یارانه انرژی اصلاح می شود؟

سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت که با موضوع حمایت از محرومان و رعایت عدالت اجتماعی در زمینه توزیع انرژی بین قشرهای مختلف مردم برگزار شد؛ دستور داد تیم اقتصادی دولت جهت ‌گیری و برنامه‌های پیشنهادی برای اصلاح تخصیص یارانه های انرژی را ارائه دهد تا ستاد هر چه سریعتر دراین باره تصمیم ‌گیری کند. یک ماه پیش مسعود میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد 63 میلیارد دلار در سال یارانه انرژی پرداخت می شود. از سوی دیگر آژانس بین المللی انرژی هم در گزارشی عنوان کرده است که از سال 2010 تا 2020 در ایران 986 میلیارد دلار یارانه انرژی پرداخت شده که به صورت میانگین می شود سالانه بیش از 98 میلیارد دلار.
مسعود خوانساری رئیس اتاق تهران در آخرین جلسه هیات نمایندگان اتاق با اشاره به ضرورت بازنگری در تخصیص یارانه انرژی و با استناد به صحبت های رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت:« اگر رقم 63 میلیارد دلار تخصیص یارانه انرژی که از سوی آقای میرکاظمی اعلام شده را در نظر بگیریم؛ میانگین سهم هر ایرانی از یارانه انرژی 19میلیون تومان در سال خواهد بود. اگر ما بتوانیم درصدی از این پول را به صورت هدفمند به اقشار آسیب پذیر بدهیم حتما اقتصاد به حرکت در می آید. در حال حاضر بیشترین سود را از یارانه انرژی دهک های بالا می برند برای مثال از یارانه بنزین دهک های پایین 1.6 درصد استفاده می کنند درحالی که دهک های بالایی 21.8 درصد بهره می برند، یعنی دهک های بالا 20 برابر دهک های پایین از یارانه استفاده می کنند و در اکثر یارانه های دیگر هم همین روال وجود دارد و متاسفانه این روش سالیان سال است که ادامه دارد. اثراتی که این شرایط می گذارد دامن زدن به اختلافات طبقاتی است که روز به روز بیشتر می شود و آثار مثبتی در رفاه مردم نخواهد داشت و از طرف دیگر باعث می شود با کنترلی که روی قیمت ها صورت می گیرد شاهد آزادسازی قیمت ها نباشیم و به دنبال آن قاچاق کالا و محصولات تولیدی کشور افزایش پیدا کند.»
سال هاست که کارشناسان درباره بی عدالتی در تخصیص انرژی صحبت به میان می آورند اما جراحی واقعی اقتصادی در این حوزه باتوجه به حاشیه هایی که می تواند برای قیمت حامل های انرژی به دنبال داشته باشد تاکنون رخ نداده و همیشه به تاخیر افتاده است و باید دید آیا دولت سیزدهم اقدامی در این حوزه انجام خواهد داد. قیمت انرژی از بنزین گرفته تا گازوئیل و برق و گاز و... در حال حاضر در کشور غیرواقعی است و به اعتقاد کارشناسان یارانه ای که دولت برای این حامل ها تخصیص می دهد در واقع بخش مهمی از آن سهم دهک های بالای جامعه می شود زیرا از امکانات بیشتری (ماشین، خانه و...) برای بهره بردن از یارانه انرژی برخوردار هستند. در این بین به اعتقاد بخشی از کارشناسان باتوجه به «تورم انتظاری» که در اقتصاد ایران شاهد هستیم هرگونه افزایش قیمت حامل های انرژی به خصوص بنزین باعث گرانی دیگر کالاها خواهد شد. برخی از کارشناسان می گویند بهتر است دولت یارانه انرژی را به خصوص در دهک های پایین به صورت نقدی پرداخت کند و افراد خود نسبت به منابعی که در اختیار دارند تصمیم گیری کنند اما باید دید که در نهایت مردان اقتصادی دولت برای اصلاح روند تخصیص یارانه انرژی و جلوگیری از بی عدالتی که هم اکنون وجود دارد در نهایت به چه راهکاری می رسند و آیا راهکار نهایی اجرایی می شود؟


دیدگاه‌ها

کد موجود در تصویری که مشاهده می کنید را وارد کنید
XML دیدگاه ها: RSS | Atom








معرفی فدراسیون

فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته ایران بمنظور ساماندهی تشکلی فرایندهای تولید و صادرات کالاها و خدمات صنايع انرژي ايران و حفظ توازن و نظم و فراهم کردن امکان بهره برداری بیشتر از سرمایه گذاری و تولید و همچنین استفاده و انتقال تجربیات علمی و عملی دست اندرکاران و به هنگام نمودن آن برای نیل به اهداف قانونی توسعه در حوزه صادرات كالا و خدمات حوزه انرژي ايران و دفاع از منافع مشروع اعضاء، فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته ایران به استناد بند (ک) ماده (5) قانون اتاق بازرگانی و صنایع و معادن و کشاورزی ایران تشکیل گردیده است.

ادامه مطلب

انجمن‌ها و شرکت‌های عضو

ساعت سرور

امروز، پنج شنبه 06 اردیبهشت 1403 7:15 ب.ظ

ورود به سیستم

کاربر گرامی، در صورتی که ثبت نام نکرده اید روی دکمه ثبت نام کلیک نمایید. شایان ذکر است جهت استفاده از کلیه امکانات سایت ثبت نام ضروری می باشد.


ثبت نام

ثبت نام اولیه در سیستم برای همگان رایگان می باشد