استراتژی برای تراز گاز، کاهش و کنترل شدت مصرف است

رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران با بیان اینکه زمینه‌های کمبود گاز در کشور از 15 سال پیش آغاز شده بود، گفت: بزرگترین استراتژی برای تراز گاز در کشور، کاهش و کنترل شدت مصرف است.

آرش نجفی، رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران با بیان اینکه زمینه‌های کمبود گاز در کشور از 15 سال پیش آغاز شده بود، گفت: بخش‌خصوصی به دولت اعلام کرده بود که شدت مصرف گاز در کشور از حد متعارف گذشته است از این‌رو موضوعاتی در زمینه چگونگی صرفه‌جویی در مصرف را مطرح کردیم.
وی جایگزین کردن بخاری‌های گازی گرید A را راهکاری مناسب برای جبران ناترازی گاز دانست و افزود: بزرگترین استراتژی برای تراز گاز در کشور، کاهش و کنترل شدت مصرف است؛ در حال حاضر در کشور 20 میلیون بخاری گازی استفاده می‌شود که روزانه این بخاری‌ها حدود هزار میلیارد تومان اتلاف گاز دارند که می‌توان با راهکاری ساده این اتلاف انرژی را کنترل و به سمت صنایع هدایت کنیم.

نجفی با بیان اینکه صنایع مولد با قیمت مناسب گاز را خریداری می‌کنند، گفت: هر متر مکعب گاز به صنایع 5 هزار تومان فروخته می‌شود این در حالیست که هزینه فروش گاز در بخش خانگی 100 تومان است از این‌رو فروش گاز در بخش خانگی صرفه اقتصادی ندارد و بهتر است که کاهش مصرف گاز را در کشور رقم بزنیم و گاز صرفه جویی شده در مصارف خانگی را به صنایع تزریق و هدایت کنیم.
رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران با اشاره به کمبود گاز در صنایع پتروشیمی، تصریح کرد: فصل کاشت بسیاری از کشورها آغاز شده است و آنها به اوره نیازمند هستند اما در حال حاضر به دلیل کمبود گاز پتروشیمی‌ها نمی‌توانند در این بازی ایفای نقش کنند و از تولید اوره باز مانده‌اند باید به این نکته توجه کرد که نمی توان اوره را تولید و در انبارها دپو کرد.
وی با بیان اینکه صنایع از جمله سیمان و فولاد به گاز طبیعی نیاز دارند، گفت: صنعت فولادسازی برای احیا و سیمانی‌ها برای تولید به گاز طبیعی نیاز دارند و می‌خواهیم نیاز آنها به سوخت‌ها را با سایر سوخت‌ها مانند مازوت جبران کنیم این اقدام را نمی توان در صنعت فولاد انجام داد اما می‌توان در نیروگاه‌ها سوخت را جایگزین کنیم.
نجفی با اشاره به تبعات استفاده از سوخت جایگزین، گفت: افزایش آلایندگی هوا، کاهش راندمان تولید، صدمه زدن به فرآیند نیروگاهی و تکنولوژی از جمله پیامدهای استفاده از مازوت است. اگر همه این موارد را جمع کنیم میزان خسارت‌های وارده غیر قابل محاسبه می‌شود در حالی‌که اگر سرمایه‌گذاری در کاهش مصرف را بهینه سازی کنیم حداقل با 4 میلیارد دلار شبکه بخارهای کشور را از گرید F و G به گرید A ارتقا بدهیم و اینگونه بخش قابل توجهی از ناترازی گاز از بین می رود و حدود 120 تا 150 میلیون مترمکعب گاز صرفه‌جویی می‌کنیم.

به گفته او امکان تولید بخاری گازی گرید ای در داخل کشور وجود دارد.
رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران با بیان اینکه ظرفیت سرمایه‌گذاری در این بخش را تعریف کردیم، گفت: سرمایه‌گذار به وزارت نفت معرفی کردیم که در قبال دریافت نفت خام، بخاری گازی تحویل بدهند و به عبارتی تهاتر انجام شود بخش خصوصی گام‌های خود را برای کاهش مصرف انرژی انجام داده است اما دولت اقدام ملی برای عملیاتی کردن این کار انجام نمی‌دهد و اینگونه هزینه‌ جدیدی نیز به مردم برای خرید این نوع بخاری‌ها تحمیل نمی‌شود و از محل صرفه‌جویی گاز و مابه‌التفاوت قیمت آن ظرف 2 سال به‌دست می‌آید.


دیدگاه‌ها

کد موجود در تصویری که مشاهده می کنید را وارد کنید
XML دیدگاه ها: RSS | Atom








معرفی فدراسیون

فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته ایران بمنظور ساماندهی تشکلی فرایندهای تولید و صادرات کالاها و خدمات صنايع انرژي ايران و حفظ توازن و نظم و فراهم کردن امکان بهره برداری بیشتر از سرمایه گذاری و تولید و همچنین استفاده و انتقال تجربیات علمی و عملی دست اندرکاران و به هنگام نمودن آن برای نیل به اهداف قانونی توسعه در حوزه صادرات كالا و خدمات حوزه انرژي ايران و دفاع از منافع مشروع اعضاء، فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته ایران به استناد بند (ک) ماده (5) قانون اتاق بازرگانی و صنایع و معادن و کشاورزی ایران تشکیل گردیده است.

ادامه مطلب

انجمن‌ها و شرکت‌های عضو

ساعت سرور

امروز، چهارشنبه 05 اردیبهشت 1403 8:06 ق.ظ

ورود به سیستم

کاربر گرامی، در صورتی که ثبت نام نکرده اید روی دکمه ثبت نام کلیک نمایید. شایان ذکر است جهت استفاده از کلیه امکانات سایت ثبت نام ضروری می باشد.


ثبت نام

ثبت نام اولیه در سیستم برای همگان رایگان می باشد