ادای احترام شکوهمند مدیران و فعالان اقتصادی به چهره ماندگار صنعت برق

مراسم بزرگداشت مرحوم محمد پارسا دیروز دوشنبه، سی‌ام خرداد ماه در محل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران برگزار شد.

در این مراسم که مسعود خوانساری، رییس اتاق بازرگانی، صنایع معادن و کشاورزی تهران، حسین امیری خامکانی، نماینده ادوار مجلس و محمد نهاوندیان معاون اقتصادی دولت یازدهم و رییس سابق اتاق بازرگانی ایران میهمانان ویژه آن بودند، جمع کثیری از فعالان بخش خصوصی صنعت برق، انرژی و احداث به منظور بزرگداشت تلاش‌ها، اقدامات و دستاورد‌های مرحوم محمد پارسا حضور یافتند.

آیین بزرگداشت مرحوم محمد پارسا که به همت سندیکای صنعت برق ایران، انجمن صنفی تولیدکنندگان تابلو‌های برق ایران، فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته و موسسه تحقیق برای توسعه صنعت احداث و انرژی و با مشارکت گروه بلواندپی برگزار شد، فرصتی مغتنم برای مرور خدمات ارزنده و تلاش‌های خستگی‌ناپذیر وی برای توسعه بخش خصوصی، صنعت برق و انرژی و تشکل‌های اقتصادی این حوزه بود.

کارآفرینی سختکوش و شهروندی مشفق

در ابتدای این مراسم پیام باقری، رییس هیات مدیره سندیکای صنعت برق ایران با تاکید بر اهمیت ارزش‌های انسانی برای رشد و تعالی نوع بشر، اذعان کرد: صنعت برق کشور در ادوار مختلف انسان‌هایی را در دامان خود پرورش داده که در زمان حیاتشان نه تنها دغدغه توسعه این صنعت پویا و زیربنایی را همواره به دوش کشیدند و به طریق اولی در اعتلاء و آبادانی کشور عزیزمان ایران گام‌هایی استوار برداشتند، بلکه انسانیت را نیز معنا بخشیدند. آن‌ها افرادی اثر بخش و اثرگذار بودند که با اهتمام شبانه‌روزی تمامی مساعی و بضاعت خویش را در طبق اخلاص قرار دادند، به همین دلیل آنچه از خود به یادگار گذاشتند، غیر از خصائل نیکو و صفات ممتاز انسانی نبوده است.

مهندس پیام باقری رئیس سندیکای صنعت برق ایران
                                                          جناب آقای مهندس پیام باقری؛ رئیس سندیکای صنعت برق ایران

باقری با بیان اینکه در این مجلس فرصتی فراهم شده است تا از اقدامات و خدمات این شخصیت تجلیل به عمل آوریم، خاطرنشان کرد: جایگاه برجسته مرحوم محمد پارسا علاوه بر فعالیت‌های کارآفرینی و اقدامات تشکلی، از بعد انسانیت هم غیر قابل انکار است. فرهیخته‌ای زبده، که در دوران حیات عزتمند و پرثمرش در راستای تولید مولد و فزاینده، انسجام‌بخشی به کار گروهی و خلق ایده‌های نوین در مسیر توسعه پایدار با ترجیع بند صیانت از منافع ملی و منابع بین نسلی، منشا آثار معتنابهی بود.

وی از مرحوم محمد پارسا به عنوان پیشکسوتی مجرب یاد کرد که با بنیان نهادن تشکل‌هایی همچون سندیکای صنعت برق ایران، انجمن شرکت‌های تولیدکننده تابلو‌های برق، فدراسیون صادرات انرژی و موسسه تحقیق برای توسعه صنعت احداث و انرژی، یاد و خاطره خود را به عنوان یک معمار نقش‌آفرین در اذهان جاودانه کرده و در ادامه افزود: کارآفرینی سختکوش که بالغ بر پنج دهه از عمر گرانقدر خویش را در حوزه‌های ساخت و پیمانکاری در عرصه داخل و فراتر از مرز‌های کشور در میدان صعب و دشوار بین‌المللی سپری کرد و با تاسیس و راه‌اندازی بنگاه‌های اقتصادی و خطوط تولید متعدد، زمینه‌ساز اشتغالزایی، ارزآوری و خلق ثروت و ارزش افزوده شد. تا آنجا که در ادوار مختلف به عنوان کارآفرین و صادرکننده نمونه مورد تقدیر قرار گرفت و اکنون این شرکت‌ها در مسیری که توسط او ریل‌گذاری شده و متکی بر بنیاد فکری که او پایه‌گذاری کرده، همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

