استراتژی توسعه خدمات صندوق ضمانت صادرات ایران از طریق کارگزاری فدراسیون انرژی

فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته ایران به منظور ساماندهی تشکلی فرآیندهای تولید و صادرات کالاها و خدمات صنايع انرژي ايران و حفظ توازن و نظم و فراهم کردن امکان بهره‌برداری بیشتر از سرمایه‌گذاری و تولید و همچنین استفاده و انتقال تجربیات علمی و عملی دست اندرکاران و به هنگام نمودن آن برای نیل به اهداف قانونی توسعه در حوزه صادرات كالا و خدمات حوزه انرژي ايران و دفاع از منافع مشروع اعضاء، فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته ایران باستناد قوانین و مقررات اتاق بازرگانی و صنایع و معادن و کشاورزی ایران تشکیل شده است.
این فدراسیون از بدو تاسیس نوآوری، پویایی، شفافیت و بهبود مستمر فرآیندها و خدمات با تمرکز بر منافع مشروع اعضای خود، فرصت ها و ظرفیت های مختلفی را مورد توجه قرار داده است. یکی از این موضوعات بیمه‌ها و ضمانت‌های اعتباری است.
این هدف گذاری بدلیل آن است که گسترش علم و فناوری‌‌های نوین اطلاعاتی و ارتباطی و همچنین با وجود بنگاه‌های اقتصادی، میان کشورها به‌هم‌ پیوستگی عمیق اقتصادی ایجاد کرده و باعث شده که اقتصاد مرز نشناسد، از سوی دیگر، وضع تحریم‌‌های تجاری و مالی تأثیرات مهمی بر اقتصاد ما و کشورهای منطقه و جهان داشته و دارد.
ساختار اقتصادی کشور ما در شرایط تحریم، برای عبور از اقتصاد نفتی و خام‌ فروشی، افزایش ارزش افزوده از طریق تکمیل زنجیره ارزش صنایع، افزایش تولید داخلی کالاها به عنوان جایگزینی واردات و استفاده از این فرصت برای انجام برخی اصلاحات اساسی و بازسازی‌‌های زیربنایی اقتصادی فرصت‌‌های اقتصادی ویژه‌ فراهم کرده که امیدواریم در بلند مدت به نفع اقتصاد و ملت ایران باشد. یکی از این تغییر نگرش‌ها در کشور ما افزایش تجارت خارجی است که اگر شرایط تحریم نبود شاید این اتفاق در این سطح و وسعت صورت نمی‌گرفت.
ما در ارائه خدمات برآنیم که تسهیلگر باشیم و برای ترغیب و توسعه صادرات و افزایش رقابت‌پذیری صادرکنندگان عضو فدراسیون تلاش کنیم تا به عملکرد مناسب از طریق رعایت اصول و ارائه عملکرد حرفه‌ای بیمه اعتبار صادراتی و ارتقاء دانش منابع انسانی در حد استاندارد دست یابیم.
صادرات در عین امتیازات ویژه‌ای که دارد، با ریسک‌های متعدد و پیچیده‌ای همراه است که خدمات صندوق ضمانت صادرات ایران یکی از راه های برون رفت مدیریت ریسک صادرات و به عنوان یکی از ابزارهای پرداخت بین‌المللی، امن‌ترین مکانیزم استفاده صادرکنندگان خصوصا در شرایط تحریم و رقابت پیچیده تجارت جهانی در مقابله با رقیب بشمار می‌آید.
البته ما دیدگاه‌هایی برای بازنگری در مقررات خدمات صندوق ضمانت صادرات ایران داریم اما معتقدیم که تقویت بنیه مالی این صندوق از سوی دولت و مشتریان بسیار حائز اهمیت است.
با توجه به اینکه صندوق ضمانت صادرات ایران در راستای افزایش ضریب نفوذ خدمات خود در زمینه صدور ضمانت‌نامه‌ها و همچنین بیمه اعتبار صادراتی و توزیع خدمات، اقدام به واگذاری بخشی از امور به این کارگزاری‌ها در کشور نموده، فدراسيون صادرات انرژي و صنايع وابسته ايران هم برای اینکه اعضای خود با سهولت و سرعت بیشتری از خدمات صندوق منتفع شوند در تيرماه سال 1394 موفق به اخذ كارگزاري صندوق ضمانت صادرات ايران گرديده است.
اهميت مقوله توسعه و گسترش صادرات غير نفتي براي كشور و نقش صندوق يقيناً اطمينان خاطر صادركنندگان تجهيزات صنعتي و خدمات فني و مهندسي از فرآيند صادرات از مرحله توليد و حمل و نقل تا مرحله تحويل و متعاقباً وصول صورتحساب‌ها و صورت وضعيت‌هاي صادره راهگشاي توسعه صادرات و ابزاري در جهت حفظ سرمايه ملي خواهد بود. از اين رو فدراسيون صادرات انرژي و صنايع وابسته ايران با لحاظ حوزه فعالیت این صندوق به عنوان یکی از دستآوردهای مهم کشور ایران در جهت توسعه صادرات بویژه صادرات غیرنفتی اعم از فراورده ها و محصولات صنعتی و خدمات فنی و مهندسی به منظور ارائه خدمات ضمانت‌نامه‌ای و بیمه به صادرکنندگان محترم، افزایش میزان صادرات و حذف ریسک ناشی از بازار خارجی، ضمن تقويت جايگاه صندوق از طريق فراگير شدن سطح پوشش آن به كليه پروژه‌هاي صادراتي اعم از كم ريسك يا پرريسك، مسيري مطمئن براي دسترسي فعالين اقتصادي حوزه صادرات به منابع ارزان مالي خواهد بود كه فدراسيون صادرات انرژي و صنايع وابسته ايران قوياً اين موضوع را دنبال مي‌كند.
