ماندگاری شرکتها و بنگاههای مهندسی

با ناباوری فراوان زنده یاد دکتر سیاوش لیتکوهی یکی از بنیان گزاران اصلی مهندسی پی و ژئوتکنیک در کشور ما در حادثه ای غیر مترقبه به همراه همسر محترمشان مرحومه سهیلا صحابی را از دست دادیم . نگارنده در مورد ماندگاری بنگاهها و شرکتهای پیمانکاری و مشاوره ای در ایران از دو دهه قبل به فکر بوده و چند مقاله در این رابطه تقدیم کرده است . شرکت SES که با تلاش زنده یاد دکتر سیاوش لیتکوهی به ثمر رسید و قطعا این نهاد مهندسی و علمی متعلق به جامعه مهندسی کشور است ، نبایستی با رفتن پایه گذارو بنیان گذار ان از فعالیت در این حوزه حذف شود . در این مقاله تمرکز نگارنده در مورد خدمات و تلاش های دکتر لیتکوهی در این حوزه خاص و نگاه به ادامه فعالیت های شرکت SES است .

بحث اصلی :
ابتدا برای اشنایی با نگاه های اینجانب در مورد چالش های ماندگاری بنگاه ها و شرکتهای پیمانکاری و مشاوره ای با کمک از مقالات گذشته اشاراتی می نمایم و در متن نوشتار تمرکز بر روی خدمات زنده یاد دکتر سیاوش لیتکوهی بعنوان یک استاد و تلاشگر واقعی در این عرصه خواهم انداخت .
نگارنده از دوران جوانی با زنده یاد دکتر سیاوش لیتکوهی اشنا شدم . ایشان پس از اتمام تحصیل در دانشکده پلی تکنیک تهران در انگلستان و در دانشگاه Queen MERY Collage لندن در مورد پروژه نفت دریای شمال ادامه تحصیل برای اخذ درجه دکتری را شروع نمود با ایشان همراه بودم . ایشان با موفقیت کامل دوره دکتری را به اتمام رساندو برای خدمت به کشورش بازگشت و اقدام به تاسیس شرکت مهندسی مکانیک خاک( SES ) نمود و تا لحظه خاموش شدن ناباورانه چراغ عمرش همچون یک کوه اتشفشان در حال کوشش و جوشش بود و خستگی در کار ان زنده یاد دیده نمیشد
اینجانب با توجه به اینکه در 3 دهه گذشته از نزدیک با ایشان مانوس بودم و از فضای فکری ، ذهنی و کاری این استاد بزرگ اشنایی دارم سعی میکنم در این مقاله کوتاه با نگاه به پایداری بنگاهها و شرکتهای پیمانکاری و مشاوره ای مجددا یاداوری هایی بنمایم .
ذیلا اشاراتی به سرفصل ها ، سوالات ، ابهامات ، چالش ها و مشکلات عدم ثبات و پایداری شرکتهای پیمانکاری و مشاوره ای بعد از نبود بنیان گزار ان پرداخته شده است .
عوامل و چالش های موثر در حوزه ماندگاری فعالان حاضر در فضای کسب و کار در سه حوزه کارفرمایی / مهندس مشاور و پیمانکاران با توجه به قوانین بالادستی بسیار گسترده است . ذیلا به رئوس پاره ای از این عوامل ( نه محدود به انها) اشاره شده است :
بدون تردید مسائل اجتماعی/ فرهنگی و بعضا سیاسی در فضای کسب و کار بخش خصوصی اثرگذار است. کدام یک از این حوزه ها بیشترین اثر را در ماندگاری مشاوران / پیمانکاران در ایران دارد ؟
با شرایط موجود امکان ادامه کار شرکتهای مشاوره و پیمانکاری امکان پذیر نیست و تغییر کیفی به منظور ماندگاری به عنوان یک شرط لازم اجباری بنظر میرسد . برای بلوغ و تجمیع امکانات مهندسی و عملیاتی شرکت های مشاوره ای /پیمانکاری برای حضور چه در پروژه های کلان داخلی ، چه در پروژه های منطقه ای و چه فرا منطقه ای این ساختارها با چه نگاهی بایستی دستخوش تغییر شود ؟ و راهکار کوتاه مدت و بلند مدت برای این موارد به چه صورت است؟
آیا قوانین و مقررات جاری بالادستی به منظور تجمیع امکانات شرکت های مشاوره ای / پیمانکاری در شرایط موجود به منظور بستر سازی لازم برای صدور خدمات فنی و مهندسی و به منظور بقای این نهادها کفایت امر را می نماید؟
شرکتهای بخش خصوصی که بعد از حضور بنیان گزاران انها دچار تخریب و حذف شده اند ساختار مدیریتی انها به چه صورت بوده است؟ که شرایط بعدی موجود پاسخگوی انها نیست ؟ و مهمتر اینکه در ادامه کار سیستم مدیریتی، این شرکت ها به چه ترتیبی بایستی تغییر می نمودند تا از پاشیدگی آنها جلوگیری می شد؟ و باعث پایداری و ماندگاری و بقای آنها می گردید؟
