تولید قربانی درآمدهای نفتی شد

بودجه سال آینده بودجه خاصی است؛ از یک سو کشور با تحریمهای شدیدی رو به روست و از سوی دیگر شرایط کرونایی بر کشور و دنیا حاکم است؛ بنابراین، تحقق درآمدهای نفتی و درآمدهای مالیاتی تا حدودی در هالهای از ابهام است. از دو سال پیش رهبر انقلاب برای رهایی از بودجه نفتی و برخی معضلات بودجهای، دستور انجام اصلاحات ساختاری در بودجه را صادر نمودند. به گفته رئیس سازمان برنامه و بودجه رويكرد اصلي بودجه در شرايط ركود تورمي براي سال آينده ضمن مهار تورم خروج از ركود است كه براي اين مهم بايد سياست رشد اقتصادي از طريق افزايش ارزش افزوده طرح هاي توليدي و طرح هاي عمراني و زيربناي را دنبال كنيم. براي بخش نخست (طرح هاي توليدي) از برنامه هاي جهش توليد از طريق تفويض منابع به استان ها استفاده و در اين راه با استانداران موافقت نامه مبادله كرديم و براي سال آينده نيز تلاش داريم سياست صادارت غير نفتي جدي در پيش بگيريم. حمیدرضا صالحی عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران در گفتگو با تجارت موانع پیش روی صنعت در بودجه ۱۴۰۰ و اولویت های دولت برای حمایت از صنعت در بودجه ۱۴۰۰ را بررسی کرد در ادامه مشروح صحبت های وی را بخوانید.

دولت در بودجه سال ١٤٠٠ در بخش صنعت باید چه اولویت هایی را در نظر بگیرد ؟

یکی از مهمترین اولویت ها در حوزه صنعت بحث حمایت هایی است که منجر به حرکت درآوردن چرخ تولید می شود .این موضوع تقسیم بندی می شود بر حمایت هایی که در حوزه قیمت تمام شده تولید نقش داشته باشد و تسهیلاتی که از ناحیه بانک ها و یا بازار سرمایه ارائه می شوند. این تسهیلات باید به تولید انتقال یابد و یا از طریق امتیازهایی که شامل مواد اولیه می شود به آنها داده شود. به دلیل اینکه بسیاری از تولیدات مواد اولیه خود را از داخل کشور تهیه می کند. باید جلوگیری شود از رانتی که معمولاً با سفته بازی و دلال بازی انجام می شود و مواد اولیه گرانتر به دست تولید کنندگان می رسد.

مهمترین موانعی که در این مسیر پیش روی تولیدکنندگان قرارد ارد چیست؟

موانع مالیاتی ، بیمه مالیاتی و مشکلاتی که اقتصاد ما دچارتورم شدید هست . روشن شدن موتور تولید می تواند این تورم را کنترل کند. تولید کشور نیاز به یکسری حمایت ها دارد. مانند حمایت های بانکی و حمایت های رفع موانع تولید. این حمایت ها از جمله حوزه نظام بیمه مالیات و قانون کار و مواردی از این قبیل را در بر میگیرد. نکته دیگر بحث رقابت پذیری است و تا زمانیکه تولید رقابت پذیر نشود امکان بدست آوردن بازار وجود ندارد .از این لحاظ باید بر روی آینده و تحقیق و توسعه کار انجام داد. تحقیق و توسعه در همه جای دنیا توسط دولت حمایت می شود چون به عنوان یک سرمایه گذاری به آن نگاه می کنند که اصطلاحاً به آن R&D گفته می شود در کشور ما متاسفانه کمتر به این زمینه توجه شده است درصورتیکه ۵/۲ درصد از رشد اقتصادی از ۸۰ درصد از رشد اقتصادی را همیشه از محل R&D بدست می آورند.