خوشبختانه صادرکنندگان محترم عضو فدراسیون تشکل‌ها، انجمن‌ها، اتحادیه‌ها، سندیکاها و شرکت‌های بسیار توانمند و در کشور ممتاز هستند و عمدتاً با خدمات صندوق آشنا هستند و بعضا از این خدمات بهره‌مند شده‌اند اما طبق بررسی‌های به عمل آمده بسیاری هم این ظرفیت ارزشمند حمایتی در حوزه اقتصاد کشور را نمی شناسند به همین منظور این فدراسیون با هدف نظرسنجی از مشتریان فعلی صندوق و نیازسنجی از مشتریان بالقوه صندوق، برگزاری نشست‌های تخصصی با هدف تشریح خدمات صندوق ضمانت صادرات ایران، تبیین منافع صادرکنندگان و اعضای فدراسیون در صورت استفاده از این خدمات و نحوه تعامل اعضای محترم فدراسیون با کارگزاری فدراسیون در این خصوص را در دستور کار خود دارد.
خط مشی‌های ما در فدراسیون قطعاً استفاده از تمام ظرفیت قانونی صندوق در راستای توسعه صادرات، تلاش در جهت استفاده تمامی شرکت‌های عضو از خدمات صندوق و تأکید بر برنامه‌های با دوره اعتبار میان‌مدت و بلندمدت، توسعه همکاری با صندوق‌های توسعه صادرات، اتحادیه‌ها، تشکل‌ها و سایر نهادهای صادراتی، تقویت همکاری با سیستم بانکی در جهت توسعه اعطای اعتبارات صادراتی، حضور گسترده در استان‌های صادراتی به منظور افزایش ضریب نفوذ پوشش خدمات در کشور، ارتقاء دانش و اشاعه فرهنگ استفاده از پوشش‌های اعتبار صادراتی در میان اعضای فدراسیون، تقویت توان کارشناسی و کسب دانش روز صنعت بیمه و تضمین اعتبار صادراتی با هدف ارتقاء بهره‌وری، تلاش برای اعمال نظرات صندوق در خصوص هدفمند کردن اعطاء اعتبارات صادراتی در سیاست‌گذاری صادرات کشور، توسعه فعالیت‌های سرمایه‌گذاری است.
راهبرد های اصلی ما در ارائه خدمات تضمینی و بیمه‌ای به اعضای فدراسیون، آموزش و اطلاع‌رسانی ، تهیه بانک اطلاعاتی منسجم از صادرکنندگان عضو، جذب صادرکنندگان عضو فدراسیون برای استفاده از خدمات صندوق، تعریف درست از روند تعامل با بانک‌ها و مدیران و کارشناسان صندوق، زمینه‌سازی در جهت کاهش آسیب‌های ناشی از ریسک‌های تجاری، بر قراری نظام مراقبت و حفظ مشتریان موجود و بهره‌مندی از ایشان در تبلیغ برای سایر اعضا، مراقبت از اعتماد اعضای فدراسیون در حفظ و امانت داری اطلاعات، انجام فعالیت‌های تبلیغی، ترویجی و نهادسازی شبکه‌ای از مشتریان، صیانت از قوانین و مقررات صندوق و اجرای صحیح آنها در جهت منافع اعضای فدراسیون و تقویت زیر ساخت‌های لازم خواهد بود.
ارائه خدمات پوشش بیمه‌ای از طریق اعتبارسنجی دقیق و تعیین سقف اعتباری خریداران خارجی انجام می‌شود، تعیین رتبه و سقف اعتبار بانک های خارجی و اعتباری سنجی دولت‌ها، صدور بیمه نامه‌های خاص صادرات و کل گردش صادرات، بیمه نامه بلااثر شدن قرارداد صادراتی و بیمه نامه تضمین مطالبات بانک بابت اعتبارات اسنادی دیداری از جمله خدمات صندوق است که توسط کارگزاری فدراسیون انجام می‌شود.
همچنین در صورت نیاز صادرکننده عضو فدراسیون به ضمانت‌نامه ‌اعتبار بانکی ( ریالی و ارزی) و سند تعهدآور به‌عنوان وثیقه مورد درخواست‌ اعتباردهندگان (‌بانک‌ها و موسسات اعتباری) و ضمانت‌نامه‌های پیش پرداخت، حسن انجام کار و شرکت در مناقصه‌ها، استرداد کسور وجه الضمان؛ جزء خدماتی است که صندوق از طریق کارگزاری فدراسیون به اعضای خود ارائه می‌کند.
زمینه‌سازی در بخش‌های تأمین مالی، انجام مطالعات تطبیقی با کشورهای موفق خصوصا در خدمات فنی و مهندسی، تلاش در جهت تقویت و تثبیت جایگاه فدراسیون در مراکز تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی حوزه نفت و انرژی کشور به نفع اعضاء، همکاری اعضای فدراسیون در جهت افزایش سرمایه صندوق ضمانت صادرات ایران، کمک در استفاده از منابع ایران در کشورهای خارجی جهت صدور ضمانت‌نامه، تعامل با بخش‌های خصوصی داخلی و بین المللی از برنامه‌های مهمی است که برای آینده فدراسیون در نظر داریم.
در پایان با ابراز امیدواری از اینکه تعاملات فی‌مابین شرکت‌های عضو فدراسیون و انجام مشاوره‌ها و پشتیبانی‌های متقابل بتواند گام‌های اساسی در جهت تسهیل، ترغیب، افزایش رقابت‌پذیری صادرکنندگان و در نتیجه توسعه صادرات کشور بردارد.

