اخبار کوتاه انرژِی

افتتاح میدان نفتی آزادگان شمالی در سال 95
شانا- وزیر نفت در خصوص زمان افتتاح میدان آزادگان شمالی ‌گفت: به افتتاح این طرح نزدیک شده‌ایم، تولید نفت از این میدان هم‌اکنون در حال انجام است و با تکمیل برخی امور مربوط به واحد فرآورشی، تولید حدود ٨٠ هزار بشکه‌ای در روز از این میدان محقق می‌شود. بیژن زنگنه افزود: برنامه داریم تا نیمه سال آینده تولید نفت از میدان آزادگان را به حدود ٢۵٠ هزار بشکه در روز برسانیم. میدان آزادگان شمالی از جمله میدان‌های مشترک نفتی ایران با کشور عراق است که مقدار نفت درجای آن معادل 6/5 میلیارد بشکه برآورد شده است؛ طرح توسعه این میدان در دو فاز هریک با ظرفیت تولید ٧۵ هزار بشکه نفت در روز پیش‌بینی شده است که با بهره‌برداری هر دو فاز آزادگان شمالی تولید از این میدان در مجموع ١۵٠ هزار بشکه نفت خواهد بود که در این مقطع فقط فاز نخست اجرا شده است.

آزاد سازی تجهیزات توقیف شده پارس‌جنوبی
دور جدید مذاکرات ایران و زیمنس آلمان روز گذشته با حضور بیژن زنگنه، وزیر نفت و ‌یو کازر،‌ مدیرعامل زیمنس در تهران انجام شد.
وزیر نفت در دیدار با یو کازر، مدیرعامل زیمنس به سابقه یک قرن همکاری ایران و شرکت آلمانی اشاره کرد و با بیان اینکه این همکاری در وزارت نیرو و بخش برق بیشتر بوده و در وزارت نفت نیز این همکاری در درازمدت ادامه پیدا کرده است، افزود: در وزارت نفت این همکاری در قالب ساخت توربو کمپرسورهای بخش گاز شروع و تعداد زیادی کمپرسور در ایران ساخته شد.
وی با بیان اینکه ایران هم‌اکنون قدرت مهمی در منطقه در ساخت توربوکمپرسورانتقال گاز محسوب می‌شود به مشکلات دوران تحریم اشاره کرد و گفت: در این دوران بسیاری از توربین‌ها و کمپرسورهای ما برای پارس‌جنوبی، ایران ال‌ان‌جی و ستاره خلیج‌فارس توقیف شد.
به گزارش شانا‌، زنگنه تعداد کمپرسورهای توقیف شده ساخته شده برای پارس‌جنوبی را بیش از ٣٠ دستگاه عنوان کرد و گفت: ایران در مورد این شرکت به آینده نگاه می‌کند و این شرکت قول داد که در حمل کمپرسورها و توربین‌ها و همچنین برای راه‌اندازی هرچه سریع‌تر آنها کمک کند.
وی سپس به برنامه همکاری با این شرکت در پساتحریم اشاره کرد و افزود: این شرکت می‌تواند با همکاری و مشارکت با شرکت‌های داخلی به تولید محصولات مشترک اقدام کرده و آن را با برند خود به بازارهای منطقه صادر کند.
وزیر نفت فضای این دیدار را مثبت و خوب ارزیابی کرد و با بیان اینکه قرار شد همکاری با این شرکت به صورت دوطرفه ادامه یابد، یادآور شد: زیمنس یکی از بازیگران اصلی صنعت برق و تولید ماشین‌های دوار در جهان است و حضور آنها برای کشور ما به این دلیل مهم است که اگر این سرمایه‌گذاری‌ها ساماندهی شوند، می‌توانند اشتغال زیادی ایجاد کنند و ایران را به قطب ساخت و صادرات این تجهیزات بدل کند.
وی با اشاره به اینکه تجهیزات توقیف شده ایران از سوی زیمنس هم‌اکنون آزاد شده است، اظهار کرد: متاسفانه به دلیل توقیف این تجهیزات، ایران مجبور شد تجهیزات با کیفیت پایین تر خریداری کند که از جمله هزینه‌های تحمیلی تحریم‌هاست.