تا چه میزان عوامل برون ساختاری بنگاه های اقتصادی بخش خصوصی در عدم شکل گیری هسته های بزرگ مهندسی و پیمانکاری بخش خصوصی و نهایتا ماندگاری انها موثر بوده اند؟ و یا اینکه تنها عوامل درون ساختاری موجب از هم گسیختگی انها بوده است ؟ و اصولا این نقش ها به چه صورت بایستی تبیین و تدقیق شود؟
در چند دهه گذشته نقش و اثرات شرکت های دولتی و شبه دولتی در فضای کسب و کار در ماندگاری شرکتهای بخش خصوصی به چه صورت ارزیابی می شود؟ آیا دولتمردان برای حضور این شرکتها ایجاد شرایط رقابتی سالم در مناقصه ها و تصمیم گیری در توزیع این پروژه ها به وجود آورده اند؟ یا بر عکس، فضای کار برای بخش خصوصی تنگ تر و تنگ تر شده است؟
آیا بستر های قانونی و ضوابط جاری در کشور و قوانین بالادستی ما در طول بیش از نیم قرن گذشته نقشی در شکل گیری و قوام شرکت های مشاوران / پیمانکاری ایفا نموده است یا بر عکس مانع پایداری آنها گردیده اند؟
ایا حذف راس هرم قدرت و بنیان گزار اصلی شرکتها و بنگاه های اقتصادی در ایران عامل اصلی فروپاشیدگی انها بوده است ؟ و مصداق فروپاشی درون با عملکرد بنیان گزار بنگاه بصورت تله بنیان گذار(Founder Trap ) در این بنگاه ها مصداق دارد؟ به بیان روشن تر بنیان گزار سهوا و بدون اگاهی و تنها به لحاظ حفظ منافع و اموال خود مانع از ایجاد سیستم های مدیریت در سطح گسترده در انها به عوض مدیریت هرمی گردیده است .
آیا شرکا و اعضای بعدی شرکت های مشاوران / پیمانکاری قدیمی در جهت تحکیم ساختار شرکت ها پس از رفتن راس هرم قدرت و بنیان گزار اصلی آن اندیشیده اند؟ و نقشه راه روشنی در این مورد ارائه نمودند ؟
به کدامین علت شرکت های قدیمی و بزرگ نتوانسته اند تا کنون با یکدیگر تجمیع شده و هسته مدیریتی واحد را برای ماندگاری مطمئن و در سطح وسیع با توجه به شرایط روز جهانی تشکیل دهند؟ آیا نمونه موفق در این مسیر حداقل در نیم قرن گذشته در کشور سراغ داریم؟
مشاوران / پیمانکاران با توجه به ابعاد و حجم پروژه های حاضر در صنعت ساخت و ساز کشور و با نگاه به مدیریت جدید و روز جهانی ، هم به منظور تثبیت موقعیت خود در فضای داخلی و هم به منظور صدور خدمات فنی / مهندسی چه مسیری را بایستی برای ماندگاری خود بپیماید؟ و کدامین راهکار با توجه به شرایط فعلی ما و قوانین ما توصیه می شود؟
آیا فعالان حاضر در صنعت احداث کشور (مشاوران /پیمانکاران) ما به جهت ماندگاری با مقوله تحقیق و توسعه (R&D) در حوزه فعالیتهای بنگاه های خود آشنایی ، اعتقاد و الفت دارد؟ چه موانعی باعث شده است که تاکنون چنین ساختاری در شرکتهای مشاوران / پیمانکاری حتی بزرگ کمتر دیده شود ؟
برای ماندگاری شرکت های فعال در صنعت احداث( بخش مشاوران / پیمانکاران) ما درک صحیح از اجرای پروژه ها برای روش های همچونEPC / EPC+F / BOO / Buy Back و نظایر ان در بین اعضای صنف وجود دارد؟ و ارتباط بین 5 عامل تامین منابع مالی (F ) ، مدیریت ( M ) ، مهندسی(E)، تامین کالا و تجهیزات (P)و بالاخره بخش اجرا(C) را به درستی تحلیل شده است؟
کدام یک از شرکت های مشاوران / پیمانکاران قدیمی پاک شده از صحنه اجرای پروژه های داخلی به هر دو مقوله «مدیریت سرمایه» و» مدیریت هویت» اندیشیده اند؟ و اصولا کدامیک از این دو عامل در ماندگاری یا پاشیدگی آنها اثرات تعیین کننده تری داشته است؟
نقش عدم تکیه بر قبول مدیریت جمعی به عوض مدیریت فردی (مدیریت در سطح بعوض مدیریت هرمی ) در اداره بنگاه های ما در عدم ماندگاری شرکت های مشاوران / پیمانکاران به چه صورت قابل ارزیابی است؟ ساختار و مسائل درون سازمانی شرکت های مشاوران / پیمانکاری در این ارتباط به چه صورت بایستی برای نگاه به آینده اصلاح شود؟
