اخبار کوتاه

سرنوشت اقتصاد را به برجام گره نزنید
رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: اگر روش‌های ما در مسائل اقتصادی متحول نشود ولو آنکه همین فردا هم برجام به ثمر برسد و تحریم‌ها برداشته شود، باز مشکلات ریشه‌ای به قوت خود باقی می‌ماند. غلامحسین شافعی گفت: شاهدیم که در گذر این سال‌ها به‌جای تمرکز بر سیاست‌های اقتصادی، اقتصاد را سیاسی کردند و از همین منظر به آن ضربه وارد شد. تا زمانی‌که سایه سیاست بر اقتصاد کشور سنگینی کند و هزینه‌های سیاست را بخش اقتصاد بپردازد؛ تحول مثبتی رقم نخواهد خورد. او با انتقاد از شعارهای عوام‌گرایانه بعضی کاندیداهای انتخاباتی به‌ویژه در بخش اقتصاد و معیشت، بیان کرد: اگرچه هنوز تبلیغات رسمی انتخاباتی کلید نخورده، اما در کمال تأسف شاهد بیان شعارها و وعده‌های کهنه‌ای از جنس پرداخت یارانه‌های نقدی، طرح‌های اقتصادی اشتغال‌زا و زودبازده، افزایش حقوق و دستمزد برای ارتقای توان خرید طبقه ضعیف جامعه و مبارزه انقلابی با رانت و فساد هستیم. همان شعارهایی که در دهه‌های گذشته نیز به‌دفعات بیان شد اما مسیری به سمت بهبود شرایط نگشود.

توقف مذاکرات تجاری چین و اتحادیه اروپا
اتحادیه اروپا از پیشبرد توافق سرمایه‌گذاری با چین خودداری ورزیده است. سیاستی که ناخشنودی چین را درپی داشته است. پارلمان اروپا پیشبرد این توافق را منوط به رفع تحریم‌ها علیه شماری از سیاستمداران اتحادیه اروپا کرده است.
به گزارش دویچه‌وله، واکنش چین به تصمیم پارلمان اروپا تند و توأم با انتقاد بوده است. موضوع بر سر اجرای توافق سرمایه‌گذاری اتحادیه اروپا با چین است. توافقی که قرار است فعالیت و بازرگانی خارجی اروپا و چین را هماهنگ کند. سایت تاگس‌شاو وابسته به شبکه یک تلویزیون آلمان، با انتشار گزارشی از پکن، به واکنش دولت چین نسبت به تصمیم پارلمان اروپا پرداخته است.
پارلمان اروپا روز پنجشنبه 20 مه (30 اردیبهشت) رای به توقف مذاکرات ناظر بر توافق سرمایه‌گذاری مشترک با چین داد. دو روز پس از آن، چین نسبت به این تصمیم واکنش نشان داد و آن را سیاستی تقابل‌جویانه و از موضع بالا خواند. ژائو لیجیان، سخنگوی وزارت امورخارجه چین گفت: «این توافق، توافقی سنجیده است و هر دو طرف از آن سود می‌برند و نباید به عنوان هدیه یک طرف به طرف دیگر با آن برخورد کرد.»
چین استفاده از این حربه را تلاشی برای تحت فشار قرار دادن خود دانسته است. یورگ ووتکه، رئیس اتاق بازرگانی اتحادیه اروپا ضمن حمایت از تصمیم پارلمان اروپا مبنی بر قطع گفت‌وگوها بر سر توافق یادشده، گفته است: «من امیدی به از‌سرگیری سریع این توافق در شرایط کنونی ندارم. ما هفت سال بر سر این قرارداد با چین مذاکره کردیم و شاید باید هفت سال دیگر صبر کنیم، تا چنین توافقی به ثمر بنشیند.»

حکمرانی اقتصادی در ایـران متکی بر فروشنفت است
رییس اتاق بازرگانی ایران و چین با بیان اینکه حکمرانی اقتصادی در ایران متکی بر فروش نفت است، گفت: طی 30 سال گذشته فقط چهار درصد از اهداف تعیین‌شده در حوزه جذب سرمایه‌گذاری خارجی محقق شده است.
به گزارش مهر، مجیدرضا حریری با اشاره به مشکلات اقتصادی کشور، اظهار داشت: در حال حاضر اقتصاد کشور با یک بیماری مزمن دست و پنجه نرم می‌کند، که از اوایل دهه 50 شروع شده است و تاکنون نیز ادامه دارد. اقتصاد ایران بر اساس عواید حاصل از فروش نفت اداره می‌شود و بدیهی است که دولت در گرداندن آن نقش مهمی دارد.
به نظر می‌رسد، فارغ از آمدن و رفتن دولت‌ها می‌بایست اقدامات ریشه‌ای صورت بگیرد تا از این بیماری رهایی پیدا کنیم.
رییس اتاق بازرگانی ایران و چین ادامه داد: شیوه حکمرانی اقتصادی در کشور غلط و متکی بر فروش نفت است و باید فکری به حال آن شود. هر زمان که نفت فروخته شده، مردم احساس رفاه داشته‌اند و هر زمانی که توانایی فروش نفت را نداشتیم، مردم با مشکل اقتصادی روبه‌رو شده‌اند.
حریری با اشاره به مناطق طلایی موجود در کشور برای توسعه اقتصادی گفت: بیش از 1500 کیلومتر مرز زمینی، در مجاورت آب‌های آزاد در کشور وجود دارد که باید از آن برای توسعه اقتصادی استفاده کنیم. متاسفانه در حال‌حاضر عمده این مناطق محروم هستند.
حریری با بیان اینکه اقتصاد موضوع اول کشور است، افزود: باید در روابط بین‌المللی کشور، نوع کنش‌ها و واکنش‌ها در خدمت توسعه اقتصادی باشد. موضوعی که در حال‌حاضر در روابط بین‌الملل کشور به چشم نمی‌آید.
حریری در خصوص اهمیت سرمایه‌گذاری خارجی در کشور اظهار داشت: در حال حاضر ظرفیت اقتصاد داخلی کشور پاسخگوی این میزان سرمایه‌گذاری نیست و می‌بایست از طریق جذب 30 الی 40 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی آن را تامین کرده تا به رشد 8 درصدی دست پیدا کنیم.