بررسی مشکلات مالی صنعت برق
وزیر نیرو با بیان اینکه نقش صنعت برق ایران در پساتحریم پررنگ است، گفت: در حال بررسی راهکارهایی برای حل ساختاری مشکلات مالی صنعت برق کشور در طول سال‌های پیش رو هستیم.
حمید چیت چیان اظهار داشت: در تمامی مذاکرات صورت گرفته با شرکت‌های خارجی انتقال تکنولوژی و ارتقای سطح فعالیت شرکت‌های داخلی از نظر کیفی و کمی مورد توجه قرار گرفته و امیدواریم با به سرانجام رسیدن هر قرارداد خارجی، علاوه بر جذب منابع مالی، شاهد ارتقای سطح تکنولوژی صنعت آب و برق ایران باشیم.
وی افزود: صنعت برق ایران در آستانه تحول کیفی و کمی است‌ هم از نظر کمی افزایش ظرفیت‌های تولید، انتقال و توزیع را در برنامه داریم و هم از نظر کیفی ارتقای راندمان با به کارگیری تجهیزاتی با بهر‌ه‌وری بالاتر و کاهش تلفات با نوسازی و بازسازی تجهیزات فرسوده و بهینه‌سازی ساختارها در حال انجام است.
به گزارش تسنیم‌، وزیر نیرو بیان کرد‌: در حال حاضر ایران نه تنها نیاز‌های خود را در صنعت برق می‌تواند تامین کند‌ بلکه به حدود 40 کشور دنیا خدمات فنی‌مهندسی و محصولات صنعت برق را صادر می‌کنیم و توسعه صادرات خدمات فنی و مهندسی صنعت برق مورد توجه دولت قرار دارد.
چیت‌چیان در خصوص مشکلات مالی این صنعت گفت: با برنامه‌هایی که برای تسویه بخش قابل توجهی از مطالبات بخش خصوصی داریم امیدواریم شاهد کاهش مشکلات مالی این بخش باشیم و از طرفی در حال بررسی راهکارهایی برای حل ساختاری مشکلات مالی صنعت برق کشور در طول سال‌های پیش رو هستیم.

آمادگی آمریکایی‌ها برای حضور در صنعت پتروشــــــــــیمی
معاون وزیر نفت از اعلام آمادگی شرکت‌های معتبر آمریکایی برای مشارکت در ساخت طرح‌های جدید توسعه صنعت پتروشیمی ایران خبر داد.
پس از مذاکرات ایران با شرکت‌های مختلف اروپایی به ویژه شرکت‌هایی از آلمان، اتریش، انگلیس، اسپانیا و سوییس برای توسعه صنعت پتروشیمی، شرکت‌های آمریکایی هم برای ساخت پتروشیمی در کشور اعلام آمادگی کرده‌اند.
مرضیه شاهدائی روز گذشته با اشاره به برنامه حمایت دولت از هلدینگ‌ها و بخش خصوصی به منظور توسعه صنعت پتروشیمی کشور‌ گفت: در دوران پساتحریم، حمایت از تمامی شرکت‌ها به منظور توسعه و جهش جدید توسعه‌ای این صنعت در دستور کار قرار گرفته است.
مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اعلام اینکه پیش‌بینی می‌شود در طول پنج سال پیش‌روی دومین جهش بزرگ توسعه صنعت پتروشیمی ایران اتفاق بیفتد، تصریح کرد: بر این اساس فراهم کردن امکانات و ایجاد زیرساخت‌ها برای جذب سرمایه‌گذاری و فاینانس برای توسعه صنعت پتروشیمی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
به گزارش مهر‌، معاون وزیر نفت با تاکید بر اینکه هم‌اکنون با لغو تحریم‌ها و ورود به دوره برجام، شرکت‌های بزرگ خارجی و بین‌المللی متعددی برای مشارکت و سرمایه‌گذاری در طرح‌های جدید صنعت پتروشیمی ایران اعلام آمادگی کرده‌اند، اظهار داشت: در این بین علاوه بر شرکت‌های اروپایی، شرکت‌های معتبر آمریکایی هم برای مشارکت در اجرای طرح‌های جدید صنعت پتروشیمی اظهار آمادگی و علاقه کرده‌اند.این مقام مسوول از جذب سرمایه‌گذاری، فاینانس و انتقال دانش و تکنولوژی به عنوان مهم‌ترین برنامه‌های توسعه صنعت پتروشیمی ایران در دوران پساتحریم یاد کرد و خاطرنشان ساخت: سال آینده شرایط مساعدتری برای توسعه صنعت پتروشیمی رقم خواهد خورد.