منبع : نشریه علم برتر وابسته به انجمن صنفی کارفرمایی تولید کنندگان تابلو های برق ایران


دیدگاه‌ها

کد موجود در تصویری که مشاهده می کنید را وارد کنید
XML دیدگاه ها: RSS | Atom








معرفی فدراسیون

فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته ایران بمنظور ساماندهی تشکلی فرایندهای تولید و صادرات کالاها و خدمات صنايع انرژي ايران و حفظ توازن و نظم و فراهم کردن امکان بهره برداری بیشتر از سرمایه گذاری و تولید و همچنین استفاده و انتقال تجربیات علمی و عملی دست اندرکاران و به هنگام نمودن آن برای نیل به اهداف قانونی توسعه در حوزه صادرات كالا و خدمات حوزه انرژي ايران و دفاع از منافع مشروع اعضاء، فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته ایران به استناد بند (ک) ماده (5) قانون اتاق بازرگانی و صنایع و معادن و کشاورزی ایران تشکیل گردیده است.

ادامه مطلب

انجمن‌ها و شرکت‌های عضو

ساعت سرور

امروز، آدینه 10 فروردین 1403 1:01 ب.ظ

ورود به سیستم

کاربر گرامی، در صورتی که ثبت نام نکرده اید روی دکمه ثبت نام کلیک نمایید. شایان ذکر است جهت استفاده از کلیه امکانات سایت ثبت نام ضروری می باشد.


ثبت نام

ثبت نام اولیه در سیستم برای همگان رایگان می باشد