رییس هیات مدیره سندیکای صنعت برق ایران، مرحوم محمد پارسا را شهروندی مشفق دانست که در کنار مشغله‌های روزمره کار و زندگی از مسئولیت‌های اجتماعی خود غافل نبود و اذعان کرد: اوبا وقوف کامل به تعهدش در این زمینه، سبب ساز آثار خیر فراوان شد، چرا که به جای جلای وطن، ایستادن و ایستادگی را برگزید تا مام وطن از داشتن چنین فرزند برومندی به خود ببالد. شادروان مهندس محمد پارسا در زندگی که صحنه یکتای هنرمندی هر انسانی تلقی می‌شود، نغمه خود خواند و از صحنه رفت، اما نغمه او در یاد و خاطر همه ما خواهد ماند چرا که تفکر او پا برجاست.

پیام باقری در پایان تصریح کرد: افتخار می‌کنم به اینکه امانت‌دار چنین مرد بزرگی و چنین بزرگمردانی در صنعت برق کشور هستم و وظیفه خود می‌دانم به نیابت از سندیکای صنعت برق ایران، ضایعه اندوه بار فقدان زنده یاد مهندس محمد پارسا را به خانواده داغدار ایشان، جامعه بزرگ صنعت برق کشور و اصحاب صنعت احداث و انرژی، تعزیت و تسلیت عرض نمایم.

مردی جسور با اندیشه‌های تشکلی و توسعه‌محور

در ادامه این مراسم، علی کهفی قانع، رییس هیات مدیره انجمن صنفی تولیدکنندگان تابلو‌های برق ایران، ضمن بزرگداشت نام و یاد مرحوم محمد پارسا، اذعان کرد: انجمن خانه اصلی و اول مهندس پارسا بوده و هست و ایشان در طی زندگی پربار خود، با تاثیرگذاری ژرف و کمک شایانی که به پیشرفت این صنعت داشته، به همراه دیگر پیشکسوتان این حوزه، همیشه و در همه حال دلسوز امر تولید، صادرات و منافع ملی بوده‌اند.

کهفی قانع، کمک به امر تولید و کار جمعی را از مهمترین اهداف مرحوم محمد پارسا دانست و خاطرنشان کرد: من از سال ۱۳۶۶ و در یک کار تجاری با ایشان آشنا شدم و درست از همان زمان، محمد پارسا را مدیری توانا و جسور و علاقمند به کار جدی دیدم. در سال‌های بعد و انتقال دفترم به شهر تهران، همکاری‌ام با زنده یاد پارسا با قوام بیشتری ادامه پیدا کرد و در طول دوره‌ای که به عنوان یکی از سازندگان تابلو برق به عضویت انجمن درآمدم و کار تشکلی خود را آغاز کردم، خود را بیش از پیش با اندیشه‌های جمع گرایانه و تشکلی ایشان همسو و هم نظر یافتم.

جناب آقای مهندس علی کهفی قانع رئیس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان تابلوهای برق ایران
جناب آقای مهندس علی کهفی قانع؛ رئیس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان تابلوهای برق ایران
 

وی با تاکید بر اینکه مرحوم محمد پارسا همواره چندین قدم جلوتر از زمان حرکت می‌کردند، تصریح کرد: ایشان همواره تلاش می‌کردند با جریان‌سازی و هدایت صنعت برق در حرکت رو به جلو این صنعت اثرگذار باشند و در این راه همیشه یاران صادق و همدلی داشتند که کنارشان ایستادند. یکی از مهمترین رویکرد‌های شادروان محمد پارسا حفاظت از منافع ملی و تولید داخلی با کیفیت و صادرات بود که همواره چراغ راه و هدایت‌گر اصلی همه ما هم بوده است.

رییس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان تابلو‌های برق ایران ضمن تاکید بر اینکه همه فعالان صنعتی در سنگر منافع ملی تلاش می‌کنند، اذعان کرد: تعریف منافع ملی برای ما فعالان صنعت برق، رشد این صنعت، تولید بهینه و قابل رقابت با استاندارد‌های جهانی است و امیدوارم که همه ما به عنوان دوستان مرحوم پارسا در پاسداشت این مسیر ارزشمند، به شکلی پایدار و منسجم در قالب تشکل‌های خود، حرکت و فعالیت کنیم.

