اخبار کوتاه

مذاکرات ایران و ترکیه برای ازسرگیری تجارت برق
وزرای نیرو و انرژی ایران و ترکیه در نشست عصر امروز خود بر لزوم انجام مذاکرات برای ازسرگیری تجارت برق بین دو کشور و افزایش دو برابری ظرفیت تبادل برق ایران و ترکیه تاکید کردند.
به گزارش ایسنا، رضا اردکانیان که به همراه رئیس‌جمهور کشورمان برای شرکت در پنجمین دور اجلاس سه جانبه سران ایران، روسیه و ترکیه، وارد آنکار شده است، با فاتح دونمز، وزیر انرژی ترکیه و رئیس‌ کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی دیدار کرد.
در این نشست دو طرف ضمن بررسی فرصت‌های همکاری ایران و ترکیه در زمینه‌های مختلف انرژی بر لزوم افزایش ظرفیت تبادل انرژی بین دو کشور از ۶۴۰ مگاوات به 1280 مگاوات تاکید کردند.
بنا بر اعلام وزارت نیرو، تشکیل کمیته بازار برق در چارچوب سازمان اقتصادی اکو و مذاکرات لازم برای ازسرگیری تجارت برق بین دو کشور از دیگر مواردی بود که در این نشست مورد تاکید وزرای نیرو و انرژی ایران و ترکیه قرار گرفت.
همچنین در این نشست تشکیل کمیته فرعی انرژی در زیر مجموعه کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی دو کشور برای حمایت دو دولت از شرکت‌های بخش خصوصی دو طرف برای حضور در بازارهای منطقه مورد تاکید طرفین قرار گرفت.
وزیر نیروی کشورمان در پایان این نشست از وزیر انرژی ترکیه برای سفر به تهران به منظور بازدید از نمایشگاه بین‌المللی برق در آبان‌ماه جاری و انجام مذاکرات لازم برای پیگیری و اجرایی کردن مباحث یاد شده در این نشست دعوت به عمل آورد.

افزایش مبادلات ایران و ترکیه با پول ملی
رئیس کل بانک مرکزی از بالا بردن حجم تجارت دو کشور ایران و ترکیه و حل و فصل مسائل بانکی به ویژه ارتباط بیشتر بین بانک‌های مرکزی برای پیگیری افزایش مبادلات بر اساس پول ملی دو کشور خبر داد.
به گزارش ایسنا، عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی در صفحه اینستاگرام خود نوشت: امروز ۲۵ شهریورماه مذاکرات دوجانبه روسای جمهور دو کشور ایران و ترکیه عمدتا بر نحوه‌ی گسترش روابط اقتصادی و تجاری و خصوصا بانکی دو کشور متمرکز بود.
تاکید بر بالا بردن حجم تجارت دو کشور و حل و فصل مسائل بانکی به ویژه ارتباط بیشتر بین بانک‌های مرکزی برای پیگیری افزایش مبادلات بر اساس پول ملی دو کشور که در حال حاضر براساس اعلام در حد ۳۴ درصد است از جمله این موارد بود.
پیرو تاکید روسای جمهور دو کشور موضوعات بانکی را با رئیس بانک مرکزی ترکیه در حاشیه مذاکرات پی گرفتیم. الحمدالله تفاهمات خوبی انجام شد همچنان مقرر شد که همکاران بانک مرکزی بتوانند در دوره‌های آموزشی بانک مرکزی ترکیه برای کسب مهارت بیشتر در عملیات بازار باز شرکت کنند. ترکیه سالهاست که سیاست پولی خود را برای هدف‌گذاری و کنترل تورم از طریق عملیات بازار باز و کنترل نرخ سود کوتاه مدت بانکی اعمال می‌کند.

مذاکرات هلدینگ انرژی ملی قرقیزستان با ترکمنستان در خصوص واردات برق
به گزارش رسانه­های قرقیزستان، رئیس هلدینگ انرژی ملی قرقیزستان اعلام کرد که این کشور برای تأمین برق مورد نیاز خود در حال انجام مذاکراتی با کشور ترکمنستان می­باشد. وی افزود: «در صورتی که قیمت و مدت زمان تحویل برق مشخص باشد، قزاق­ها و ترکمن­ ها برای عرضه برق آماده هستند». «پیش بینی می­شود واردات برق در سال 2020، یک میلیارد کیلووات ساعت باشد.» در حال حاضر، برق ترکمنستان به کشورهای همسایه این کشور، افغانستان و ایران صادر می­شود. همچنین پروژه­ای برای ساخت خط برق ولتاژ بالای 500 کیلوولت در مسیر ترکمنستان - افغانستان- پاکستان (TAP) در حال انجام است. چشم انداز عرضه برق به بازارهای کشورهای قفقاز و کشورهای آسیای میانه مورد بررسی قرار گرفته است. پیش از این گزارش شده بود که پیش بینی می­شود کل برق تولید شده در ترکمنستان تا سال 2024، تا 33 میلیارد کیلووات ساعت افزایش یابد که این رقم تقریباً 30 درصد از مقدار تولید فعلی بیشتر خواهد بود. بانک توسعه آسیایی 500 میلیون دلار برای یک پروژه انرژی الکتریکی اختصاص داده است. در این پروژه خط انتقالی احداث می­شود. این باعث افزایش قابلیت اطمینان در مصرف انرژی برای مصرف کنندگان داخلی و همسایگان وارد کننده برق می­شود.

