افزایش رانت و مشاغل کاذب با دونرخی شدن سوخت

حمیدرضا صالحی در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، افزود:‌ دو نرخی شدن قیمت سوخت با فساد و رانتی که ایجاد می کند مانع از ایجاد شفافیت درحوزه سوخت می شود.
وی اضافه کرد: تجربه دو نرخی بودن سوخت را داشتیم که با تلاش زیاد به سوخت تک نرخی رسیدیم از این رو دو نرخی شدن سوخت رفتن به مسیر اشتباه است اما اگر اقدامی کنیم که در مدت معین در حامل های انرژی به قیمت واقعی برسیم ضمن جلوگیری از فساد و رانت، از قاچاق نیز جلوگیری می شود.

افزایش رانت و مشاغل کاذب با دونرخی شدن سوخت
صالحی با بیان اینکه پیشنهاد ما بازنگری درتصمیم اتخاذ شده و افزایش قیمت سوخت با شیب ملایم است گفت: نرخ افزایش سوخت در حوزه هایی که قاچاق آن بیشتر صورت می پذیرد می تواند با شیب بیشتر و در حوزه بنزین با شیب ملایم باشد تا به قیمت واقعی برسیم.
وی افزود: قیمت هزار تومانی بنزین در ایران در مقایسه با فوب خلیج فارس قیمت کمتری است در حالیکه فوب خلیج فارس قیمت بنزین را لیتری 1800 تا 2000 تومان نشان می دهد که اگر 85 درصد فوب را اعمال کنیم قیمت سوخت در ایران باید بیشتر از میزان کنونی باشد.
وی ادامه داد: در حوزه سوخت سیاست گذاری در قیمت باید بگونه ای باشد که شدت مصرف ما را کاهش دهد زیرا مصرف سوخت در ایران 3 برابر متوسط جهانی است.
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با تاکید بر افزایش بهره وری در استفاده از منابع انرژی مانند نفت، گاز و برق گفت:‌ هر بشکه نفتی که در داخل مصرف می شود 275 دلار در تولید ناخالصی ملی ما سهم دارد در حالیکه در کشوری مانند ترکیه یک بشکه نفت سهم 870 دلاری و در ژاپن یک بشکه نفت سهم 1700 دلاری در تولید ناخالص ملی دارد که این امر نشان می دهد ما کشوری کم تولید و پرمصرف هستیم.
صالحی افزود: اعتقاد ما به واقعی شدن قیمت حامل های انرژی به این معنی نیست که هزینه های مردم افزایش یابد اما حقوق ها افزایش نیابد بلکه باید کاری کنیم تا قدرت خرید مردم افزایش یابد و بتوانند در اقتصاد آزاد براحتی خرید کنند.


دیدگاه‌ها

کد موجود در تصویری که مشاهده می کنید را وارد کنید
XML دیدگاه ها: RSS | Atom








معرفی فدراسیون

فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته ایران بمنظور ساماندهی تشکلی فرایندهای تولید و صادرات کالاها و خدمات صنايع انرژي ايران و حفظ توازن و نظم و فراهم کردن امکان بهره برداری بیشتر از سرمایه گذاری و تولید و همچنین استفاده و انتقال تجربیات علمی و عملی دست اندرکاران و به هنگام نمودن آن برای نیل به اهداف قانونی توسعه در حوزه صادرات كالا و خدمات حوزه انرژي ايران و دفاع از منافع مشروع اعضاء، فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته ایران به استناد بند (ک) ماده (5) قانون اتاق بازرگانی و صنایع و معادن و کشاورزی ایران تشکیل گردیده است.

ادامه مطلب

انجمن‌ها و شرکت‌های عضو

ساعت سرور

امروز، سه شنبه 28 فروردین 1403 9:58 ق.ظ

ورود به سیستم

کاربر گرامی، در صورتی که ثبت نام نکرده اید روی دکمه ثبت نام کلیک نمایید. شایان ذکر است جهت استفاده از کلیه امکانات سایت ثبت نام ضروری می باشد.


ثبت نام

ثبت نام اولیه در سیستم برای همگان رایگان می باشد