توسعه صادرات نیازمند ارتباطات سیاسی مناسب است

عضو هیئت مدیره فدراسیون صادرات انرژی با تاکید بر اینکه دولت در حال انجام تلاش های زیادی برای حل مشکلات صادرکنندگان است، گفت: البته متاسفانه این تلاش ها پیگیری نمی شود تا به نتیجه نهایی برسد.

اسماعیل مسگرپور در گفتگو با «هاب انرژی» ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: با توجه به رکود اقتصادی که امروز در کشورمان حاکم است، صادرات یکی از بهترین راهها برای رشد اقتصاد کشور می تواند باشد و به این ترتیب می توانیم از ظرفیت های خالی کشورمان حداکثر استفاده را کنیم. زیرا تا زمانی که از رکود خارج نشویم، نمی توانیم توان اقتصادی لازم را در کشور ایجاد کنیم تا تولید هم از رکود خارج شود.

وی در ادامه افزود: از همین رو یکی بهترین راهها برای خروج از رکود در شرایط فعلی بحث صادرات است.

مسگرپور با اشاره به مشکلات و چالش های متعدد صادرکنندگان عنوان کرد: صادرکنندگان انتظار دارند که برای جلب همکاری کشورهای منطقه، سفارتخانه های کشورمان و وابستگان اقتصادی در کشورهای اطراف زمینه صادرات را در آن کشورها فراهم کنند و  زمینه مذاکرات با دولت ها، شرکت های بزرگ، مصرف کنندگان اصلی و ذینفعان در کشورهای همسایه را فراهم کنند تا ما بتوانیم بر اساس آن صادرات داشته باشیم.

وی با بیان اینکه کشورمان به لحاظ ترانزیتی و نیروی انسانی جوان و زیر ساخت های خوب صنعتی پتانسیل های خوبی دارد، گفت: اما متاسفانه زیرساخت ها با 30 درصد ظرفیت کار می کنند و این 70درصد ظرفیتی که خالی مانده است، موجب شده که رکود طولانی شود.

مسگرپور در پاسخ به این پرسش که آیا در دولت یازدهم مشکلات و چالش های صادرکنندگان حل شده است؟ گفت: دولت یازدهم تلاش های بسیاری را انجام داده است تا مشکلات صادرکنندگان را حل کند اما برای توسعه صادرات یکسری زیر ساخت و ارتباطات سیاسی مناسبی را نیاز داریم که خوشبختانه در دوره پسا تحریم زمینه های این موضوع فراهم شده است. این در حالی است که قبلا این زمینه ها را به لحاظ سیاسی هم نداشتیم و در حال حاضر که برجام محقق شده، این زمینه ها ایجاد شده است اما این موضوع زمان بر است.

وی در ادامه افزود: بازارهایی که ما می خواهیم به آنها صادرات داشته باشیم، قبلا ظرفیت آنها توسط سایر کشورها پر شده است و در دوره ای که ما حضور نداشتیم، رقبا بازارهایمان را از ما گرفته اند و دوباره بازارها را از آنها پس گرفتن، حتی در زمینه هایی مانند نفت بسیار مشکل است و حتی در صنایع هم به تبع مشکل تر است و سختی های بیشتری دارد.

این عضو هیئت مدیره فدراسیون صادرات انرژی با بیان اینکه در مجموع دولت تلاش های خود را برای رفع مشکلات صادرات انجام داده و باید به بخش خصوصی اعتماد بیشتری کند، عنوان کرد: دولت هنوز بخش خصوصی را به صورت جدی به بازی نگرفته است. در همین راستا بهتر است که دولت با بخش خصوصی توافق کند و این بخش خصوصی باشد که با شرکت های بین المللی وارد مذاکره شود.

مسگرپور در پایان اظهار داشت: در همین رابطه دولت ها باید تفاهم های کلی با یکدیگر داشته باشند و خط اعتباری تعریف کنند و بخش خصوصی زمینه های اجرایی این تفاهم ها را فراهم کند. در همین رابطه یکی از کارهای مهم اتاق بازرگانی همین است که محور توسعه صادرات کشور از طریق بخش خصوصی باشد.


دیدگاه‌ها

کد موجود در تصویری که مشاهده می کنید را وارد کنید
XML دیدگاه ها: RSS | Atom








معرفی فدراسیون

فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته ایران بمنظور ساماندهی تشکلی فرایندهای تولید و صادرات کالاها و خدمات صنايع انرژي ايران و حفظ توازن و نظم و فراهم کردن امکان بهره برداری بیشتر از سرمایه گذاری و تولید و همچنین استفاده و انتقال تجربیات علمی و عملی دست اندرکاران و به هنگام نمودن آن برای نیل به اهداف قانونی توسعه در حوزه صادرات كالا و خدمات حوزه انرژي ايران و دفاع از منافع مشروع اعضاء، فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته ایران به استناد بند (ک) ماده (5) قانون اتاق بازرگانی و صنایع و معادن و کشاورزی ایران تشکیل گردیده است.

ادامه مطلب

انجمن‌ها و شرکت‌های عضو

ساعت سرور

امروز، آدینه 10 فروردین 1403 11:45 ق.ظ

ورود به سیستم

کاربر گرامی، در صورتی که ثبت نام نکرده اید روی دکمه ثبت نام کلیک نمایید. شایان ذکر است جهت استفاده از کلیه امکانات سایت ثبت نام ضروری می باشد.


ثبت نام

ثبت نام اولیه در سیستم برای همگان رایگان می باشد