هاب انرژی نجات دهنده اقتصاد ایران است

عضو هیئت مدیره فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته ایران با بیان اینکه هاب انرژی یکی از موضوعات نجات دهنده اقتصاد ایران است، گفت: به این موضوع که ایران تبدیل به هاب انرژی منطقه شود، خیلی نزدیک نیستیم، زیرا این مسالهفقط از طرف بخش خصوصی و فدراسیون صادرات انرژی به صورت جدی مطرح و در حال پیگیری است اما هنوز ارگان های دولتی در این رابطه چندان فعال نیستند.

علی قانع در گفتگو با هاب انرژی ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: در شرایط رکود و تورم، برای اینکه حرکتی در اقتصاد ایران اتفاق بیفتد، تنها راه موجود صادرات است. برای این کار تمام سازوکارهای مربوط به صادرات که بسیار پیچیده و در عین حال آسان می تواند باشد،باید لحاظ شود تا این مقوله پیش برود.

وی با اشاره به اینکه صنعت برق ایران در طول سال های پس از انقلاب رشد قابل توجهی را داشته است و با توجه به این موضوع باید بخشی از تولید مازاد برق صادر شود، عنوان کرد: هر چند که در برخی از رشته ها شرکت های متنوع و زیادی را نداریم اما در برخی دیگر از رشته ها تعداد شرکت ها بسیار زیاد است و کاملا اشباع شده است و باید این شرکت ها اقدام به صادرات کنند، زیرا هیچ راه دیگری برای فعالیت آنها وجود ندارد.

قانع با تاکید بر اینکه ایجاد هاب انرژی از موضوعاتی است که می تواند اقتصاد ایران را نجات دهد، گفت: ما در کشورمان شرکت های بسیار زیادی را داریم که قادرند محصولات و خدمات خود را به کشورهای اطراف صادر کنند و باید هم این کار را انجام بدهند.

وی در ادامه افزود:لزوم وجود هاب انرژی وابسته به شرایط رکود است اما در شرایط بدون رکود هم نیاز به ایجاد چنین بازاری وجود دارد و یک ضرورت بسیار جدی است که به این ترتیب شرکت های ایرانی وارد یک بازار 400 میلیونی تا 600 میلیون نفری شوند و تولید مازاد خود را صادر کنند.

این عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران خاطرنشان کرد: البته برای تحقق برای این کار باید تمام مشکلات این بازار در نظر گرفته شده و حل شود تا بتوانیم به آینده امیدوار باشیم و شرکت ها امکان فعالیت را داشته باشند.  

قانع با بیان اینکه هنوز فاصله زیادی تا تحقق این موضوع که ایران تبدیل به هاب انرژی منطقه شود، وجود دارد، گفت: زیرا این مساله فقط از طرف بخش خصوصی و فدراسیون صادرات انرژی به صورت جدی مطرح و در حال پیگیری است، اما هنوز ارگان های دولتی در این رابطه چندان فعال نیستند.

عضو هیئت مدیره فدراسیون صادرات انرژی با تاکید بر اینکه برای ایجاد هاب انرژی، دولت باید از شرکت ها در خارج از ایران دفاع دیپلماتیک کند، اظهار داشت: به دلیل اینکه حمایت سیاسی و دیپلماتیک از شرکت های ایرانی وجود نداشت، ما بسیاری از پروژه ها را در عراق از دست دادیم و این در حالی است که در مقابل، حمایت بسیار جدی و قوی کشورهای رقیب از شرکت هایشان را در کشوری مانند عراق شاهد هستیم که به این ترتیب توانستند پروژه ها را از ما بگیرند.

وی با اشاره به اینکه ساز و کار بسیار جدی برای این کار لازم است، عنوان کرد: تقریبا ما در ابتدای ایجاد هاب انرژی هستیم و هنوز اقدامات اساسی و قابل توجهی در این مورد انجام نشده است.

قانع در پایان اظهار داشت: نظر فدراسیون صادرات انرژی این است در صورتی که دولت قصد کمک برای ایجاد هاب انرژی را داشته باشد، باید حمایت های کلان و جدی از این موضوع انجام دهد و راهکار آن هم تعیین فردی مسئول در بالاترین سطح کشور است که مسئولیت راهبری این کار را به عهده بگیرد.


دیدگاه‌ها

کد موجود در تصویری که مشاهده می کنید را وارد کنید
XML دیدگاه ها: RSS | Atom








معرفی فدراسیون

فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته ایران بمنظور ساماندهی تشکلی فرایندهای تولید و صادرات کالاها و خدمات صنايع انرژي ايران و حفظ توازن و نظم و فراهم کردن امکان بهره برداری بیشتر از سرمایه گذاری و تولید و همچنین استفاده و انتقال تجربیات علمی و عملی دست اندرکاران و به هنگام نمودن آن برای نیل به اهداف قانونی توسعه در حوزه صادرات كالا و خدمات حوزه انرژي ايران و دفاع از منافع مشروع اعضاء، فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته ایران به استناد بند (ک) ماده (5) قانون اتاق بازرگانی و صنایع و معادن و کشاورزی ایران تشکیل گردیده است.

ادامه مطلب

انجمن‌ها و شرکت‌های عضو

ساعت سرور

امروز، آدینه 10 فروردین 1403 5:10 ب.ظ

ورود به سیستم

کاربر گرامی، در صورتی که ثبت نام نکرده اید روی دکمه ثبت نام کلیک نمایید. شایان ذکر است جهت استفاده از کلیه امکانات سایت ثبت نام ضروری می باشد.


ثبت نام

ثبت نام اولیه در سیستم برای همگان رایگان می باشد