وی از محمد پارسا به عنوان یکی از ستون‌های تشکل‌های مهم صنعت برق یاد کرد و افزود: امروز می‌بینیم که زحمات ایشان در ایجاد، پاسداری و قوام تشکل‌های صنعت و شرکت‌های معظم و بزرگ صنعت برق همواره ماندگار بوده و هست. از این رو و به منظور صیانت از اهداف و دستاورد‌های این مرد بزرگ از همه فعالان صنعت برق، انرژی و احداث کشور دعوت می‌کنم که خانواده محترم پارسا را در ایجاد «بنیاد مهندس محمد پارسا» یاری کنند. این بنیاد که مقدمات تاسیس آن فراهم شده، قرار است به امور خیریه، کمک به دانشجویان و فارغ‌التحصیلان برق دانشگاه‌ها، مدرسه سازی و سایر امور خیریه بپرازد و منَشاء آثار خیر بسیاری باشد.

خستگی‌ناپذیر، مسئولیت پذیر و سازنده

حسین امیری خامکانی، نماینده ادوار مجلس در بخش دیگری از این مراسم ضمن تسلیت به خانواده پارسا و خانواده بزرگ صنعت برق، گفت: مرحوم محمد پارسا دینش را به صنعت برق کشور ادا کرد و میراثی ارزنده از خود برجای گذاشت. او یک کارآفرین کم نظیر بود که بدون تبلیغات و با تواضع، فروتنی و بی نام و نشان، شرکت‌های متعددی راه‌اندازی کرد و بانی شرکت‌های زیادی شد. موسس واحد‌ها و نهاد‌های ماندگاری بود. کارآفرین کم نظیری که با ابتکار عمل و خلاقیت باعث شد که امروز در بخش‌های مختلف تولیدی و صنعتی ردپایی سالم و بدون حرف و حدیث از او ببینیم.

                جناب آقای دکتر حسین امیری خامکانی نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی
                                         جناب آقای دکتر حسین امیری خامکانی؛ نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی

امیری خامکانی در ادامه با اشاره به فعالیت‌های گسترده مرحوم محمد پارسا در صنایع برق، آب، کشاورزی و دامداری به نیکی یاد کرد و افزود: همه این تلاش‌ها نشان از مسئولیت‌پذیری و دلسوزی این مرد بزرگ دارد. او کسی بود که وقتی ظرفیت تولید و پتانسیل اشتغالزایی می‌دید، فی البداهه و با خلاقیت و به صورت ناخودآگاه به این فکر می‌کرد که با راه‌اندازی یک شرکت یا نهاد، از این ظرفیت و پتانسیل استفاده کرده، کار و تولیدی راه‌اندازی کند و بانی ایجاد شغل باشد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: من همواره در ایشان همان روحیه‌ای را می‌دیدم که برای تبدیل پتانسیل‌های بالقوه به بالفعل، یا راهی پیدا می‌کرد و یا در نهایت راه جدیدی می‌ساخت. من در دوره هشتم تا دهم عضو هیات رییسه کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی بوده‌ام و دوره‌های هشتم و نهم مسئولیت کمیته برق این کمیسیون را عهده دار بودم. از دوره هشتم کانال ارتباطی ما با صنعت برق مرحوم مهندس محمد پارسا و مهندس صالحی بودند. احساس ما این بود که برای طرح مساله و ارائه راهکار، ارتباط با چنین افراد دلسوزی کارساز است که در خط مقدم تولید و صنعت هستند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی ضمن اشاره به تلاش‌های صورت گرفته برای ورود بخش خصوصی به جلسات کمیسیون، اذعان کرد: ما در دوره‌های گذشته کمیسیون برای بخش خصوصی کرسی‌های مخصوص در نظر گرفتیم و همین باعث شد که برای مدیران بخش دولتی، مدیران میانی و کارشناسان وزارتخانه هم همین فرصت در نظر گرفته شود. در ادامه کار از دل همین ارتباطات کارشناسی بود که قوانین خوبی مثل قانون اصلاح الگوی مصرف انرژی، قانون حمایت از صنعت برق، ماده ۱۲ قانون حمایت از تولید رقابت‌پذیر به ثمر رسید.

