امــکان ورود بخش خصوصی بــه میادین مشترک نفتی

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران گفت: پیک تقاضای انرژی هیدروکربوری تا سال 2035 ادامه دارد و از آن به بعد با تجدیدپذیرها جایگزین خواهند شد، بنابراین ما یک فرصت طلایی 15 ساله داریم که باید از آن بیشترین بهره را ببریم، بخش خصوصی می‌تواند با نظارت دولت اهداف درآمدزایی دولت و اعتبار ملی را محقق کند.

رضا پدیدار درباره توسعه میادین نفت و گاز بخصوص میادین مشترک اظهار کرد: توسعه میادین نفت و گاز کشور بر اساس برنامه‌ریزی چند مرحله‌ای مطابق برنامه توسعه، برنامه چشم‌انداز 20 ساله و برنامه ایران 1420 انجام می‌شود و می‌تواند رویکردهای فنی و حقوقی داشته باشد. البته در دنیا در طرح توسعه میادین نفتی راهبردهای فناورانه در نظر گرفتند که این راهبرد انگیزه توسعه را در کشورها فراهم می‌کند که بتوانند بر اساس آن اکتشاف و استخراج داشته و به تولید صیانتی نفت و گاز نیز در حوزه بالادست توجه شود.

وی افزود: اکنون آنچه مورد توجه است اینکه بطور کلی توسعه میادین نفت و گاز از منظر رویکردهای عملیاتی، اجرایی و اقتصادی در دستور کار دولت‌ها است، میادین نفت و گاز بخصوص میادین مشترک مانند این است که اندوخته گرانبهایی را با همسایگان شریکیم که در صورت تاخیر در برداشت باید از آن چشم بپوشیم.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانیتهران تصریح کرد: ما از نظر سرمایه انسانی، دانش و تجربه کمتر از کشورهای همسایه نیستیم، می‌توانیم توسعه میادین را با ظرفیت خودمان آغاز کنیم، مثلا میدان سخت و پیچیده آذر را با توان خودمان پیش بردیم، هرچند کماکان دچار محدودیت تولید هستیم. وی با اشاره به توان بخش خصوصی برای توسعه میادین گفت: ما پیشنهادی مطرح کردیم که از طریق انتشار اوراق مشارکت نفتی سرمایه وارد این بخش کنیم که قرار است شورای اقتصاد بررسی کند، در این صورت امکان انتشار حدود 1500 میلیارد تومان اوراق برای تزریق به میادین نفتی را خواهیم داشت.

پدیدار با بیان اینکه افزایش ضریب برداشت نفت از میادین مشترک جزء اولویت برنامه و بودجه و وزارت نفت است، افزود: اگر خط اعتباری در نظر گرفته شود، بخش خصوصی امکان ورود به این بخش را خواهد داشت. وی با اشاره به جلسه 6 ماه گذشته با معاونت مهندسی شرکت ملی نفت گفت: در جلسه یادشده در خصوص سرمایه‌گذاری مشترک با همسایگان برای توسعه میادین مشترک نفتی بحث و تبادل نظر شد که سهم ایران 2.4 میلیارد دلار برآورد شد و بخش خصوصی نیز برای همکاری اعلام آمادگی کرد. رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران خاطرنشان کرد: بخش خصوصی می‌تواند در قالب قراردادهای IPC ورود کند و میزان تولید از میادین را تا 50 درصد افزایش دهد.

عضو سابق شورای سیاست‌گذاری قراردادهای IPC تاکید کرد: بخش خصوصی برخی تعاملات با شرکت‌های بین‌المللی دارد و به لحاظ تحریم و فشارهای بین‌المللی نیز محدودیتی ندارد. وی کل سرمایه مورد نیاز برای میادین نفتی از شمال تا آب‌های خلیج‌فارس را حدود 31 میلیارد دلار عنوان کرد و گفت: بخش خصوصی می‌تواند به صورت قرارداد پیمانکاری از سوی ایران با پیمانکاران طرف همسایه جوینت و اقدام به توسعه کند.

پدیدار در ادامه با اشاره به تلاش یک سال گذشته برای تاسیس انجمن شرکت‌های بالادستی نفت و گاز زیرمجموعه اتاق بازرگانی تصریح کرد: اکنون 20 شرکت بالادستی عضو شده و مسیر خود را طی می‌کند، در صورت تشکیل رسمی این انجمن ظرفیت بخش خصوصی از منظر عملیاتی، اجرایی، منابع مالی و سرمایه‌گذاری مشخص می‌شود، وزارت نفت نیز می‌تواند این شرکت‌های بالادستی را ارزیابی و اجازه دهد امکان مذاکره داشته باشند.

وی یادآور شد: اگر این اجازه به بخش خصوصی داده شود که به جای دولت وارد مذاکره با طرف‌های خارجی این امکان وجود دارد که ظرفیت تولید از میادین مشترک تا 2.5 میلیون بشکه در روز افزایش یاید.

این عضو اتاق بازرگانی خاطرنشان کرد: پیک تقاضای انرژی هیدروکربوری تا سال 2035 ادامه دارد و از آن به بعد با تجدیدپذیرها جایگزین خواهند شد، بنابراین ما یک فرصت طلایی 15 ساله داریم که باید از آن بیشترین بهره را ببریم، بخش خصوصی می‌تواند با نظارت دولت اهداف درآمدزایی دولت و اعتبار ملی را محقق کند.


دیدگاه‌ها

کد موجود در تصویری که مشاهده می کنید را وارد کنید
XML دیدگاه ها: RSS | Atom








معرفی فدراسیون

فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته ایران بمنظور ساماندهی تشکلی فرایندهای تولید و صادرات کالاها و خدمات صنايع انرژي ايران و حفظ توازن و نظم و فراهم کردن امکان بهره برداری بیشتر از سرمایه گذاری و تولید و همچنین استفاده و انتقال تجربیات علمی و عملی دست اندرکاران و به هنگام نمودن آن برای نیل به اهداف قانونی توسعه در حوزه صادرات كالا و خدمات حوزه انرژي ايران و دفاع از منافع مشروع اعضاء، فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته ایران به استناد بند (ک) ماده (5) قانون اتاق بازرگانی و صنایع و معادن و کشاورزی ایران تشکیل گردیده است.

ادامه مطلب

انجمن‌ها و شرکت‌های عضو

ساعت سرور

امروز، شنبه 01 اردیبهشت 1403 3:54 ق.ظ

ورود به سیستم

کاربر گرامی، در صورتی که ثبت نام نکرده اید روی دکمه ثبت نام کلیک نمایید. شایان ذکر است جهت استفاده از کلیه امکانات سایت ثبت نام ضروری می باشد.


ثبت نام

ثبت نام اولیه در سیستم برای همگان رایگان می باشد