افزایش قیمت نفت و بخت بلند دولت جدید!

صالحی با اشاره به اینکه افزایش قیمت جهانی نفت نمی‌تواند فی نفسه کمک چندانی برای اقتصاد کشور باشد، گفت: تا زمانیکه تحریم‌ها پابرجا باشد، ما نمی‌توانیم از افزایش قیمت نفت بهره‌مند شویم، هرچند که طی چند وقت اخیر میزان فروش نفت با توجه به اینکه آمریکا به مشتریان نفت ایران خیلی سخت نمی‌گیرد، خلاف آنچه که در زمان ترامپ رخ می‌داد، افزایش یافت، اما به هرحال تا زمانیکه تحریم‌ها وجود داشته باشند، ایران نمی‌تواند از این پتانسیل افزایش قیمت نفت استفاده کند.

به گزارش پایگاه خبری توفیق اقتصادی آنلاین، سازمان صادرکنندگان نفت (اوپک) در تازه‌ترین‌گزارش ماهانه خود پیش‌بینی کرد تقاضای جهانی نفت در سال جاری میلادی 5 میلیون و 950 هزار بشکه در روز معادل 6.6 درصد افزایش می‌یابد و به 96 میلیون و 580 هزار بشکه در روز می‌رسد. این پیش‌بینی برای دومین ماه پیاپی ثابت بود.
به گزارش فرارو، اوپک با وجود ابهام‌های مربوط به شیوع ویروس کرونا، همچنان انتظار دارد با کمک چین و آمریکا، تقاضای جهانی نفت در سال 2021 بهبود چشمگیری را تجربه کند و تقاضا برای نفت این سازمان افزایش یابد. این در حالیست که کارشناسان حوزه انرژی معتقدند اگر سازمان کشور‌های صادرکننده نفت برای حمایت از بازار به برنامه محدودیت تولید نفت خود ادامه دهد، قیمت نفت در نیمه دوم سال جاری میلادی 68 تا 75 دلار برای هر بشکه خواهد بود.
در چنین شرایطی به نظر می‌رسد بخت با دولت جدید بار خواهد بود، چراکه نفت در کانال 60 دلاری تثبیت شده و از سوی دیگر اخبار متعددی در مورد احیای برجام به گوش می‌رسد، گواه این مدعا را می‌توان افزایش فروش نفت ایران طی ماه‌های گذشته دانست، حال به نظر می‌رسد تا زمان روی کار آمدن دولت جدید، تحریم‌های نفتی نیز رفع خواهد شد.
حمیدرضا صالحی رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران در گفتگو با فرارو با اشاره به اینکه قیمت نفت بالای 60 دلار تثبیت شده است، اظهار داشت: در حال حاضر نفت در کانال 70 دلاری قرار دارد، اما ممکن است قیمت طلای سیاه با افت روبرو شود و به کانال 60 دلاری بازگردد، اما آنچه که مهم است این است که قیمت نفت در کانال بالای 60 دلار برای مدت باقی خواهد ماند. این موضوع بعد از وضعیتی که کرونا برای بازار نفت به وجود آورد، از اهمیت بسزایی برخوردار است.
وی افزود: طی یک سال و نیم گذشته با شیوع ویروس کرونا در جهان سطح تقاضا برای نفت به کمترین میزان خود در سال‌های اخیر رسید و حتی برخی از کارشناسان صحبت از نفت زیر 10 دلار می‌کردند، اما به دلیل واکسیناسیونی که رخ داد سطح تقاضا به خصوص در کشور‌های آسیای شرقی مانند چین، کره جنوبی و ژاپن با افزایش روبرو شد، این موضوع قیمت قیمت نفت را با رشد همراه ساخت، به طوری که قیمت طلای سیاه 75 دلار را نیز لمس کرد.
صالحی با اشاره به اینکه افزایش قیمت جهانی نفت نمی‌تواند فی نفسه کمک چندانی برای اقتصاد کشور باشد، گفت: تا زمانیکه تحریم‌ها پابرجا باشد، ما نمی‌توانیم از افزایش قیمت نفت بهره‌مند شویم، هرچند که طی چند وقت اخیر میزان فروش نفت با توجه به اینکه آمریکا به مشتریان نفت ایران خیلی سخت نمی‌گیرد، خلاف آنچه که در زمان ترامپ رخ می‌داد، افزایش یافت، اما به هرحال تا زمانیکه تحریم‌ها وجود داشته باشند، ایران نمی‌تواند از این پتانسیل افزایش قیمت نفت استفاده کند.
رئیس‌کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران اضافه کرد: ما در حال حاضر با دو مشکل عمده روبرو هستیم، اول اینکه تحریم‌های صنعت نفت ایران درآمد‌های ارزی کشور را با کاهش روبرو کرده و این امر موجب شده سرمایه گذاری در بخش‌های مختلف صنعت نفت با کاهش بسیار زیادی روبرو شده که این موضوع پروژه‌های نفتی را اختلال جدی روبرو ساخته، بنابراین ما در این زمینه به احیای برجام نیاز مبرم داریم، این درحالیست که تحریم‌های صنعت‌نفت باعث عقب افتادگی‌های زیادی شده است.
وی یادآور شد: درحالیکه برخی‌ها صحبت از تهاتر نفت با کالا می‌کنند، ما در زمینه واردات واکسن در قبال صادرات نفت مشکل داریم و عملاً نتوانسته‌ایم این کار را انجام دهیم، از سویی طی این سال‌ها نیز ورود پول حاصل از فروش نفت با هزینه بسیار زیادی انجام شده و همین موضوع هزینه گزافی را به کشور تحمیل کرده است.
صالحی تصریح کرد: در صورتی که برجام به صورت مجدد مورد توافق طرفین قرار بگیرد و تحریم‌های فروش نفت ایران نیز رفع شود تا زمانی که ما روابط بانکی عادی با کشور‌های دنیا نداشته باشیم، نمی‌توانیم منابع حاصل از فروش نفت خود را به داخل بیاوریم، بنابراین تصویب fatf در این زمینه بسیار ضروری است، زیرا که حتی چین حاضر نیست مبلغ واردات نفت خود را بپردازند و تنها حاضر است، در مقابل آن تهاتر کالا انجام دهد، آن هم با شرایط بسیار سخت بنابراین در شرایطی که ما به fatf نپیوندیم، حتی نزدیک‌ترین شرکای تجاری ما یعنی عراق و چین نیز از ایفای تعهدات مالی خود در قبال کالایی که دریافت کردند امتناع می‌ورزند.
این فعال بخش خصوصی خاطرنشان کرد: میلیارد‌ها دلار از دارایی‌های ارزی ایران در کشور‌های مختلف از جمله چین، ژاپن، هند، کره‌جنوبی وعراق به دلیل تحریم‌های ظالمانه آمریکا بلوکه شده و ما نمی‌توانیم به این دارایی‌ها دسترسی پیدا کنیم، همانطور که عرض کردم برای واردات واکسن نیز حتی اجازه نمی‌دهند از این دارایی‌ها خود استفاده کنیم، بنابراین تا زمانی که تحریم داخلی را پایان ندهیم، نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که حتی با وجود رفع تحریم‌های خارجی اقتصاد کشور روی آرامش را ببیند.


