از سرگیری فعالیت کمیسیون اقتصادی ایران و کرواسی

خرید مواد اولیه پلاستیکی و پلیمری، تشکیل بانک مشترک و از سرگیری فعالیت‌های کمیسیون مشترک تجاری از موضوعاتی بود که در دیدار رییس مجلس نمایندگان کرواسی با وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران مطرح شد.

در این دیدار نماینده بزرگترین شرکت بسته‌بندی پلاستیکی کرواسی از مشکل انتقال ۲۰میلیون دلار به ایران گفت و پیشنهاد خرید مواد پلیمری را مطرح کرد. مهندس محمدرضا نعمت‌زاده نیز با اشاره به فعالیت ۳ کارخانه مواد پلاستیکی و پلیمری در ایران با تولید سالانه ۷۰۰ هزار تن، با تامین مواد اولیه صنایع پلاستیکی کرواسی موافقت کرد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت، عصر روز گذشته در دیدار با یوسیپ لکو، رییس مجلس نمایندگان کرواسی که به همراه یک هیات اقتصادی به ایران آمده است، از آغاز روابط جدید در فضای جدید گفت و اظهار کرد: در ۲ سال اخیر سرمایه‌گذارانی از کرواسی در کشور فعالیت داشتند اما در جلسه دیروز تهیه محصولات پلیمری و مواد پلاستیکی برای کارخانه‌های کرواسی از سوی نمایندگان این کشور مطرح شد.
او با اشاره به پیشنهاد از سرگیری فعالیت کمیسیون مشترک تجاری ادامه داد: زمینه‌های همکاری ایران و کرواسی در بخش‌های مختلف گردشگری، برق، صنایع ریلی و لکوموتیو فراهم است. در گذشته نیز همکاری‌های اقتصادی، اجرایی و صنعتی مناسبی داشته‌ایم که این دیدار موجب تحکیم این روابط می‌شود. هرکدام از ۲ کشور ایران و کرواسی دارای مزیت‌های فراوانی است که باید تلاش کنیم در سرمایه‌گذاری‌ها استفاده شود.مهندس محمدرضا نعمت‌زاده با تاکید بر ضرورت تعمیق و گسترش روابط اقتصادی دوجانبه بین ایران و کرواسی تصریح کرد: حضور کرواسی در اتحادیه اروپا می‌تواند شریک خوبی برای همکاری‌های سازنده دو کشور باشد. در گذشته کمیسیون همکاری‌های مشترک بین دو کشور وجود داشته است که به دلیل الحاق کرواسی به اتحادیه اروپا ملغی شد که امیدواریم با شرایط جدید دوباره برگزار شود.
وزیر صنعت، معدن و تجارت، شرایط جدید را در عرصه بین‌المللی نقطه آغازی بر استمرار و تداوم همکاری‌های ایران با این کشور و سایر کشورهای اروپایی عنوان کرد و گفت: سیاست ما در برقراری ارتباط با کشورهای دوست به صورت راهبردی و بلندمدت خواهد بود و تلاش می‌کنیم تا همکاری‌های خود را بر این پایه استمرار بخشیم.وزیر صنعت، معدن و تجارت با گلایه از حجم تجاری پایین ۲ کشور اظهار کرد: باید تلاش کنیم تا حجم سرمایه‌گذاری‌ها در هر ۲ کشور را افزایش دهیم. وزارت صنعت، معدن و تجارت مسئولیت برنامه‌ریزی در فعالیت‌های صنعتی، معدنی، صنایع معدنی (به‌جز نفت و پتروشیمی) و تجارت داخلی و خارجی را برعهده دارد. این ۳ بخش یک سوم اقتصاد ایران را تشکیل داده است. ما از همکاری مشترک در این حوزه‌ها استقبال خواهیم کرد.مهندس نعمت‌زاده افزود: برقراری روابط بانکی برای توسعه همکاری‌های دو کشور مهم‌ترین مسئله است. متاسفانه در زمان تحریم‌ها روابط بانکی دو کشور قطع شده است که باید تلاش کنیم روابط بانکی برقرار شود.او ادامه داد: شرایط فعلی کشور ما متفاوت‌تر از گذشته است و در زمینه‌های فنی و اقتصادی به موفقیت‌هایی دست‌یافته‌ایم. اکنون می‌توانیم سرمایه‌گذاری‌های مشترکی در زمینه تشکیل شرکت‌های مشترک، بخش تولید، گردشگری، فعالیت‌های مهندسی و پیمانکاری داشته باشیم.