توضیح : اینجانب اعتقاد به بکارگیری مدیریت به دو روش جداگانه دارم یکی مدیریت هرمی (Pyramid Management ) و دیگری مدیریت در سطح(Management Plan). مراد از مدیریت هرمی این است که بخش های مختلف عملیاتی در شرکتها و سیستم دولتی بصورت لایه های بعضا از هم جدا عمل می نمایند و عملا تصمیم گیری بین لایه ها در راس هرم قدرت و شخص مدیر تصمیم گیر با یکدیگر در ارتباط مستقیم نیستند . اطلاعات این گروه ها در نهایت توسط یک ساختار جمع و به راس هرم قدرت منتقل می شوند و النهایه راس قدرت هرم در مورد ان و بدون حضور زیرمجموعه تصمیم گیری می نمایند . در این روش چنانچه مشکلات بعدی برای تصمیم گیری حادث شود به منظور جستجو برای تامین نقطه کور توسط بعضی از لایه ها صورت گیرد براحتی قابل دسترس نیست . در صورتیکه در حال دوم در مدیریت در سطح در حقیقت با ایجاد یک اتاق فکر و با حضور همه مدیران دست اندر کار بالاخص حضور مدیران جوان بحث و گفتگو تحت نظر مدیر تصمیم گیر انجام می شود و در این روش مدیر تصمیم گیر ضمن اشنایی با تک تک زیرمجموعه خود از یک طرف و همچنین نشان دادن توانمندی خود به زیرمجموعه می تواند بهترین تصمیم را بگیرد . در شرایط موجود چه در بخش دولتی و چه خصوصی روش مدیریت هرمی حاکم است . به کدامین علت در غرب و پاره ای
کشورهای پیشرفته صنعتی شرکت های با سابقه بیش از یک قرن بعد از حذف مدیر راس هرم و یا بنیان گزار آن بنگاه محو نمی شوند؟ بلکه با تغییر در سیستم های مدیریتی و ارتباطی خود و منطبق با شرایط روز بکار خود ادامه داده و به جلو رفته اند . چرا چنین شرایطی در تشکیل شرکتهای مشاوره ای و پیمانکاری ما در ایران تاکنون بدرستی جاری نبوده است ؟
در ژاپن قرار است شرکت سومیتومو در سال 2041 جشن350 سالگی خود را برگزار نماید یعنی در شرایط حال بیش از 301 سال از عمر این غول صنعتی جهان گذشته است و البته بسیار بعدتر از ژاپن شرکت های پیشرفته کره جنوبی (فی المثل سامسونگ ، هیوندایی و ...) در طول 5 دهه گذشته چه کرده اند که به این درجات رفیع در اقتصاد جهانی رسیده اند؟ و پاسخ این سوال چیست که این موسسات با ایجادHolding های عظیم صنعتی در اقتصاد جهانی نقش کلیدی و اساسی دارند و عموما حرف اول را در جهان صنعت دنیا می زنند ؟ ایا ما می توانیم روش های بکار گرفته کشور ژاپن،کره جنوبی یا ترکیه را البته با قبول بومی سازی ساختار داخلی مان الگو قرار دهیم ؟ این طور نوشته اند که الگوی میاجی در اوایل قرن 19 برای ایجاد زیرساختهای ژاپن نوین الگوگیری از دیدگاه های زنده یاد میرزا تقی خان امیر کبیر بوده است .چرا ژاپنی ها این شخص را تا حد خدا بالابرده است ولی ما با میرزا تقی خان امیرکبیر در حمام فین کاشان چه کرده ایم ؟
اقتصاد دولتی در سطح جهانی در 100 سال گذشته بخصوص در چند دهه گذشته در ایلات متحده امریکا با شکست جدی در معاملات مستغلات و مسکن روبرو شده است و پیامدهای ان نابسامانی در حوزه های فرهنگی ، اجتماعی و اقتصادی بر سر انها بصورت زلزله مهیب ریخته شده ایا وقت ان نرسیده است که ما با الگوگیری از سیستم های موفق بین المللی شرایط داخلی را تغییر بنیادی دهیم ؟ و به دنبال اقتصاد دولتی غیر مولد نرویم .
بحث تغییر پارادایم مدیریت بعوض مالکیت در بقا و ماندگاری بنگاه ها و شرکتهای بخش خصوصی در دنیا تا حال به چه صورت بوده است و ایا این امر در ایران نیز قابل پیاده شدن میباشد یا خیر ؟ نگارنده در این مورد با مسئولان قبلی سازمان برنامه و بودجه بحثهایی را دنبال نموده که ایا سازمان برنامه و بودجه می تواند در این مورد در ضوابط درجه بندی مشاوران و پیمانکاران خود ترتیباتی برای سهولت دیدگاه فوق الذکر ایجاد کند. پاسخ بطور مشخص منفی است به این استدلال که سازمان برنامه و بودجه نمی تواند در تصمیم گیری های شرکتهای خصوصی به هیچ وجه دخالت کند . مکانیزم هایی در شرایط بین المللی در این مورد جاری است .