مسئله بعدی که نقش مهمی می تواند داشته باشد بحث بدست آوردن بازارها برای تولید است هرچقدر بازار بیشتر باشد تیراژ تولید بالا می رود و قیمت برحسب تناسب تولید پایین می آید و این باعث رقابتی تر شدن بازار می شود و میتواند در بازارهای دنیا بهتر عرضه شود و محوصلات داخلی در بازارهای بین المللی رقابت کند و مسئله دیگر مشکلات گمرکی است که باید برای رفع موانع آن تلاش کرد یکی دیگر از چالش های موجود پیش روی تولید تامین منابع مالی در گردش است که انتظار می رود از طریق حمایت های بانکی توسط وزارت صمت بودجه ای در قانون بودجه برای آن در نظر گرفته شودکه ما بتوانیم سرمایه در گردش برای تولید داشته باشیم و بخش تولید از لحاظ سرمایه در گردش مشکلی نداشته باشد و یک سرمایه گردش در اختیار داشته باشد.

یکی دیگر از موارد این است زمانیکه سرمایه در گردش در اختیار تولید کننده قرار می دهیم وسایق سنگین از آنها نخواهیم . در شرایط کنونی کشور نیاز به حمایت وجود دارد و همین بس که تولید کننده در این شرایط جلو آمده و برای تولید می جنگد خیلی ارزشمند است .

دولت در این میان چه نقشی را باید ایفا کند؟

دولت می بایست از تولید کنند حمایت کند و تولیدات تولیدکنندگان را گارانتی کند و تولید کننده را زیر پر و بال خود بگیرد مثل همه جای دنیا که تولید کننده را رو به جلو هل می دهند و همه چیز در اختیارشان قرار می دهند در کشور ما اگر موانع را برشماریم موانع بسیار است و تولید در اولویت اول قرار ندارد چون ما درآمدهای نفتی زیادی داشته ایم وتولید مورد توجه قرار نگرفته است و بیشتر به درآمدهای نفتی توجه داشته ایم و بیشتر نگاه به درآمدها ناشی از واردات بوده است تا تولید و واردات جذابتر از تولید بوده است . در حال حاضر به لطف خدا یک توفیق اجباری پیش آمده و ما درآمدهای نفتی نداریم و از طرف دیگر طبق فرمایشات رهبری اقتصاد مقاومتی و اتحاد بر اوضاع برونگرا می توانیم داشته هایمان را رهاکنیم و برویم به سمت اینکه هرکس که توان دارد تولید کند ارزش افزوده ایجاد کند که چرخه تولید پیش برود و هرکس هم توان صادرات دارد یعنی بخش برونگرای را انجام دهد آن را حمایت کنیم دولتها باید ظرفیت را فراهم کنند باید هم نواقص داخل کشور و خارج از کشور را درست کنند. در داخل کشور با رفع موانع و حمایت از تولید همانند حمایت های مالی و حمایت های قانونی و در رابطه با خارج از کشور ما نیاز به بازار داریم که روابط دیپلماسی و روابط بین المللی باید به گونه ای باشد که ما بازار بیشتری بدست آوریم و هرچقدر بازار بیشتری بدست آوریم قطعاً درآمد بیشتری خواهیم داشت

 


دیدگاه‌ها

کد موجود در تصویری که مشاهده می کنید را وارد کنید
XML دیدگاه ها: RSS | Atom








معرفی فدراسیون

فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته ایران بمنظور ساماندهی تشکلی فرایندهای تولید و صادرات کالاها و خدمات صنايع انرژي ايران و حفظ توازن و نظم و فراهم کردن امکان بهره برداری بیشتر از سرمایه گذاری و تولید و همچنین استفاده و انتقال تجربیات علمی و عملی دست اندرکاران و به هنگام نمودن آن برای نیل به اهداف قانونی توسعه در حوزه صادرات كالا و خدمات حوزه انرژي ايران و دفاع از منافع مشروع اعضاء، فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته ایران به استناد بند (ک) ماده (5) قانون اتاق بازرگانی و صنایع و معادن و کشاورزی ایران تشکیل گردیده است.

ادامه مطلب

انجمن‌ها و شرکت‌های عضو

ساعت سرور

امروز، آدینه 10 فروردین 1403 4:14 ب.ظ

ورود به سیستم

کاربر گرامی، در صورتی که ثبت نام نکرده اید روی دکمه ثبت نام کلیک نمایید. شایان ذکر است جهت استفاده از کلیه امکانات سایت ثبت نام ضروری می باشد.


ثبت نام

ثبت نام اولیه در سیستم برای همگان رایگان می باشد