او روحیات کارشناسی و دلسوزانه مرحوم محمد پارسا را یادآوری کرد و گفت: چنین نظراتی بود که در قانونگذاران انگیزه ایجاد می‌کرد تا ماموریت خود را به شکل اثربخش تری در حوزه کسب و کار‌های بخش خصوصی به انجام برسانند. طبیعی است که همان روحیات بوده که در واحد‌های تولیدی و شرکت‌های تحت مدیریت و یا تملک ایشان، انگیزه مضاعفی برای تولید و توسعه ایجاد کرده بود. من بعد‌ها در مراوده بیشتر با ایشان متوجه شدم که ایشان علاوه بر صنعت برق در سایر صنایع هم با ابتکار عمل و خلاقیت باعث خیر و برکت شده اند. به همین دلیل قطعا نبود افرادی مانند شادروان محمد پارسا، ضایعه‌ای بزرگ برای تولید و صنعت کشور محسوب می‌شود.

دوراندیش، فروتن و متکی بر تعامل

                        جناب آقای مهندس بهروز گتمیری رئیس هیات مدیره موسسه تحقیق برای توسعه صنعت احداث و انرژی
                                  جناب آقای مهندس بهروز گتمیری؛ رئیس هیات مدیره موسسه تحقیق برای توسعه صنعت احداث و انرژی

بهروز گتمیری، رییس هیات مدیره موسسه تحقیق برای توسعه صنعت احداث و انرژی در ادامه مراسم بزرگداشت مرحوم محمد پارسا، با اشاره به حضور فعال ایشان در جلسات هیات امنا، هیات مدیره، هسته تحول و نشست‌های اقتصاد آبی وابسته به مومسسه تحقیق، اذعان کرد: این مراسم در کنار بزرگداشت خصائص و ویژگی‌های برجسته و کم نظیر مرحوم محمد پارسا، هدف دیگری هم دارد. این بزرگداشت به ما یادآوری می‌کند که پیروی از الگو‌ها و اسوه‌های شاخص در جامعه از اهمیت بسیاری برخوردار است. مرحوم محمد پارسا از نظر شخصی، بسیار متواضع و فروتن بود و با ژرف بینی، دوراندیشی و تحلیل مسائل در همه موقعیت ها، تلاش می‌کرد به بهترین نحو از ظرفیت‌ها و فرصت‌ها استفاده کند.

او با بیان اینکه متواضع بودن برای افراد بزرگی مانند مرحوم پارسا مشخصه بسیار ارزشمندی است، خاطرنشان کرد: من در طول سال‌های متمادی رفاقت و همکاری با ایشان، علیرغم خدمات و زحمات فراوانشان، در هیچ لحظه‌ای نشانی از نخوت و غرور در او ندیدم. با وجود اینکه مرحوم محمد پارسا مردی است که لغت موسس همواره همراهی اش می‌کرد و کارآفرینی‌ها و نوآوری هایش قابل چشم پوشی نیستند و همه این دستاوردها می‌توانست منبع و منشاء غرور و نخوت او باشند، اما هرگز غروری در شخصیت ایشان دیده نمی شد.

رییس هیات مدیره موسسه تحقیق برای توسعه صنعت احداث و انرژی، مرحوم پارسا را مرد تعامل خواند و افزود: زنده‌یاد محمد پارسا همواره از بین تقابل و تعامل، راهکار تعامل را برمی گزیدند و از همان لحظه‌ای که به عرصه صادرات تجهیزات و خدمات فنی و مهندسی پا گذاشتند، نشان دادند که مرد تعامل هستند. ایشان با مقالات، مصاحبه‌ها و نگاه خود در اقتصاد کلان نشان ‌دادند که به دنبال تعامل با جامعه صنعت و اقتصاد کشور و همچنین جامعه جهانی هستند. درست به همین دلیل یاد مردانی مانند او همواره زنده و جاوید خواهد بود.