نگاه به پایداری عوامل ماندگاری بنگاه ها و شرکتها:
نگارنده اعتقاد دارد عوامل درون ساختاری بنگاه های اقتصادی بخش خصوصی ( مهندسین مشاور و پیمانکاران ) می توان بعضا همطراز با عوامل برون ساختاری در ماندگاری انها اثر گذار باشد قطعا حاضران و فعالان بخش خصوصی بایستی به این عوامل توجه و در مسیر رفع ان عمل نمایند و همه عوامل را به گردن عوامل بیرونی بیندازد.
نگارنده اعتقاد دارد از بین عوامل موثر در ماندگاری شرکتهای مشاوره ای / پیمانکاری مسائل فرهنگی بیشترین نقش را در عدم شکل گیری و ماندگاری بنگاه های داخلی بخش خصوصی در ایران داشته است . ما در شرایط حال قادر به تجمیع امکانات خود برای حضور در پروژه های حتی داخلی خود نیستیم و از تمرین های در این مورد ناموفق بیرون امده ایم .
نگارنده اعتقاد دارد علل اصلی پاشیدگی و در هم گسیختگی شرکتهای مشاوره ای / پیمانکاری نگاه و عملکرد راس هرم قدرت و موسسین این بنگاه ها در پایداری درازمدت انها بوده است بشرط توضیحات نوشته شده در بالا و عموما این افراد نا اگاهانه و تنها با نگاه به حفظ اموال و مایملک خود نقش تله بنیان گذار ( Founder trap ) را در مورد شرکتهای خود بازی نموده و عملا خود باعث انهدام بنگاه های خود شده اند . بدو شک بنگاه های قدیمی در نزدیک به 100 سال در فضای کسب و کار در کشور گواه نگاه فوق الذکر است .
عوامل برون ساختاری و خصوصا عملکرد بخش دولتی در نگاه به بخش خصوصی و در اجرای مندرجات و محتوی اصل 44 قانون اساسی ، قانون اجرای سیاست های اصل 44 ، سند چشم انداز نظام برای رسیدن به افق سال 1404 در یک دوران 20 ساله (که بیش از نیمی از مدت و دوره ان سپری شده) و بسیاری از قوانین بالادستی موجود به درستی عمل نشده است و حتما از عوامل اثرگذار جدی در این حوزه باشد ؟
نقش حوزه قوانین جاری حاکم بر فضای بخش خصوصی بعنوان قوانین بالادستی با یک نگاه کاملا یکسویه و حاکمیتی در قالب نظام دولتی نوشته و تنظیم شده و می شود و عملا بخش خصوصی قدرت مانور و ارائه نظرات کافی برای ایجاد بالانس و ایجاد یک شرایط متعادل و ورود به تصمیم گیری دولتها در مورد سرنوشت خود را ندارد و علیرغم وجود تاکیدات قانون“ بهبود مستمر فضای کسب و کار ” در سالهای اخیر این امکان برای حضور و اثرگذاری بخش خصوصی به درستی توسط زیرمجموعه های دولتی دیده نمی شود .
بدون شک در شرایط حال بستر سازی و تدوین قوانین، دستورالعمل ها و مقررات به منظور حضور شفاف و روشن مشاوران / پیمانکاران ایرانی هم در صحنه اجرای پروژه های کلان داخلی و به طبع آن و هم برای حضور در صحنه های بین المللی و در پروژه های منطقه ای و فرا منطقه ای به طور کامل وجود ندارد. در این ارتباط نگاه به پشتیبانی های همه جانبه مالی/ عملیاتی دولت ازمشاوران/ پیمانکاران ایرانی بخش خصوصی برای توفیق آنها در پروژه های بین المللی امری الزامی و از اوجب واجبات است .
توضیح : بسترسازی لازم توسط دولت در شرایط حال کشور از نقطه نظر ویژه شرایط بازار پول و سرمایه برای فعالان حاضر در کشور بالاخص بخش خصوصی وجود ندارد و شرایط دولت بعلت وجود تحریم های وسیع بین المللی و عدم قبولی ایران در بازارهای پول و سرمایه نه دولت و نه فعالان حاضر در بخش صنعت احداث کشور قادر به جذب سرمایه های بین المللی نیستند و نام ایران در لیست های قابل اعتماد بین المللی برای دریافت سرمایه من جمله International credit rating نیست .
نگارنده پیشنهاد دارد فعالان حاضر در بخش خصوصی اعم از مشاوران / پیمانکاران بایستی ابتدا خود چالش های خود را شناخته و در رفع انها اقدام نماید و پس از ان درخواست از طرف مقابل خود یعنی بخش دولتی داشته باشد قطعا بخش خصوصی راه درازی پیش رو برای گذر از این مساله دارد این امر با تبادل نظر در فضای کنفرانس ها ، دستورالعمل های لازم الاجرای هیات های مدیره سندیکاها و انجمن ها دارد قطعا نشست های اجماعی مسئولان محترم مهندسان مشاور و پیمانکاران می توانددر این مثمر ثمر باشد
.
جایگاه شرکت SES در حوزه ژئوتکنیک و مهندسی پی در کشور
در مورد شرکتهای صاحب نام در 5 دهه گذشته در قبل از انقلاب و فروپاشی انها در بعد از انقلاب بررسی همه جانبه تاکنون صورت نگرفته و تنها توسط پاره ای مقالات پراکنده نظیر مقالات نوشته شده اینجانب به انها پرداخته شده است .
در این بخش با شناختی که نگارنده از مرحوم زنده یاد دکتر سیاوش لیتکوهی و عملکرد مدیریتی ایشان داشتند و بعنوان اتفاق زنده و ملموس ماندگاری و پایداری شرکت ها قابل بررسی است ورود می نمایم. بزرگواران نگارنده را در کم وکاست مطلب همکاری و راهنمایی بفرمایند .