دیدگاه‌ها

کد موجود در تصویری که مشاهده می کنید را وارد کنید
XML دیدگاه ها: RSS | Atom








معرفی فدراسیون

فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته ایران بمنظور ساماندهی تشکلی فرایندهای تولید و صادرات کالاها و خدمات صنايع انرژي ايران و حفظ توازن و نظم و فراهم کردن امکان بهره برداری بیشتر از سرمایه گذاری و تولید و همچنین استفاده و انتقال تجربیات علمی و عملی دست اندرکاران و به هنگام نمودن آن برای نیل به اهداف قانونی توسعه در حوزه صادرات كالا و خدمات حوزه انرژي ايران و دفاع از منافع مشروع اعضاء، فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته ایران به استناد بند (ک) ماده (5) قانون اتاق بازرگانی و صنایع و معادن و کشاورزی ایران تشکیل گردیده است.

ادامه مطلب

انجمن‌ها و شرکت‌های عضو

ساعت سرور

امروز، آدینه 10 فروردین 1403 5:09 ب.ظ

ورود به سیستم

کاربر گرامی، در صورتی که ثبت نام نکرده اید روی دکمه ثبت نام کلیک نمایید. شایان ذکر است جهت استفاده از کلیه امکانات سایت ثبت نام ضروری می باشد.


ثبت نام

ثبت نام اولیه در سیستم برای همگان رایگان می باشد