تمرکز دولت سیزدهم بر شفافیت و روشن شدن استراتژی اقتصادی باشد

تشریح استراتژی اقتصادی موردنظر نامزدهای انتخاباتی ریاست جمهوری، مهم‌ترین انتظاری است که از سوی روسای کمیسیون‌های اتاق ایران مطرح شد.

روسای کمیسیون‌های اتاق ایران در نشست اخیر با اعضای هیات رئیسه به مهم‌ترین انتظارات در حوزه‌های مختلف از رئیس‌جمهور آینده اشاره کردند. به اعتقاد آنها آنچه در این رابطه اهمیت دارد، موجز و جامع بودن انتظاراتی است که به زودی در یک قالب از سوی اتاق ایران منتشر خواهد شد.
محمدرضا انصاری، نایب رئیس اتاق ایران در رابطه با مجموعه انتظارات بخش خصوصی که قرار است از سوی اتاق ایران منتشر شود، تصریح کرد: برای تهیه این مجموعه، مطالبات کمیسیون‌ها از رئیس جمهور آینده را جمع و با نظرات مرکز پژوهش‌های اتاق ایران ادغام کرده و به زودی منتشر می‌شود. در نیمه این راه هستیم و امیدواریم این مجموعه به موقع نهایی و منتشر شود.
محمود تولایی، رئیس کمیسیون مالیات اتاق ایران در این وادی دو موضوع را مطرح کرد؛ زمانی که کیک اقتصاد کوچک می‌شود اگر سهم دولت از اقتصاد زیاد باشد، نه اقتصاد مقاومتی و نه اقتصاد مولد هیچ یک به نتیجه نمی‌رسد، بلکه فقط بنگاه‌ها کوچک می‌شوند. در شرایطی که اقتصاد دچار چالش‌های جدی است و با رکود دست‌وپنجه نرم می‌کند، تضعیف بنگاه‌ها را شاهد خواهیم بود و نباید انتظاری غیر از این داشته باشیم.
ابوالفضل روغنی، رئیس کمیسیون صنایع اتاق ایران سئوال اساسی را این گونه مطرح کرد که هر کدام از این نامزدهای ریاست جمهوری برای چه رئیس جمهور می‌شوند درحالی که به ادعای خود نمی‌توانند در بسیاری مسائل اثرگذار باشند. تکلیف امروز اقتصاد با صنایع بزرگ و صنایع کوچک و متوسط آن مشخص نیست و نمی‌توان انتظار داشت با یک برنامه پنج ساله و غیره به نتیجه رسید. انتظارتی وجود دارد؛ اما راه رسیدن به آنها مشخص نیست. باید وضعیت و رویکرد دولت نسبت به این واحدهای تولیدی و صنعتی، تعین و تکلیف شود.
او ادامه داد: در تجارت نیز همین وضعیت حاکم است. وقتی مسیر و هدف ما مشخص نیست و استراتژی نداریم و هرکس طبق سلیقه خود برنامه‌ای می دهد، به نتیجه نخواهیم رسید.