سابقه تحصیلی و مطالعاتی زنده یاد دکتر سیاوش لیتکوهی
سیاوش ليتكوهي در سال 1353 از دانشکده پلی تکنیک تهران فارغ التحصیل گردید و پس از توقف کوتاهی در ایران برای اشنایی با فضای کار با کمک دوستان و همراهانش خصوصا زنده یاد دکتر نوبری موفق به پذیرش از دانشگاه Queen MERY Collage لندن برای تحقیق در مورد شمع های سکوهای دریایی پروژه دریای نفت شمال شرکت BP نمود . پس از بازگشت به ایران و مدتی تدریس در دانشگاه و همکاری با مهندسین مشاوران داخلی شخصا در سال 1361 اقدام به تاسیس شرکت مهندسی مکانیک خاک SES در این حوزه نمود.
دکتر سیاوش ليتكوهي کار خود را با پروژه های مشاوره ای بر اساس ضوابط سازمان برنامه و بودجه شروع نمود و بیش از 900 پروژه در سوابق شرکت SES باقی گذاشت.
با شروع پروژه های سد سازی و موضوع مهم اب بندی پی انواع سدها شرکت SES بعنوان یکی از اولین شرکتهای مهندس مشاور بود که از اول دهه 70 به این پروژه ها ورود نمود و به آب بندي سدهاي بزرگ كشور از جمله سدهاي مارون و كارون 3، سد ميجران ( با هسته آسفالتي) ، وارد شد و روش طراحی و اجرایی ( نظام دو عاملی EPC) را وارد پروژه های وزارت نیرو و برای اولین بار وارد پروژه های مشاوره ای و پیمانکاری ژئوتکنیکی ( EPC) نمود .
دکتر سیاوش ليتكوهي با دوراندیشی از سه دهه قبل با سازندگان چینی ارتباط برقرار نمود و ضمن اشنایی به روش های نوین بهسازي خاك اقدام به اوردن ماشین الات لازم به داخل ایران نمود و قطعا اولین شرکتی است که اقدام به انواع بهسازي خاك و بستر با روش های نوین از جمله تزريق با فشار بالا، ستونهاي سنگي، اختلاط عمقي خاك، تراكم ديناميكي، مهارگذاري در خاك و سنگ، فورپولينگ، پايدارسازي تونل ها و زمين لغزشی نمود . قطعا دکتر سیاوش ليتكوهي بعنوان وارد کننده روش های فوق در ایران و پایه گذاری اجرای انها می باشد و از این منظر قطعا اگر ایشان به این کارها در سه دهه گذشته وارد نمی شد پیمانکاران خارجی خصوصا چینی ها بایستی به ایران می امدند و ارز بسیار زیادی از ایران خارج می شد . هم اکنون می توان ادعا نمود که دکتر سیاوش لیتکوهی به عنوان شروع کننده این کار نسبت به تربیت مهندسینی در این حوزه اقدام نمود و شاگردان ایشان در پروژه های مشابه در کار هستند و در پرونده کاری شرکت SES نزدیک به 160 پروژه پیمانکاری طرح و اجرا (EPC) درکار شرکت SES ثبت شده است .