چهره شاخص بخش خصوصی و حوزه تشکلی

محمد نهاوندیان، معاون اقتصادی دولت یازدهم هم یکی از سخنران مراسم بزرگداشت مرحوم محمد پارسا بود. او در ابتدای سخنانش با تاکید بر اینکه حضور مرحوم پارسا، روشنی بخش محفل تشکل‌های بسیاری بوده، گفت: تصویری که من از محمد پارسا در طول سال‌های آشنایی با ایشان داشته ام، تصویر انسانی بسیار جدی، پرتلاش، فداکار، منظم، قابل اتکا و معتقد به مسئولیت اجتماعی، حرکت تشکلی و کار تیمی بود و به نظر می‌رسد در خصوص ایشان همین شاخص‌ها باید به صورت ویژه مورد توجه قرار گیرد. او یک انسان ملی و ایران دوست بود و به همین دلیل در بزرگداشت او باید از پارسایی سخن گفت، پارسایی پویا و پرتلاش.

رییس سابق اتاق بازرگانی ایران در ادامه از حضور موثر مرحوم محمد پارسا در عرصه مسئولیت اجتماعی با اتکا به خیر جمعی به نیکی یاد کرد و افزود: در شرایطی که کسب منافع شخصی راهی پررهرو محسوب می‌شود، قدم گذاشتن در مسیر منافع جمعی کار هر کسی نیست و من در مرحوم پارسا این مشخصه بارز را به عینه مشاهده کردم. کسی به دنبال باز کردن راه‌های جدید برای دیگران است باید از خودگذشتگی زیادی داشته باشد و ایشان چنین شخصی بودند.

                      جناب آقای دکتر محمد نهاوندیان معاون اقتصادی دولت یازدهم و رئیس سابق اتاق بازرگانی
                                          جناب آقای دکتر محمد نهاوندیان؛ معاون اقتصادی دولت یازدهم و رئیس سابق اتاق بازرگانی

نهاوندیان سلوک و فروتنی را مهمترین شاخص برای افرادی دانست که مصالح جمعی را بر منافع شخصی خود ارجح می‌دانند و تصریح کرد: امروز بار‌ها این صفت را در تعریف شخصیت مرحوم پارسا شنیدیم. واقعیت این است که انسان نمی‌تواند با تکبر کار بزرگی انجام دهد. افرادی که به دنبال انجام کار‌های بزرگ هستند، فروتنی پیشه می‌کنند و مهندس پارسا به خوبی به این امر واقف بود و به آن عمل می‌کرد و با همین مشی توانسته بود به یکی از بانیان توسعه فعالیت‌های تشکلی در صنعت برق تبدیل شود.

او از سندیکای صنعت برق ایران به عنوان یکی از تشکل‌های شاخص این صنعت یاد کرد و گفت: وقتی قرار شد شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی تشکیل شود، مرحوم محمد پارسا جزو اولین کسانی بود که برای حضور در این شورا به ذهن ما رسید. چرا که باور داشتیم ایشان جزو کسانی است که می‌توانند به بهترین شکل نماینده بخش خصوصی باشند. او از جمله افرادی بود که ما اطمینان داشتیم به عنوان یک فعال اقتصادی که مصالح ملی را دنبال می‌کند، می‌تواند صدای بخش خصوصی را به گوش سیاستگذاران برساند.

محمد نهاوندیان در ادامه با بیان اینکه بزرگی و بزرگ منشی مشخصه افرادی است که می‌توانند منافع ملی به شکلی کلان دنبال کنند، تصریح کرد: توجه به آبرو و عزت بخش خصوصی کشور از لازمه‌های این نگاه برای نمایندگی این بخش است و مرحوم پارسا به خوبی این شاخصه را فرا گرفته و کسب کرده بود و طرح ایده‌هایی مانند تبدیل ایران به هاب انرژی منطقه حاصل همین ویژگی ارزشمند در محمد پارسا بود. ضمن اینکه ایران دوستی ایشان هم مثال زدنی بود. البته افرادی از این دست در بخش خصوصی کم نیستند که چنین ویژگی ارزشمندی دارند و جان و مال خود را فدای وطن می‌کنند. به علاوه از دیگر نکات بسیار مهم در حیات بخش خصوصی جمع بین رقابت و رفاقت است. جمع بین رقابت همکارانه و همکاری رقابتی موضوعی است که از نظر من مرحوم پارسا طی سال‌ها فعالیت تشکلی خود به خوبی پیگیری و دنبال کرد.

