کاهش نرخ سود بانکی کمک چندانی به تولید نمی کند

عضو هیئت مدیره فدراسیون صادرات انرژی با اشاره به اینکه کاهش نرخ سود بانکی کمک چندانی به بخش تولید نخواهد کرد، گفت: در صورتی کاهش نرخ سود بانکی می تواند به بخش تولید کمک کند که بانک مرکزی، وزارت امور اقتصادی و دارایی و سایر ارگان های مرتبط بتوانند صندوق ها و موسسات مالی و اعتباری را تحت کنترل و نظارت دربیاورند.

کاظم سماک در گفتگو با «هاب انرژی» ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: در واقع لازمه این موضوع که پول هایی که از بانک ها خارج می شوند، به سمت تولید بروند این است که صندوق های مالی و اعتباری هم تحت کنترل قرار  بگیرند؛ به این معنا که این صندوق ها را در سطح کشور به سامان برسانند، یا آنها را تجمیع کنند، یا به آنها مجوز بدهند یا منحل کنند.

این عضو هیئت‌مدیره موسسه تحقیق و توسعه صنعت احداث و انرژی با تاکید بر اینکه تصمیم دولت در مورد کاهش نرخ سود بانکی، تصمیم درستی است، اظهار داشت: نرخ سود سپرده بانکی باید متناسب با پایین آمدن نرخ تورم کاهش پیدا کند، اما برای اینکه نتیجه درستی از این کار عایدمان شود، یک پیش نیاز دارد که متاسفانه به این پیش نیاز پرداخته نشده است و تا زمانی که این پیش نیاز محقق شود، حاصل کار آنطور که باید و شاید مثبت نخواهد بود.

سماک با اشاره به اینکه به دنبال کاهش نرخ سود بانکی، خارج از سیستم بانکی صندوق های مالی و اعتباری با نرخ های بسیار بالاتر پول های سرگردان را جذب می کنند، گفت: به این ترتیب هدفی که بانک مرکزی از کاهش نرخ سود سپرده دنبال می کرده یعنی پایین آوردن هزینه تهیه پول، رخ نمی دهد زیرا این پول ها ریسک بیشتری را می پذیرند و از بانک ها به صندوق ها منتقل می شوند و به این ترتیب حاصل کار، مثبت نخواهد بود.

وی در پاسخ به این سوال که تا چه اندازه ممکن است هدف دولت از کاهش نرخ سود بانکی که سوق یافتن سرمایه ها به سمت بازارهایی مانند بورس بوده است، محقق شود، گفت: در حال حاضر ظرفیت بازار ارز، سکه و طلا برای جذب پول های سرگردان بسیار محدود است و بازار مسکن هم در یک رکود بسیار عمیق فرو رفته است و بنابراین قسمت بسیار کمی از این پول ها ممکن است به بازار ارز، سکه و طلا یا مسکن منتقل شود. از بابت این موضوع هم که نقدینگی خارج شده از بانک ها وارد بازار سهام و بورس شود، نیاز به این وجود دارد که اقتصاد وضعیتی را پیدا کند که مردم بتوانند اطیمنان کنند و به این ترتیب باز در این بخش هم اتفاق مهمی رخ نخواهد داد.

سماک در ادامه افزود: در نتیجه پول ها راحت ترین مسیری که طی خواهد کرد به سمت صندوق های مالی و اعتباری خواهند رفت که سود با نرخ بالاتر و البته با ریسک های بیشتری را پرداخت می کنند.  

عضو هیئت مدیره فدراسیون صادرات انرژی با تاکید بر اینکه نرخ سود بانکی باید متناسب با نرخ تورم کاهش پیدا کند، اظهار داشت: کاهش نرخ سود تسهیلات متناسب با کاهش نرخ سود سپرده در قدم های بعدی اتفاق خواهد افتاد و این موضوع به صورت تدریجی در حال انجام است.

تا کی از تولید حمایت میشه و تو سر مردم میزنین؟؟
[ پاسخ ]


دیدگاه‌ها

کد موجود در تصویری که مشاهده می کنید را وارد کنید
XML دیدگاه ها: RSS | Atom








معرفی فدراسیون

فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته ایران بمنظور ساماندهی تشکلی فرایندهای تولید و صادرات کالاها و خدمات صنايع انرژي ايران و حفظ توازن و نظم و فراهم کردن امکان بهره برداری بیشتر از سرمایه گذاری و تولید و همچنین استفاده و انتقال تجربیات علمی و عملی دست اندرکاران و به هنگام نمودن آن برای نیل به اهداف قانونی توسعه در حوزه صادرات كالا و خدمات حوزه انرژي ايران و دفاع از منافع مشروع اعضاء، فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته ایران به استناد بند (ک) ماده (5) قانون اتاق بازرگانی و صنایع و معادن و کشاورزی ایران تشکیل گردیده است.

ادامه مطلب

انجمن‌ها و شرکت‌های عضو

ساعت سرور

امروز، شنبه 01 اردیبهشت 1403 5:44 ب.ظ

ورود به سیستم

کاربر گرامی، در صورتی که ثبت نام نکرده اید روی دکمه ثبت نام کلیک نمایید. شایان ذکر است جهت استفاده از کلیه امکانات سایت ثبت نام ضروری می باشد.


ثبت نام

ثبت نام اولیه در سیستم برای همگان رایگان می باشد