عوامل پیشنهادی در ماندگاری و پایداری شرکت SES
با بررسی شرکتهای بزرگ خارجی و شرکتهای انگشت شمار داخلی که توانستند بقای خود را از بعد از بنیان گزار حفظ نمایند دیده می شود که تنها راه ماندگاری و بقا ایجاد نسل های جدید سهامدار است . در دنیا شرکتهایی با بیش از 150 سال قدمت گرچه با نام اولیه زمان تاسیس مشغول به خدمت در کار میباشد و خود را با شرایط روز همسان نموده ولی از بنیان گزاران ان اثری در مدیریت اجرایی ان شرکتها دیده نمی شود و بعضا دو یا سه نسل سهام دار جدید وارد شده است لذا اینجانب معتقدم این شرط می تواند در ایران نیز مورد توجه قرار گیرد و در یک دوران گذار به تدریج نسل جدید جایگزین نسل های قبلی قرار گیرد .
علاوه بر ان نگارنده اعتقاد دارد سیستم مدیریت در سطح بایستی بعوض سیستم مدیریت هرمی جایگزین شود و فضا برای حضور مهندسین نسل جوان برای ورود به صحنه میسر شود . شرکت SES خارج از این تعریف نیست و اینجانب امید دارم این شرکت شایسته و با اوازه بلند بتواند سالیان متمادی پس از بنیان گزار ان زنده یاد دکتر سیاوش لیتکوهی به کار پرثمر خود همچون در زمان دوران او ادامه دهد و نام و خاطره بنیان گزار را حفظ نماید .
نگاه به مندرجات بند 2-19 فوق بنحوی می تواند بعنوان یک الگو در تداوم ماندگاری شرکت SES نقش بازی نماید بدین معنی که با ورود کارشناسان و مهندسین ذیصلاح با ایجاد سهم و مالکیت در قالب نشان دادن مدیریتی افراد بصورت تلفیقی مورد توجه ویژه تلقی شود .