معمار تشکل‌ها و نهاد‌های مدنی صنعت برق

در بخش دیگری از مراسم بزرگداشت مرحوم محمد پارسا، دبیرکل فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته ایران، ضمن اشاره به شخصیت بزرگ مرحوم پارسا، خاطرنشان کرد: من از همان ابتدای آشنایی با ایشان متوجه شدم هر جا که محمد پارسا حضور دارد، جریان، حرکت و جوششی وجود دارد که در نهایت به ایجاد نهاد‌های تازه‌ای منجر می‌شود. تقویت جامعه فارغ التحصیلان دانشگاه صنعتی امیرکبیر یکی از دستاورد‌های ارزشمند ایشان در حوزه دانشگاهی بود که بعد‌ها در سال‌های ابتدایی دهه ۸۰ به برگزاری شکوهمند نمایشگاه پلی تکنیک ۲۰۰۴ و نمایش گسترده دستاورد‌های فارغ التحصیلان دانشگاه امیرکبیر منجر شد. این نمایشگاه، پیام روشنی برای دانشجویان آن زمان داشت که می‌شود در کشور ماند و موفق شد و دستاورد‌های بزرگ داشت.

جناب آقای حمیدرضا صالحی - دبیرکل و عضو هیات مدیره فدراسیون صادرات و انرژی و صنایع وابسته
                                  جناب آقای حمیدرضا صالحی؛ دبیرکل و عضو هیات مدیره فدراسیون صادرات و انرژی و صنایع وابسته

حمیدرضا صالحی در ادامه تلاش‌ها و پیگیری‌های گسترده مرحوم محمد پارسا را در سندیکای صنعت برق ایران یادآور شد و اذعان کرد: ایشان یک تئوریسین صنعتی و اقتصادی بودند و در هر شرایطی می‌توانستند تا چند دهه آینده را برای یک فعالیت اقتصادی پیش بینی کنند. ما در کنار ایشان، خشت به خشت سندیکای صنعت برق را بنا نهادیم تا امروز بتواند به تشکلی قدرتمند و توانا برای خدمت به این صنعت تبدیل شود. فعالیت ایشان برای تشکل سازی و نهادسازی هرگز متوقف نشد و تا تشکیل فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته نیز ادامه یافت.
صالحی از خدمات ارزنده مرحوم محمد پارسا در تشکل‌های کلیدی و مهم صنعت برق یاد کرد و افزود: تلاش‌های مهندس محمد پارسا برای ایجاد تشکل‌ها و نهاد‌هایی مانند هسته خودکفایی، شرکت صباکار، انجمن تابلوسازان، سندیکا و فدراسیون به شکلی مستمر و موثر همواره ادامه داشت. به علاوه ایشان تاکیدی همیشگی بر موضوع صادرات داشتند و با هدف توسعه و مانع زدایی صادرات هم ایده ایجاد فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته را طرح و پیاده سازی کردند.
دبیرکل و عضو هیات مدیره فدراسیون صادرات در پایان ضمن تقدیر از حضور نمایندگان و اعضای تشکل‌های مختلف حوزه برق و انرژی، گفت: هر یک از ما در تشکل‌های خود باید ادامه راه ارزشمند ایشان را به عنوان یکی از ماموریت هایمان در نظر بگیریم و تلاش کنیم تفکر و اندیشه مرحوم محمد پارسا را دنبال کرده و پایدار نگه داریم.

امیدوارم که فرزند برومند ایشان هم با توسعه فعالیت‌های صنعتی مرحوم پارسا در مجموعه بلواندپی و پارس تابلو، از دستاورد‌های صنعتی ایشان صیانت کنند. به علاوه مشارکت همه ما در بنیاد محمد پارسا هم می‌تواند در تدوام مسیری که ایشان سال‌ها با تلاش و زحمت فراوان دنبال کردند، کاملا موثر واقع شود.

تلاش برای ادامه منش، روش و تفکر مرحوم محمد پارسا

در پایان این مراسم پویا پارسا ضمن تقدیر از سخنرانی ها، اقدامات و تلاش‌های صورت گرفته برای بزرگداشت نام و یاد مرحوم محمد پارسا، عنوان کرد: پیش از هر چیز باید این مساله را به خاطر داشته باشیم که امروز پیشکسوتان بزرگی هستند که علیرغم همه مشکلاتی که همه ما در فضای کسب و کار با آن مواجه هستیم، برای توسعه صنعت و اقتصاد کشور تلاش می‌کنند. از این رو پیش از هر چیز بر خود لازم می‌دانم قدردان چنین شخصیت‌ها و افراد ارزشمندی باشم. باید تا این چهره‌های موثر صنعتی در قید حیات هستند، قدر آن‌ها را بدانیم تا بتوانیم در سال‌های آینده راهشان را به درستی دنبال کنیم.