گسترش همكاري‌هاي اقتصادي ايران و بوسني
محمدجواد ظريف وزير امور خارجه كشورمان، روز گذشته با ايگور پراداك وزير خارجه بوسني كه به تهران سفر كرده است، ديدار و گفت‌وگو كرد. ظريف پس از رايزني با همتاي بوسنيايي خود در نشست مشترك مطبوعاتي حضور يافت و گفت: دو كشور توافق كرديم در حوزه‌هاي مختلف اقتصادي زمينه همكاري‌هاي گسترده‌تر را فراهم كنيم، ازجمله از طريق تسهيل صدور رواديد بين دو كشور و تسهيل همكاري‌هاي بانكي و مقابله با تروريسم. به گزارش ايرنا، رييس دستگاه سياست خارجي كشورمان در اين نشست ضمن تاكيد بر اينكه تنها راه‌حل بحران سوريه گفت‌وگو بين طرف‌هاي مختلف سوري و سپردن راه‌حل به مردم سوريه است اظهار داشت: ما به عنوان جمهوري اسلامي از هر اقدامي كه به توقف خونريزي بينجامد و جان مردم سوريه را حفظ كند، حمايت مي‌كنيم و اميدواريم ساير كنشگران منطقه و جامعه جهاني با سياست جدي و صادقانه به دنبال متوقف كردن تخاصمات باشند و نه گرفتن فرصت. رييس دستگاه سياست خارجي خاطرنشان كرد: آتش‌بس در طرح‌هايي كه ايران در دو و نيم سال اخير براي راه‌حل سياسي ارائه كرده، قدم اول بوده و در نشست گروه بين‌المللي حمايت از سوريه در وين نيز ايران بر آتش‌بس فوري، همه‌جانبه و ارسال كمك‌هاي انساني به همه مناطق سوريه تاكيد و هنوز هم همين اعتقاد را دارد.

شروط تجارت مشترك با امريكا
با توجه به اينكه شركت‌هاي بزرگ امريكايي مذاكرات را با ايران آغاز كرده‌اند، ايران سعي دارد در دوران پسابرجام، براساس اولويت‌بندي‌هاي خود در زمينه‌هاي سرمايه‌گذاري و همكاري مشترك با ديگران وارد تعامل شود. از همين رو، محمدرضا نعمت‌زاده، وزير صنعت، معدن و تجارت مي‌گويد: ايران مي‌تواند با همه كشورها تعامل داشته باشد اما اولويت‌بندي‌هاي خودش را رعايت كرده و در عين حال توانمندي‌ها و علاقه‌مندي ديگران را براي همكاري مشترك مدنظر قرار مي‌دهد. نعمت‌زاده، راهبرد وزارت صنعت، معدن و تجارت ايران در بعد از برجام را در دو محور مهم ارزيابي كرد و گفت: همكاري‌هاي جديد با اولويت سرمايه‌گذاري مشترك است و در عين حال به دنبال نوسازي صنايع كشور با تكيه بر نوآوري‌ها و فناوري‌هاي جديد دنيا هستيم. نعمت‌زاده گفت:‌ جذب سرمايه‌گذاري و فاينانس خارجي رويكرد جديدي است كه اين وزارتخانه دنبال مي‌كند. وي «صادرات و سرمايه‌گذاري با هدف صادرات» را رويكرد بعدي وزارت صنعت، معدن و تجارت خواند.

توافق برای صادرات گاز ایران به گرجستان
مهر- مدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز با اشاره به توافق مقدماتی انجام شده با گرجستان به منظور صادرات گاز گفت: ایران فعلا هیچ برنامه‌ای برای صادرات گاز به اروپا از مسیر خط لوله ندارد.علیرضا کاملی در تشریح برنامه‌های جدید صادرات گاز ایران به کشورهای منطقه قفقاز گفت: براساس مذاکراتی که با گرجستان انجام شده، قرار است گاز را به مرز ارمنستان منتقل کنیم و گرجستان در مرز خود از ارمنستان گاز را تحویل بگیرد.مدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز درخصوص طرح‌های جدید صادرات گاز اظهار داشت: مذاکرات زیادی با گرجستان برای صادرات گاز به این کشور انجام شده است البته برای امضای قرارداد، باید طرح صادرات گاز به گرجستان مقرون به صرفه باشد.این مقام مسوول درباره احتمال صادرات گاز به اروپا از مسیر گرجستان اظهار داشت: بحث صادرات به اروپا از طریق خط لوله از نظر شرکت ملی نفت ایران مردود بوده و آنچه اولویت دارد، صادرات به شیوه ال‌‌ان‌جی است.