تسریع در تکمیل طرح تولید سیگار
وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در یک سال اخیر یکی از شرکت‌های کرواسی در زمینه تولید سیگار در ایران سرمایه‌گذاری کرده است که امیدواریم به زودی به پایان برسد.
نیروهای جوان و متخصص آماده به کار، یکی از مزیت‌های کشور ما است. همچنین در زمینه منابع طبیعی وجود نفت و گاز یک مزیت جدی است. وجود معادن بسیار در زمینه‌های مختلف نیز مزیت دیگری است. مهندس نعمت‌زاده به صادرات ۱۳ تا ۱۵ میلیارد دلاری مواد پتروشیمی با وجود شرایط تحریم اشاره کرد و گفت: صنعت نفت و گاز و صنایع وابسته به آن مانند پتروشیمی‌ها یکی از مزیت‌های ایران برای سرمایه‌گذاری است. هیات همراه رییس مجلس نمایندگان کرواسی می‌توانند در مذاکره با تولیدکنندگان برای همکاری بیشتر و رفع موانع پولی و بانکی مذاکره کنند.مهندس محمدرضا نعمت‌زاده به همفکری شرکت‌های کرواسی در تولید واگن و لکوموتیو در ایران اشاره کرد و افزود: تولید واگن‌ها و لکوموتیوها از سوی شرکت‌های کرواسی از آغاز تحریم‌ها متوقف شد اما اکنون که تحریم‌ها لغو شده است این فعالیت‌های صنعتی می‌تواند از سرگرفته شود و ادامه پیدا کند.

افق روشن در روابط ایران و کرواسی
در ادامه این دیدار یوسیپ لکو، رییس مجلس کرواسی با ابراز رضایت‌مندی از برنامه‌ریزی‌های این سفر و مذاکرات صریح و روشن، افق همکاری‌های ایران و کرواسی را افق روشنی دانست و اظهار کرد: ایران و کرواسی در زمان تحریم با احترام متقابل ارتباط خود را تداوم بخشیدند. اکنون که تحریم‌ها لغو شده است امیدواریم روابط خوب تجاری دو کشور به همکاری‌های اقتصادی تبدیل شود. کرواسی آماده همکاری با ایران در تمام زمینه‌ها است.
او با موافقت از ایجاد سریع‌تر روابط بانکی مشترک بین ایران و کرواسی اظهار کرد: یکی از بزرگترین شرکت‌های بسته‌بندی پلاستیکی کرواسی در انتقال ۲۰ میلیون دلار به ایران با مشکل مواجه شده است. ضمن آنکه تهیه مواد اولیه پلیمری برای صنایع پلاستیکی کرواسی یک مشکل است.رییس مجلس نمایندگان کرواسی با اشاره به پایین بودن حجم تجاری ۱۰ میلیون دلاری برای دو کشور با وجود ظرفیت‌های بالا، گفت: ایران از نظر ذخایر گازی یکی از بزرگترین منابع را در اختیار دارد. ما می‌توانیم در زمینه نفت و گاز همکاری داشته باشیم. البته ارتباطات فرهنگی دو کشور می‌تواند عامل تحکیم روابط اقتصادی باشد.
یوسیپ لکو به پیشنهاد همکاری آموزشی و دانشگاهی در صنعت آی‌تی، انرژی، نفت و گاز اشاره کرد و افزود: روابط خوب سیاسی دو کشور این امید را به ما می‌دهد تا روابط اقتصادی مناسبی برقرار کنیم.رییس مجلس نمایندگان کرواسی به همراه هیات اقتصادی به دعوت محمد جواد لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی به کشور وارد شده‌اند و در ادامه سفر خود با اعضای اتاق بازرگانی ایران و تولیدکنندگان صنایع پتروشیمی دیدار و گفت‌وگو خواهند کرد.


دیدگاه‌ها

کد موجود در تصویری که مشاهده می کنید را وارد کنید
XML دیدگاه ها: RSS | Atom








معرفی فدراسیون

فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته ایران بمنظور ساماندهی تشکلی فرایندهای تولید و صادرات کالاها و خدمات صنايع انرژي ايران و حفظ توازن و نظم و فراهم کردن امکان بهره برداری بیشتر از سرمایه گذاری و تولید و همچنین استفاده و انتقال تجربیات علمی و عملی دست اندرکاران و به هنگام نمودن آن برای نیل به اهداف قانونی توسعه در حوزه صادرات كالا و خدمات حوزه انرژي ايران و دفاع از منافع مشروع اعضاء، فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته ایران به استناد بند (ک) ماده (5) قانون اتاق بازرگانی و صنایع و معادن و کشاورزی ایران تشکیل گردیده است.

ادامه مطلب

انجمن‌ها و شرکت‌های عضو

ساعت سرور

امروز، سه شنبه 04 اردیبهشت 1403 5:02 ب.ظ

ورود به سیستم

کاربر گرامی، در صورتی که ثبت نام نکرده اید روی دکمه ثبت نام کلیک نمایید. شایان ذکر است جهت استفاده از کلیه امکانات سایت ثبت نام ضروری می باشد.


ثبت نام

ثبت نام اولیه در سیستم برای همگان رایگان می باشد