دکتر لیتکوهی شرکتی بنا نهاد صرفا متکی به خود... همین رفتار در وارث ایشان شیرین لیتکوهی هم کاملا آشکار است با این تفاوت که دکتر لیتکوهی یه شرکت ساخته بود ولی وارثش یه شبه صاحب شرکت شد بدون داشتن صلاحیت اداره شرکت و متاسفانه با مشاوره های غلط قائم مقام فعلی آبرو و حیثیت شرکت ses رو نابود کردند. یاد دکتر زنده
[ پاسخ ]

شیرین لیتکوهی یه آدم لوث و نونور شده همه کاره شرکت، یه لمپن شارلاتان رو کرده مدیر تصفیه و با کلک و جعل امضا مدیر عامل شرکت مهندس امینی رو کنار گذاشته و تو شرکت خودش راهش نمیدن...پرسنل اسیر دادگاه ها کردن و فقط دروغ میگن
[ پاسخ ]

دکتر لیتکوهی مرد بزرگی بود و کارهای بزرگی انجام داد
حقش نبود اینطور با آبرو و جیثیتش بازی کنند و اسم و شهرتش رو خراب کنند
کم برای وارث گذاشته که داره حق کارگز رو میخوره؟
[ پاسخ ]

شیرین لیتکوهی و مریم لیتکوهی و همتی امضای شرکای دیگر رو جعل کردن تا مهندس امینی رو کنار بذارن...اما دارن گیر میفتن ... آبروی ses رو بردن
[ پاسخ ]