ایجاد اختلال در روند صادرات با اجرای قانون رفع تعهد ارزی
یکی از موانعی که در سال‌های اخیر منجر به بسته شدن دست و پای صادرکننده شد، قانون رفع تعهد ارزی است. به این صورت که صادرکنندگان مجبور شدند به هر نحو ممکن پول حاصل از صادرات خود را در سخت‌ترین شرایط به کشور بازگردانند. حامد چمن‌رخ، عضو هیات مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف، با اشاره به وضع قوانین دست و پاگیر در حوزه تجارت به خبرگزاری مهر گفت: در حوزه تجارت با افزایش قیمت ارز یک فرصت طلایی برای صادرات به‌وجود آمد که متاسفانه با وضع قوانین دست و پاگیر در حوزه تجارت، فرصت استفاده فعالان اقتصادی از این موقعیت از دست رفت.
وی با اشاره به رویه غلط رفع تعهد ارزی از سال ۹۷ بیان کرد: دولت به جای اینکه صادرکنندگان را برای بازگشت ارز حاصل از صادرات تحت فشار قرار می‌داد، باید با تعامل با صادرکنندگان مسیر را برای توسعه تجارت غیرنفتی باز می‌کرد تا برای صادرکنندگان امکان تولید و صادرات بیشتر و در نتیجه بازگشت ارز حاصل از صادرات فراهم می‌شد. در حالی که با وضع قانون رفع تعهد ارزی، صادرکنندگان مجبور شدند تا پول حاصل از صادرات خود را در سخت‌ترین شرایط به کشور بازگردانند.
چمن‌رخ بیان کرد: چرا صادرکننده باید از طرف دولت کشور خود تحت فشار قرار گیرد که حتما در کشور مقصد تحت هر شرایطی کالای صادراتی خود را بفروشد و به هر شکل ممکن مجبور به انتقال پول شود و در غیر این صورت با بدترین برخوردها در کشور خود مواجه شود.

سرمایه گذاران صنعت برق در دولت روحانی بلاتکلیفند
حمیدرضا صالحی بیان کرد: امروز سرمایه گذاران صنعت برق از یک طرف برای دریافت مطالبتاشان تحت فشار هستند؛ از سویی با توجه به تصدی گری دولت، امکان تصمیم گیری مستقل ندارند
به گزارش « نود اقتصادی »، حمیدرضا صالحی، رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران اظهار داشت: متاسفانه هیچ تعادلی در سیاست‌های اجرایی خود در حوزه برق نداریم. برای مثال در دولت‌های نهم و دهم و در دوره آقای احمدی‌نژاد دولت اعلام کرد که در حوزه نیروگاه‌های جدید ورود نمی‌کند و بخش خصوصی باید نقش محوری داشته باشد.
وی بیان کرد: با این وجود مقدمات حضور این بخش، اجازه تصمیم گیری و قیمت گذاری بر اساس واقعیت‌ها و انجام حمایت لازم برای حضور سرمایه گذاران در این بخش به شکل جدی دنبال نشد.
رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران گفت: در دولت فعلی نیز این موضوع برای دوره‌ای طولانی مسکوت ماند و امروز سرمایه گذاران از یک طرف برای دریافت مطالبتاشان تحت فشار هستند؛ از سویی با توجه به تصدی گری دولت، امکان تصمیم گیری مستقل ندارند و از سوی دیگر با بدهی به صندوق توسعه ملی دست و پنجه نرم می‌کنند. با در کنار هم قرار دادن تمام این مسائل می‌بینیم که صنعت برق با ظرفیتی کمتر از آنچه که می‌توانست برق تولید می‌کند و همین موضوع مقدمه‌ای بر خاموشی‌هاست


دیدگاه‌ها

کد موجود در تصویری که مشاهده می کنید را وارد کنید
XML دیدگاه ها: RSS | Atom








معرفی فدراسیون

فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته ایران بمنظور ساماندهی تشکلی فرایندهای تولید و صادرات کالاها و خدمات صنايع انرژي ايران و حفظ توازن و نظم و فراهم کردن امکان بهره برداری بیشتر از سرمایه گذاری و تولید و همچنین استفاده و انتقال تجربیات علمی و عملی دست اندرکاران و به هنگام نمودن آن برای نیل به اهداف قانونی توسعه در حوزه صادرات كالا و خدمات حوزه انرژي ايران و دفاع از منافع مشروع اعضاء، فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته ایران به استناد بند (ک) ماده (5) قانون اتاق بازرگانی و صنایع و معادن و کشاورزی ایران تشکیل گردیده است.

ادامه مطلب

انجمن‌ها و شرکت‌های عضو

ساعت سرور

امروز، پنج شنبه 09 فروردین 1403 10:43 ب.ظ

ورود به سیستم

کاربر گرامی، در صورتی که ثبت نام نکرده اید روی دکمه ثبت نام کلیک نمایید. شایان ذکر است جهت استفاده از کلیه امکانات سایت ثبت نام ضروری می باشد.


ثبت نام

ثبت نام اولیه در سیستم برای همگان رایگان می باشد