هند آماده توسعه روابط انرژی با ایران
شانا- سائوراب کومار سفیر هند در ایران‌ ضمن اشاره به روابط تاریخی ایران و هند گفت که هند آماده است روابط اقتصادی خود را با ایران در همه بخش‌ها در دوران پساتحریم گسترش دهد و در این مسیر هیچ محدودیتی وجود ندارد و یکی از این صنایع پتروشیمی به شمار می‌آید که زمینه‌های همکاری در این بخش فراهم شده است‌. وی با بیان اینکه خوراک فراوان مزیت صنعت پتروشمی ایران به‌شمار می‌رود، افزود‌: اکنون پارس جنوبی قطب بزرگ پتروشیمی ایران شده است و چابهار هم می‌تواند در آینده نزدیک به مرکزی مهم در صنعت پتروشیمی بدل شود‌. کومار با اشاره به اینکه سرمایه‌گذاران و فعالان پتروشیمی هند آماده حضور در طرح‌های توسعه‌ای صنعت پتروشیمی ایران هستند، ادامه داد‌: با رفع تحریم‌های ایران، دو کشور می‌توانند سطح همکاری‌های خود را افزایش دهند‌.

مذاکرات نفتی ایران با ایتالیایی‌ها
مدیرعامل شرکت ملی حفاری با اشاره به مذاکرات با هیات نفتی ایتالیا و سنگاپور گفت‌: آماده مشارکت با شرکت‌های معتبر اروپایی و آسیایی برای فعالیت مشترک در پروژه‌های حفاری نفت و گاز هستیم‌.
حیدر بهمنی در خصوص راه‌اندازی کمیته‌های پساتحریم در سطح صنعت حفاری نفت و گاز ایران گفت‌: با توجه به لغو تحریم‌ها، در این کمیته‌ها مباحث مربوط به ابعاد اقتصادی، فنی، برنامه‌ریزی، مذاکره با شرکت‌های خارجی و بررسی قراردادها دنبال می‌شود‌. به گزارش مهر‌، مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران با اعلام اینکه در طول چند ماه گذشته تاکنون با ۳۰ هیات نفتی اروپایی و آسیایی مذاکراتی را انجام داده‌ایم، تصریح کرد‌: مهم‌ترین محور این مذاکرات صنعت حفاری و استفاده از تکنولوژی‌های روز جهان بوده است‌. این مقام مسوول از شرکت‌های ایتالیایی، سنگاپوری و برخی از شرکت‌های نفتی اروپایی به عنوان مهم‌ترین هیات‌های نفتی نام برد که مذاکرات با آنها انجام شده است و اظهار کرد‌: تمامی این شرکت‌ها خواستار همکاری مشترک با شرکت ملی حفاری ایران در صنایع نفت و گاز بوده‌اند‌. وی با اشاره به آمادگی شرکت ملی حفاری به منظور مشارکت با شرکت‌های معتبر نفتی جهان برای فعالیت و همکاری مشترک در طرح و پروژه‌های حفاری نفت و گاز، بیان کرد‌: با وجود همکاری با شرکت‌های نفتی جهان در دوران پساتحریم صنعت حفاری در طول سه دهه گذشته و با وجود تحریم‌های مختلف، توسعه کمی و کیفی در ابعاد مختلف را تجربه کرده است‌.

پاکستان به گاز ایران نیاز دارد
شانا- معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزیر نفت در واکنش به امضای قرارداد LNG پاکستان با قطر گفت که پاکستان به دلیل کمبود شدید انرژی به حجم بالایی از گاز طبیعی نیاز دارد و ما از اینکه اسلام‌آباد سبد واردات گاز خود را متنوع کند استقبال می‌کنیم، پاکستان در هر صورت نیازمند تکمیل پروژه خط لوله گاز آی‌پی و دریافت گاز از این خط لوله است. امیرحسین زمانی‌نیا درباره اینکه خرید LNG قطر از سوی پاکستان به معنی پشت کردن به ایران نیست، تاکید کرد: در تجارت این بحث‌ها مطرح نیست ما خوشحالیم که پاکستان می‌تواند سبد تامین منابع انرژی مور نیاز خود را متنوع کند، ایران نیز موقعیت بسیار خوبی برای کمک به این کشور دارد، ضمن اینکه نیاز گازی پاکستان فراتر از حجم توافق شده برای خرید LNG از قطر است. بخش ایرانی خط لوله آی‌پی (IP) به طول ٩٠٠ کیلومتر با هزینه 5/2 میلیارد دلار ساخته شده و برای تکمیل آن نیز باید حدود یک میلیارد دلار دیگر نیز سرمایه‌گذاری شود اما بخش دوم این خط لوله در خاک پاکستان به طول ٧٨٠ کیلومتر هنوز ساخته نشده است.