علی شمس اردکانی، رئیس کمیسیون اقتصاد کلان اتاق ایران نیز بر مطالبه‌گری از نامزدهای انتخاباتی تاکید کرد و گفت: باید دید این نامزدها برای رونق تجارت، صنعت و معدن، برای اشتغال و منابع ملی که به تاراج می‌رود و به سرمایه تبدیل نمی‌شود و درباره وضعیت آب و انرژی کشور چه برنامه‌ای دارند. متاسفانه در این حوزه‌ها دچار کاستی جدی هستیم که ناشی از شیوه بودجه‌ریزی کشور است پس باید این سیستم را بررسی کنیم.
حمیدرضا صالحی، رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران، کنترل و کاهش نرخ تورم را مورد تاکید قرار داد و در عین حال روی تثبیت نرخ رشد سرمایه‌گذاری پایدار، ثبات در نرخ ارز، کاهش نرخ بیکاری، اصلاح نظام یارانه در کشور، عدم دخالت دولت در قیمت‌گذاری کالا، جذب سرمایه خارجی و تکنولوژی، افزایش رقابت پذیری، کاهش هزینه مبادله و استفاده از ظرفیت بخش خصوصی برای ایجاد روابط پایدار بین‌المللی و پذیرش هزینه‌های تحمیل شده ناشی از تحریم به بخش خصوصی متمرکز شد.
او در بخش انرژی خواستار اصلاح نظام تعرفه‌گذاری و واقعی کردن نرخ‌ها در مدت زمان مشخص، به کارگیری ابزار دیپلماسی انرژی، توجه به انرژی های تجدیدنظر و رفع مشکلات صادرات خدمات فنی مهندسی، شد.
فرشید شکرخدایی، رئیس کمیسیون اقتصاد پایدار خلاصه‌گویی و استفاده از کلیدواژه‌ها را در تهیه بسته پیشنهادی را مورد توجه قرار داد و افزود: لازم است دولت سیزدهم نرم‌افزارها و مغزافزارها را به روز کند و به این باور برسد که دیگر تمرکز بر توسعه سخت دیگر جواب نمی‌دهد. توسعه مهارت و تمرکز بر آموزش و پرورش نیاز مبرم جامعه است.
علی شریعتی‌مقدم، رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق ایران در این بین رسیدن به تراز مثبت تجاری در محصولات کشاورزی با برنامه‌ریزی را اقدامی مهم و امکان‌پذیر توصیف کرد که باید از سوی دولت سیزدهم مورد توجه قرار گیرد.
تک نرخی شدن ارز، حذف محدودیت‌های موقت و گاهی طولانی‌مدت با توجیه تنظیم بازار و تمرکز بر تصمیم‌سازی با محوریت بخش خصوصی در حوزه‌هایی که آمادگی کامل وجود دارد، نکات دیگری بود که از سوی رئیس کمیسیون کشاورزی مطرح شد.
کیوان کاشفی، عضو هیات رئیسه اتاق ایران نیز در واکنش به آنچه گفته شد، موضع‌گیری و بیان انتظارات بخش خصوصی از رئیس جمهور آینده را منطقی و لازم توصیف کرد و ادامه داد: در این بخش باید روی ساختار بودجه‌ریزی دولت نیز تمرکز کنیم. امسال رشد نقدینگی 100درصد و شاهد تورم خواهیم که به طور حتم ناشی از شیو بودجه‌نویسی است. این روند بودجه‎‌نویسی فاجعه است و باید به گونه‌ای اصلاح شود. درآمدی نیست و این میزان هزینه‌تراشی به چاپ اسکناس و مشکلات بعدی آن می‌انجامد.
بر اساس جمعبندی این نشست قرار است، نکات مطرح شده در قالب مجموعه انتظارات بخش خصوصی از رئیس جمهور آینده به طور رسمی از سوی اتاق ایران منتشر شود.


دیدگاه‌ها

کد موجود در تصویری که مشاهده می کنید را وارد کنید
XML دیدگاه ها: RSS | Atom








معرفی فدراسیون

فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته ایران بمنظور ساماندهی تشکلی فرایندهای تولید و صادرات کالاها و خدمات صنايع انرژي ايران و حفظ توازن و نظم و فراهم کردن امکان بهره برداری بیشتر از سرمایه گذاری و تولید و همچنین استفاده و انتقال تجربیات علمی و عملی دست اندرکاران و به هنگام نمودن آن برای نیل به اهداف قانونی توسعه در حوزه صادرات كالا و خدمات حوزه انرژي ايران و دفاع از منافع مشروع اعضاء، فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته ایران به استناد بند (ک) ماده (5) قانون اتاق بازرگانی و صنایع و معادن و کشاورزی ایران تشکیل گردیده است.

ادامه مطلب

انجمن‌ها و شرکت‌های عضو

ساعت سرور

امروز، آدینه 10 فروردین 1403 10:19 ق.ظ

ورود به سیستم

کاربر گرامی، در صورتی که ثبت نام نکرده اید روی دکمه ثبت نام کلیک نمایید. شایان ذکر است جهت استفاده از کلیه امکانات سایت ثبت نام ضروری می باشد.


ثبت نام

ثبت نام اولیه در سیستم برای همگان رایگان می باشد