدمات صنايع انرژي ايران و حفظ توازن و نظم و فراهم کردن امکان بهره برداری بیشتر از سرمایه گذاری و تولید و همچنین استفاده و انتقال تجربیات علمی و عملی دست اندرکاران و به هنگام نمودن آن برای نیل به اهداف قانونی توسعه در حوزه صادرات كالا و خدمات حوزه انرژي ايران و دفاع از منافع مشروع اعضاء، فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته ایران به استناد بند (ک) ماده (5) قانون اتاق بازرگانی و صنایع و معادن و کشاورزی ایران تشکیل گردیده است.

ادامه مطلب

انجمن‌ها و شرکت‌های عضو

ساعت سرور

امروز، آدینه 31 فروردین 1403 6:22 ق.ظ

ورود به سیستم

کاربر گرامی، در صورتی که ثبت نام نکرده اید روی دکمه ثبت نام کلیک نمایید. شایان ذکر است جهت استفاده از کلیه امکانات سایت ثبت نام ضروری می باشد.


ثبت نام

ثبت نام اولیه در سیستم برای همگان رایگان می باشد