ایتالیا در ایران نیروگاه خورشیدی می‌سازد
تسنیم- مدیران شرکت ایتالیایی FINERGY در سفری به تهران در جلسه‌ای با حضور مدیران وزارت نیرو و مدیران سازمان انرژی‌های نوی ایران شرکت کردند. براساس مذاکراتی که بین مدیران سازمان انرژی‌های نوی ایران و مدیران شرکت ایتالیایی FINERGY صورت گرفته، قرار بر این شد تا سه پروژه خورشیدی به مجموع ظرفیت ۱۰ مگاوات در شهرهای کرمان، یزد و شیراز با سرمایه‌گذاری این شرکت احداث شود. در این جلسه، توضیحاتی در خصوص نحوه سرمایه‌گذاری و اخذ مجوزهای مورد نیاز و چگونگی مراحل ثبت‌نام از سوی مدیران سازمان انرژی‌های نوی ایران ارائه شد و پس از آن، مدیران شرکت FINERGY برای سرمایه‌گذاری در بخش انرژی‌های تجدیدپذیر ایران اعلام آمادگی کردند. همچنین مذاکرات برای استفاده از تجربیات این شرکت ایتالیایی در حوزه زیست توده و در بخش تکنولوژی پلاسما ادامه دارد.

پیشتازی ایران و آمریکا در افزایش تولید نفت
پیشتازی ایران و آمریکا در افزایش تولید نفت بلومبرگ- طبق گزارش سازمان بین‌المللی انرژی توازن عرضه و تقاضا در سال ۲۰۱۷ در حالی اتفاق خواهد افتاد که مازاد تولید انباشته شده است و همچون یک عامل بازدارنده، مانع بهبود بهای طلای سیاه خواهد بود. در همین حال، بهبود قیمت نفت با توجه به سطح فعلی آن که پایین است، بسیار سخت به نظر می‌رسد. سازمان بین‌المللی انرژی پیش‌بینی کرد، تولید نفت آمریکا در سال‌جاری و آینده میلادی به دلیل کاهش جهانی قیمت نفت با روند نزولی پیش خواهد رفت اما به دنبال بهبود بهای نفت، آمریکا می‌تواند در سال ۲۰۲۱ میلادی بزرگ‌ترین عرضه‌کننده جدید نفت جهان شود. در همین حال، تا سال ۲۰۲۱ میلادی ایران و آمریکا بیشترین افزایش تولید نفت در میان اوپکی‌ها و غیراوپکی‌ها را به خود اختصاص خواهند داد ضمن اینکه سهم بازار نفت اوپک در این دهه با رشد اندکی به دلیل بازگشت ایران به عرصه جهانی روبه‌رو خواهد شد و ایران می‌تواند جایگاه عراق را در اوپک تصاحب کند.


دیدگاه‌ها

کد موجود در تصویری که مشاهده می کنید را وارد کنید
XML دیدگاه ها: RSS | Atom








معرفی فدراسیون

فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته ایران بمنظور ساماندهی تشکلی فرایندهای تولید و صادرات کالاها و خدمات صنايع انرژي ايران و حفظ توازن و نظم و فراهم کردن امکان بهره برداری بیشتر از سرمایه گذاری و تولید و همچنین استفاده و انتقال تجربیات علمی و عملی دست اندرکاران و به هنگام نمودن آن برای نیل به اهداف قانونی توسعه در حوزه صادرات كالا و خدمات حوزه انرژي ايران و دفاع از منافع مشروع اعضاء، فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته ایران به استناد بند (ک) ماده (5) قانون اتاق بازرگانی و صنایع و معادن و کشاورزی ایران تشکیل گردیده است.

ادامه مطلب

انجمن‌ها و شرکت‌های عضو

ساعت سرور

امروز، پنج شنبه 07 تیر 1403 10:57 ب.ظ

ورود به سیستم

کاربر گرامی، در صورتی که ثبت نام نکرده اید روی دکمه ثبت نام کلیک نمایید. شایان ذکر است جهت استفاده از کلیه امکانات سایت ثبت نام ضروری می باشد.


ثبت نام

ثبت نام اولیه در سیستم برای همگان رایگان می باشد