جعل امضا توسط شیرین لیتکوهی مریم لیتکوهی رسا همتی در دادگاه ثابت شد و مدیر عامل قبلی مهندس امینی برگشت به سمت بالا قبلیش یعنی اینکه دختران و وارثان دکتر لیتکوهی با تبانی با یه آدم کلاهبردار به اسم همتی آبروی دکتر لینکوهی و شرکتش رو بردند
[ پاسخ ]

من سالها برای ses کار کردم حقوق ها همیشه با وقفه پرداخت میشد و تا ۲ سال هم تاخیر داشت شرکت..اما دکتر لیتکوهی یکجوری کارگر را راضی میکرد اما دخترش حق کارگر را خورد سنوات را کم کرد مطالبات را نداد و گفت بروید شکایت کنید در دادگاه هم گفتند می دهیم اما دیگر جواب تلفن ندادن پول کارگر خوردن نداره شیرین لیتکوهی پدرت کم میداد دیر میداد اما میداد اما تو از همه جا زدی که جمع کنی برای کی پدرت کجا برد؟ چی برد؟ که تو داری طمع می کنی
[ پاسخ ]

خودش سال به سال حقوق میداد
دخترش همون هم نداد
نام خوبی ازش نموند
خیلی ها هم فقط زبون بازن وگرنه همه می دونیم شرکت ses حقوق کارگر رو درست نمیداد
خدا ازتون نمیگذره ما که نمیگذریم
[ پاسخ ]

همتی کلاهبردار و شیرین لیتکوهی دزد ریییییییدن تو آبروی دکتر لیتکوهی. دکتر لیتکوهی وارث خوبی تربیت نکرد. دو تا دختر بی اخلاق دزد دروغگو کلاهبردار مال مردم خور جا گذاشت که لعنت ابدی بفرستن براش. شیرین و مریم شما هم به آه کارگر گرفتار میشید... خدا لعنت کنه شما و همتی دزد رو
[ پاسخ ]

دخترای دکتر تو بچگی می شاشیدن تو لباسای دکتر بزرگ که شدن شاشیدن تو اسم و آبرو و حیثیت و شرکتش
نه ادب دارن نه فرهنگ دارن نه شعور
دروغ گفتن کار سادشون هست
حرف زدن هم بلد نیستن با متلک و مسخره بازی حرف می زنند
وارثای دکتر فقط اخلاقای بد دکتر رو به ارث بردن
همتی هم آورده که بیشتر از حق کارگر بخورن...یه آدمی که دکتر تف هم کف دستش نمیذاشت
[ پاسخ ]


دیدگاه‌ها

کد موجود در تصویری که مشاهده می کنید را وارد کنید
XML دیدگاه ها: RSS | Atom








معرفی فدراسیون

فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته ایران بمنظور ساماندهی تشکلی فرایندهای تولید و صادرات کالاها و خدمات صنايع انرژي ايران و حفظ توازن و نظم و فراهم کردن امکان بهره برداری بیشتر از سرمایه گذاری و تولید و همچنین استفاده و انتقال تجربیات علمی و عملی دست اندرکاران و به هنگام نمودن آن برای نیل به اهداف قانونی توسعه در حوزه صادرات كالا و خدمات حوزه انرژي ايران و دفاع از منافع مشروع اعضاء، فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته ایران به استناد بند (ک) ماده (5) قانون اتاق بازرگانی و صنایع و معادن و کشاورزی ایران تشکیل گردیده است.

ادامه مطلب

انجمن‌ها و شرکت‌های عضو

ساعت سرور

امروز، پنج شنبه 09 فروردین 1403 5:39 ب.ظ

ورود به سیستم

کاربر گرامی، در صورتی که ثبت نام نکرده اید روی دکمه ثبت نام کلیک نمایید. شایان ذکر است جهت استفاده از کلیه امکانات سایت ثبت نام ضروری می باشد.


ثبت نام

ثبت نام اولیه در سیستم برای همگان رایگان می باشد