آمادگی ترکیه برای حمایت از بخش برق عراق

وزیر انرژی و منابع انسانی ترکیه اعلام نمود که عراق و ترکیه توافق نمودند پس از انجام به روز رسانی­های مورد نیاز بر روی زیرساخت­های شبکه برق عراق، نسبت به تبادل برق اقدام نمایند. در مذاکراتی که مابین وزیر انرژی ترکیه و وزیر برق عراق صورت گرفت، پروژه­ های مشترک جدید در بخش برق دو کشور مورد بحث و بررسی قرار گرفتند و وزیر انرژی ترکیه آمادگی کشورش درخصوص به روز نمودن زیرساخت­ها و تجهیزات بخش برق عراق برای اتصال به شبکه ترکیه را ابراز نمود. وی اظهار داشت که برای توسعه و پیشبرد پروژه ­های مشترک برق ما بین دو کشور به روزرسانی زیرساخت­های شبکه برق عراق امری حیاتی است و ترکیه قادر است در این راه کشور عراق را حمایت و پشتیبانی نماید. بخش ساخت و ساز و عمران به همراه تولید کنندگان تجهیزات برق در ترکیه قادر هستند با همکاری با بخش برق عراق کمبود و نقصان موجود در شبکه برق این کشور را مرتفع نمایند. قابل ذکر است که این نشست پس از نشست وزیر انرژی ترکیه با وزیر نفت عراق برای ساخت خط لوله جدید نفتی به موازات خط لوله فعلی مابین عراق و ترکیه که پس از جنگ با داعش به شدت صدمه دیده است، صورت گرفت.

اتمام کارساخت نیروگاه برق صلاح‌الدین تا سال 2020
انتظار می‌رود کار ساخت نیروگاه برق صلاح‌الدین در استان مرکزی عراق تا سال 2020 با ظرفیت 1260 مگاوات به پایان برسد. در حال حاضر، به گفته شرکت مهندسی ماشین‌آلات چین که در حال ساخت این نیروگاه می‌باشد، کار ساخت این نیروگاه 80 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. به گفته مدیر عراقی این پروژه، این نیروگاه دارای دو واحد است که ظرفیت هر کدام 630 مگاوات است. به گفته وی، در این پروژه بیش از 1200 مهندس و کارگر چینی با همتایان عراقی خود همکاری می‌کنند. وزارت برق عراق توافقنامه‌ای به ارزش 2/ 1 میلیارد دلار با شرکت مهندسی ماشین آلات چین برای ساخت این پروژه امضاء کرده است.

سرمایه‌گذاری برای جهش در صنعت پتروشیمی
معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی با اشاره به اینکه حجم سرمایه‌گذاری طرح‌های جهش سوم صنعت پتروشیمی ۲۳ میلیارد دلار است، گفت: حجم سرمایه‌گذاری در دست اجرای کنونی صنعت پتروشیمی ۴۰ میلیارد دلار است. بهزاد محمدی دیروز در نشست خبری با اشاره به تأثیر حایز اهمیت صنعت پتروشیمی در اقتصاد کشور گفت: این صنعت یک نظام اقتصادی در کشور است که روز به روز با بهره‌برداری از طرح‌های جدید، نقش آن پررنگ‌تر می‌شود. وی به جهش دوم صنعت پتروشیمی که از سال ۹۲ فعال شدند، اشاره و اظهار کرد: با برنامه‌ریزی انجام شده و بهره‌برداری از طرح‌های جدید در جهش دوم صنعت پتروشیمی، ظرفیت تولید این صنعت تا پایان سال ۱۴۰۰ به ۱۰۰ میلیون تن می‌رسد و درآمد ۱۷ میلیارد دلاری کنونی محصولات پتروشیمی را به ۲۵ میلیارد دلار می‌رساند. معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی با بیان اینکه ۲۷ طرح پتروشیمی از امسال تا سال ۱۴۰۰ به بهره‌برداری می‌رسد، افزود: طرح‌های پتروشیمی متانول کاوه، الفین ایلام و متانول بوشهر و PVR تخت جمشید امسال افتتاح خواهند شد. محمدی سال ۹۹ را سال پرکار و پر رونق برای صنعت پتروشیمی عنوان و تصریح کرد: سال آینده ۱۶ طرح و سال ۱۴۰۰ هفت طرح دیگر صنعت پتروشیمی به بهره‌برداری خواهند رسید؛ با تحقق جهش دوم صنعت پتروشیمی تعداد مجتمع‌های پتروشیمی کشور از ۵۶ به ۸۳ مجتمع می‌رسد.


دیدگاه‌ها

کد موجود در تصویری که مشاهده می کنید را وارد کنید
XML دیدگاه ها: RSS | Atom








معرفی فدراسیون

فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته ایران بمنظور ساماندهی تشکلی فرایندهای تولید و صادرات کالاها و خدمات صنايع انرژي ايران و حفظ توازن و نظم و فراهم کردن امکان بهره برداری بیشتر از سرمایه گذاری و تولید و همچنین استفاده و انتقال تجربیات علمی و عملی دست اندرکاران و به هنگام نمودن آن برای نیل به اهداف قانونی توسعه در حوزه صادرات كالا و خدمات حوزه انرژي ايران و دفاع از منافع مشروع اعضاء، فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته ایران به استناد بند (ک) ماده (5) قانون اتاق بازرگانی و صنایع و معادن و کشاورزی ایران تشکیل گردیده است.

ادامه مطلب

انجمن‌ها و شرکت‌های عضو

ساعت سرور

امروز، سه شنبه 04 اردیبهشت 1403 6:49 ب.ظ

ورود به سیستم

کاربر گرامی، در صورتی که ثبت نام نکرده اید روی دکمه ثبت نام کلیک نمایید. شایان ذکر است جهت استفاده از کلیه امکانات سایت ثبت نام ضروری می باشد.


ثبت نام

ثبت نام اولیه در سیستم برای همگان رایگان می باشد