                        جناب آقای مهندس پویا پارسا؛ رئیس هیات مدیره هلدینگ بلواندپی و فرزند مرحوم مهندس محمد پارسا
                                 جناب آقای مهندس پویا پارسا؛ رئیس هیات مدیره هلدینگ بلواندپی و فرزند مرحوم مهندس محمد پارسا

وی در ادامه به جایگاه مرحوم محمد پارسا به عنوان پدر، استاد، مدیر و دوست نزدیک خود اشاره کرد و افزود: یکی از مهمترین نکاتی که در مورد ایشان باید طرح کنم این است که در صحبت‌ها و مستند‌هایی که برای ایشان تهیه شده در خصوص نقش ایشان در تاسیس شرکت‌ها و تشکل‌ها سخن گفته شد، اما باید یادآوری کنم که ایشان از واژه «من» استفاده نمی‌کردند و همواره از «ما» بودن سخن می‌گفتند. ایشان بخشی از جریانی بودند که تلاش می‌کردند حرکت تازه‌ای را در کنار یکدیگر شکل دهند.

رییس هیات مدیره گروه بلواندپی در بخش دیگری از سخنان خود داشتن افکار بزرگ، امید و جسارت را مهمترین درس‌آموخته‌های خود از پدرش عنوان کرد و گفت: من در طول این سال‌ها از پدرم آموختم که به صورت مستمر به سمت اهداف بزرگ حرکت کنم. برخی از افراد معتقد بودند مرحوم پارسا بلندپروازی زیادی دارد، ولی ایشان مصرانه افکار و اهداف خود را دنبال کرده و تلاش می‌کردند گام به گام پیش برود.

او تلاش خستگی ناپذیر مرحوم محمد پارسا را یادآور شد و خاطرنشان کرد: حتی تصور فرصت بیشتر برای تلاش و کار هم به پدرم انگیزه مضاعف می‌داد و این یکی از آموزه‌های ایشان برای من بود. به همین دلیل امروز من به عنوان شاگرد ایشان تلاش می‌کنم غم بزرگ از دست دادنشان را به یک حرکت بزرگتر تبدیل کرده، راهشان را ادامه دهم و کاری کنم که حاصل عمر باعزت ایشان در نسل‌ها و نیرو‌هایی که راهشان را ادامه می‌دهند، ماندگار شود. همه تلاش ما این است که تا زمان سالگرد پدرم، حداقل چهار طرح و ایده مد نظر ایشان را عملیاتی کنیم تا نشان دهیم که حضور ایشان با ادامه منش و روش افکارشان ماندگار و جاودان خواهد شد. من همواره ایشان را کنار خودم حس می‌کنم و امیدوارم که لایق نام ایشان باشم و بتوانم لطف همه بزرگوارانی که امروز در این مراسم حضور داشتند را به نحوی جبران کنم.


دیدگاه‌ها

کد موجود در تصویری که مشاهده می کنید را وارد کنید
XML دیدگاه ها: RSS | Atom








معرفی فدراسیون

فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته ایران بمنظور ساماندهی تشکلی فرایندهای تولید و صادرات کالاها و خدمات صنايع انرژي ايران و حفظ توازن و نظم و فراهم کردن امکان بهره برداری بیشتر از سرمایه گذاری و تولید و همچنین استفاده و انتقال تجربیات علمی و عملی دست اندرکاران و به هنگام نمودن آن برای نیل به اهداف قانونی توسعه در حوزه صادرات كالا و خدمات حوزه انرژي ايران و دفاع از منافع مشروع اعضاء، فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته ایران به استناد بند (ک) ماده (5) قانون اتاق بازرگانی و صنایع و معادن و کشاورزی ایران تشکیل گردیده است.

ادامه مطلب

انجمن‌ها و شرکت‌های عضو

ساعت سرور

امروز، آدینه 10 فروردین 1403 7:24 ب.ظ

ورود به سیستم

کاربر گرامی، در صورتی که ثبت نام نکرده اید روی دکمه ثبت نام کلیک نمایید. شایان ذکر است جهت استفاده از کلیه امکانات سایت ثبت نام ضروری می باشد.


ثبت نام

ثبت نام اولیه در سیستم برای همگان رایگان می باشد