استاندارد؛ برگ برنده صادرات فنی مهندسی ایران است/ حمایت از کالای ایرانی با استانداردسازی محقق می‌شود

موضوع استاندارد و استانداردسازی کالا و خدمات در دنیای تجاری به عنوان یکی از حلقه‌های اصلی واسط میان تولیدکننده و خریدار است، از این رو اغلب کشورهای صادرکننده در تلاش هستند این حلقه‌ها مقاوم‌ و مستحکم‌تر ایجاد کنند تا صادرکنندگان بتوانند براساس آن به بازار هدف خود راه‌یابند.
به گزارش جام‌جم آنلاین، پیام باقری عضو هیات مدیره فــدراسـیون صـادرات انـرژی و صنایع وابسـته ایـران در این زمینه گفت: بطور کلی در بخش صادرات بخصوص کالا یا خدمات فنی و مهندسی موضوع استاندارد، مبحثی بسیار کلیدی است، به این دلیل که اصولا خریداران براساس استانداردهای مورد نظرشان اقدام به خرید یا دریافت خدمات می‌کنند.
باقری در ادامه افزود: در صنایعی مثل صنعت برق که معمولا با تکنولوژی‌های بالا سروکار دارند، این محصولات کاربردی دارند که استراتژیک و دارای اهمیت است و به قول معروف با جان و مال مردم سروکار دارد، بنابراین نکته بسیار مهم این است که تولیدکنندگان حتما بایستی از یک استانداردهایی تبعیت کند و خوشبختانه ایران در این بخش بسیار قدرتمند عمل کرده است.
وی تاکید کرد: به عنوان مثال کشورمان در صنعت برق به جایگاهی رسیده که محصولاتش از مقبولیت لازم و متناسب با استاندارد بین‌المللی روانه بازارهای صادراتی می‌شود. به صورتی که می‌توان گفت حتی نسبت به بسیاری از رقبای منطقه‌ای خود در صنعت برق جلوتر هستیم.
رئیس کمیته توسعه صادرات سندیکای برق ایران معتقد است، توجه تولیدکنندگان ایرانی در بخش خدمات فنی مهندسی به استانداردهای داخلی و خارجی باعث شده تا امروز قاطعانه بتوان گفت استاندارد نقطه قوتی برای تولیدکنندگان کشورمان در این بخش شناخته می‌شود که نباید آن را در موفقیت‌های موجود نادیده گرفت.
وی ضمن اشاره به اینکه اصولا استاندارد عجین به صادرات است به خبرنگار ما گفت: با درنظر گرفتن این ارتباط غیرقابل انکار لازم است نه تنها تولیدکنندگان بلکه مسئولان و سازمان ملی استاندارد نیز دائما با استفاده از ارتباطات بین المللی نسبت به بروزرسانی خود در این استانداردها اقدام کند و در تمامی محصولات چه برای داخل مرزها و چه برای بازارهای صادراتی به نوعی تولیدکنندگان را در راستای موفقیت هدایت کند.
باقری درباره اینکه برخی تولیدکنندگان به موضوع استاندارد بی‌توجهی می‌کنند، نیز گفت: اگرچه تولیدکنندگان برای رسیدن به موفقیت باید استانداردهای مورد نیاز بازار هدفشان را رعایت کنند، اما نباید از جایگاه مصرف‌کنندگان یا خریداران غافل بشویم، به این دلیل که اگر خریداران تن به استفاده از کالاهای غیراستاندارد ندهند قطعا تولید کنندگان نیز ملزم به رعایت استانداردهای مورد نظر می‌شود، اما متاسفانه در ایران هنوز این فرهنگ ایجاد نشده است.
عضو هیات مدیره فــدراسـیون صـادرات انـرژی و صنایع وابسـته ایـران معتقد است: البته ایجاد چنین فرهنگی در میان مصرف‌کنندگان داخلی ایران می‌تواند منجر به حمایت دقیق و منطقی از کالاهای ایرانی نیز باشد، به این ترتیب که وقتی بازار تقاضا تولیدکننده را ملزم به رعایت استانداردهای مناسبی کرده باشد قطعا محصول بدون کیفیت روانه بازار نخواهد شد و همین نکته به صورت غیر مستقیم حمایت از کالای ایران خواهد بود.
باقری گفت: حمایت استاندارد از کالای ایرانی اینگونه است که وقتی نشان استاندارد بر کالا یا خدماتی سایه افکنده باشد، قطعا عاملی در ایجاد اطمینان خاطری قابل قبول برای دریافت کننده خدمات یا خریدار کالا خواهد بود که این اطمینان می‌تواند به تحکیم و افزایش سهم بازار سوژه مورد نظر منجر شود.
وی معتقد است البته موضوع فرهنگ خرید و استفاده از کالای استاندارد از سوی مشتریان دستاورد دیگری دارد که می‌توان از آن به تعامل بیشتر تولیدکنندگان با سازمان‌های مرتبط در این زمینه دانست. به صورتی که تولیدکنندگان برای دستیابی به استاندارد مورد نظر بازار هدفشان قطعا باید ارتباط بیشتری با نهاد مرتبط یعنی سازمان ملی استاندارد داشته باشد و این ارتباط می‌تواند منجر به بهبود استانداردهای موجود و مورد نیاز باشد.
به گفته باقری اصولا هرچه ارتباط میان تولید کنندگان با سازمان‌ ملی استاندارد بیشتر باشد، قطعا زمینه توسعه و گسترش استانداردهای مورد نیاز تولیدات مختلف نیز ایجاد خواهد شد؛ که اولین دستاورد و شاید نا ملموس‌ترین آن بهینه شدن قوانین استانداردی به صورت نا خودآگاه برای تولیدات مختلف باشد که در بازارهای مختلف می‌تواند همانند خدمات فنی و مهندسی کشورمان برگ برنده باشد.
عماد عزتی / جام جم آنلاین


دیدگاه‌ها

کد موجود در تصویری که مشاهده می کنید را وارد کنید
XML دیدگاه ها: RSS | Atom








معرفی فدراسیون

فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته ایران بمنظور ساماندهی تشکلی فرایندهای تولید و صادرات کالاها و خدمات صنايع انرژي ايران و حفظ توازن و نظم و فراهم کردن امکان بهره برداری بیشتر از سرمایه گذاری و تولید و همچنین استفاده و انتقال تجربیات علمی و عملی دست اندرکاران و به هنگام نمودن آن برای نیل به اهداف قانونی توسعه در حوزه صادرات كالا و خدمات حوزه انرژي ايران و دفاع از منافع مشروع اعضاء، فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته ایران به استناد بند (ک) ماده (5) قانون اتاق بازرگانی و صنایع و معادن و کشاورزی ایران تشکیل گردیده است.

ادامه مطلب

انجمن‌ها و شرکت‌های عضو

ساعت سرور

امروز، شنبه 01 اردیبهشت 1403 6:45 ب.ظ

ورود به سیستم

کاربر گرامی، در صورتی که ثبت نام نکرده اید روی دکمه ثبت نام کلیک نمایید. شایان ذکر است جهت استفاده از کلیه امکانات سایت ثبت نام ضروری می باشد.


ثبت نام

ثبت نام اولیه در سیستم برای همگان رایگان می باشد