اقتصاد بدون صادرات محکوم به شکست است/ بین ایران و همسایگان‌ پروتکل‌های بهداشتی امضاء شود/ نباید تابع کرونا باشیم

حمیدرضا صالحی در گفت‌وگو درباره روند مبادلات تجاری با همسایگان گفت: متاسفانه در روزهای اخیر شاهد هستیم که شیوع ویروس کرونا باعث کند شدن روند مبادلات تجاری و صادرات کشور شده است اما باید توجه داشت که ما با 15 کشور همسایه هستیم که اگر تدابیر مناسب در دیپلماسی اقتصادی اتخاذ شود، به تدریج مسیرهای بسته شده که ریشه آن بی‌توجهی اولیه بود، بازگشایی می‌شود و صادرات و واردات ما تداوم خواهند یافت.

وی ادامه داد: ما در همسایگان خود بازارهای بزرگی مثل عراق داریم که صادرات 13 تا 15 میلیارد دلاری ما را شامل می‌شود. همچنین به بسیاری از کشورهای منطقه صادرات خدمات فنی و مهندسی داریم که نیازمند اتخاذ راهکار مناسب برای رفع مشکلات پیش‌رو است. البته این روند نمی‌تواند طولانی باشد و نباید بر ما تاثیرگذار باشد.

عضو اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه بین طرفین پروتکل‌های بهداشتی امضاء شود، گفت: طرفین باید ملزم به رعایت این پروتکل‌ها باشند تا امکان باز شدن مرزها فراهم شود و این نیازمند دیپلماسی نیرومند است. همچنین مسئولان ما باید ارتباط موثرتری با کشورهای همسایه داشته باشند تا با اجرای این پروتکل امکان صادرات دوباره کالا و خدمات فراهم شود.

صالحی متذکر شد: ‌اگر ما تابع کرونا باشیم و از آن تمکین کنیم، هیچ عملکردی نخواهیم داشت و اقتصاد ما لطمه خواهد خورد. باید توجه داشت اقتصاد بدون صادرات، اقتصاد مرده و محکوم به شکست است. همچنین باید شرایطی فراهم شود تا واردات مواد اولیه تولید به راحتی امکان‌پذیر باشد. از همین روی در اولین گام کنترل شیوع این بیماری در کشور است تا کشورهای منطقه این اطمینان را داشته باشند که شیب آن کند شده است.

وی افزود: اقدامات ما می‌تواند نگاه کشورهای همسایه و بازارهای هدف ما را اصلاح کند و روند همکاری‌ها به مانند گذشته ادامه یابد.


دیدگاه‌ها

کد موجود در تصویری که مشاهده می کنید را وارد کنید
XML دیدگاه ها: RSS | Atom








معرفی فدراسیون

فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته ایران بمنظور ساماندهی تشکلی فرایندهای تولید و صادرات کالاها و خدمات صنايع انرژي ايران و حفظ توازن و نظم و فراهم کردن امکان بهره برداری بیشتر از سرمایه گذاری و تولید و همچنین استفاده و انتقال تجربیات علمی و عملی دست اندرکاران و به هنگام نمودن آن برای نیل به اهداف قانونی توسعه در حوزه صادرات كالا و خدمات حوزه انرژي ايران و دفاع از منافع مشروع اعضاء، فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته ایران به استناد بند (ک) ماده (5) قانون اتاق بازرگانی و صنایع و معادن و کشاورزی ایران تشکیل گردیده است.

ادامه مطلب

انجمن‌ها و شرکت‌های عضو

ساعت سرور

امروز، آدینه 31 فروردین 1403 6:00 ب.ظ

ورود به سیستم

کاربر گرامی، در صورتی که ثبت نام نکرده اید روی دکمه ثبت نام کلیک نمایید. شایان ذکر است جهت استفاده از کلیه امکانات سایت ثبت نام ضروری می باشد.


ثبت نام

ثبت نام اولیه در سیستم برای همگان رایگان می باشد