آلودگی هوا نتیجه تصمیماتی است که به موقع اتخاذ نشد

عضو کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق بازرگانی تهران اما بر این باور است که مازوت‌سوزی و متعاقب آن آلودگی هوا، معلول بوده و نتیجه تصمیماتی است که به موقع اتخاذ نشده است.
حمیدرضا صالحی در گفت‌وگو با روابط عمومی اتاق بازرگانی تهران گفت: مصرف گاز در بخش خانگی از مرز600 میلیون مترمکعب عبور کرده که این میزان مصرف، بیش از میزان کل مصرف اروپا است و تامین‌کنندگان گاز با توجه به اینکه اولویت با بخش خانگی است، بخشی از گاز موردنیاز را از سوخت صنایع و نیروگاه‌ها تامین می‌کنند و برخی نیروگاه‌ها با وجود اینکه در این فصل سال مصرف برق پایین است، ظاهراً به سوخت‌های دیگر از جمله مازوت روی آورده‌اند. این مساله، منجر به افزایش آلودگی هوا شده و سلامت شهروندان را تحت تاثیر قرار داده است؛ اما سیاستگذاران در دولت و مجلس و سایر نهاد‌ها باید به این مساله توجه کنند که کشور به چه دلیل در این موقعیت قرار گرفته است؟
او ادامه داد: اگر خاطرتان باشد حتی مصرف بنزین نیز به مرز 150 میلیون متر مکعب رسید که اگر دولت دست به سیاست‌های بازدارنده نمی‌زد، شاید مصرف این حامل انرژی فراتر از این ارقام رفته بود. در واقع وقتی مسایل اقتصادی در سیاستگذاری مورد توجه قرار نمی‌گیرد، نتیجه آن می‌شود که مثلاً میزان تولید گاز تکافوی رشد مصرف را نمی‌دهد.
او با بیان اینکه دولت با افزایش قیمت برق در تابستان، درصدد کاهش مصرف در این فصل سال برآمده است، ادامه داد: در مورد مصرف گاز نیز دولت باید نسبت به اجرای چنین سیاستی اقدام کند. البته این یک موضوع ملی است و همه باید نسبت به آن احساس تعهد کنند؛ یعنی اگر سازمان محیط زیست، وزارت نیرو، وزارت نفت و دادستانی بخواهند، موضوع آلودگی هوا را به یکدیگر حواله دهند، مشکلی حل نمی‌شود. مردم انتظار دارند مسئولان به طور ریشه‌ای این مساله را حل کرده و از تکرار آن در سال‌های بعد جلوگیری کنند.

صالحی ادامه داد: پس از آنکه در برنامه سوم توسعه، افزایش نسبی قیمت حامل‌ها مورد توجه قرار گرفت، این برنامه‌ریزی به خوبی در حال پیشرفت بود که متاسفانه با تصویب طرح تثبیت قیمت‌ها در مجلس هفتم این روند متوقف شد. به عنوان مثال دولت در سال گذشته، نسبت به افزایش قیمت بنزین اقدام کرد؛ اما آیا در سال آینده افزایش قیمتی در بنزین خواهیم داشت؟ مساله این است که موضوعات اقتصادی موضوعاتی نیستند که به حال خود رها شوند. نتیجه تصمیماتی که به موقع گرفته نشود بعدا با هزینه‌های سنگین‌تری ظاهر خواهد شد. مازوت‌سوزی نیروگاه‌ها و آلودگی هوا نیز معلول بوده و نتیجه تصمیماتی است که باید در وقت مناسب اتخاذ می‌شد و نشد.


دیدگاه‌ها

کد موجود در تصویری که مشاهده می کنید را وارد کنید
XML دیدگاه ها: RSS | Atom








معرفی فدراسیون

فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته ایران بمنظور ساماندهی تشکلی فرایندهای تولید و صادرات کالاها و خدمات صنايع انرژي ايران و حفظ توازن و نظم و فراهم کردن امکان بهره برداری بیشتر از سرمایه گذاری و تولید و همچنین استفاده و انتقال تجربیات علمی و عملی دست اندرکاران و به هنگام نمودن آن برای نیل به اهداف قانونی توسعه در حوزه صادرات كالا و خدمات حوزه انرژي ايران و دفاع از منافع مشروع اعضاء، فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته ایران به استناد بند (ک) ماده (5) قانون اتاق بازرگانی و صنایع و معادن و کشاورزی ایران تشکیل گردیده است.

ادامه مطلب

انجمن‌ها و شرکت‌های عضو

ساعت سرور

امروز، شنبه 01 اردیبهشت 1403 1:29 ب.ظ

ورود به سیستم

کاربر گرامی، در صورتی که ثبت نام نکرده اید روی دکمه ثبت نام کلیک نمایید. شایان ذکر است جهت استفاده از کلیه امکانات سایت ثبت نام ضروری می باشد.


ثبت نام

ثبت نام اولیه در سیستم برای همگان رایگان می باشد