صنعت برق جولانگاه چشم‌بادامی‌ها

در شرایط کنونی مقوله‌ای که بدیهی به نظر می‌رسد محدودیت‌های اعمال‌شده‌ای است که توان تولید برق مورد نیاز به‌ویژه در بخش خصوصی را کاهش داده است.

هرچند مانند بسیاری دیگر از صنایع، مسائل و مشکلات موجود در کشور به دلیل نبود نظارت دقیق از سوی نهادهای دولتی از یک‌سو و فرصت‌طلبی گروهی از سودجویان از سویی دیگر منجر به ورود برخی محصولات نامرغوب آسیایی به بازار و جولان دادن نشان(برند)های بی‌نام و نشان در صنعت برق کشور شده که هدررفت منابع ارزی کشور و بی‌توجهی به توانایی‌های موجود در داخل کشور را به دنبال دارد.

این در حالی است که با تشدید تحریم‌ها علیه ایران، هزینه واردات تجهیزات صنعت برق به کشور چند برابر شده است؛ چراکه علاوه بر مشکل نقل‌وانتقال پول و تحریم بانک مرکزی ایران، اقلام مورد نیاز صنعت برق باید از منابع ثانویه تهیه می‌شد و به عبارت دیگر برای تامین نیاز صنعت برق کشور مجبور به دور زدن تحریم‌ها بودیم.
بی‌شک یکی از اهداف اصلی تحریم‌ها تضعیف اقتصاد کشور است، از آنجا که اصلی‌ترین منبع تامین ارز کشور، درآمد حاصل از فروش نفت است، کشورهای غربی با تشدید تحریم‌ها روند صادرات نفت کشور را با مشکل روبه‌رو کردند.

این در حالی است که اگر در ۲ - ۳ سال گذشته هزینه ساخت یک نیروگاه با ظرفیت ۱۰۰مگاوات به‌طور مثال ۱۰۰میلیارد تومان تمام می‌شد، درحال‌حاضر این میزان با افزایش ۲ برابری به ۲۰۰میلیارد تومان افزایش یافته است.
درباره ساخت از تجهیزات که به‌طور مستقیم متاثر از قیمت ارز هستند نیز باید گفت به‌طور مثال ۶۰درصد کابل‌های برق از مس تشکیل شده و با وجود اینکه ایران از لحاظ معادن مس غنی است اما با مشکل شدن تبادلات ارزی، مس گاهی با قیمت‌های جهانی به تولیدکنندگان فروخته می‌شود و چنین روندی در هر شرایطی به ضرر تولید داخل خواهد بود.

بررسی وضعیت موجود نشان می‌دهد که سیاست‌های نامعقول دولت‌های پیشین و جدی نگرفتن تحریم‌ها باعث ضرردهی بخش خصوصی شده که امیدواریم در دوران پساتحریم شاهد چنین روندی نباشیم. البته بد نیست بدانید که اکنون بخش خصوصی صنعت برق با تحریم‌های داخلی روبه‌رو است.
به عبارتی دیگر می‌توان گفت که بخش قابل توجهی از درآمدهای واحدهای صنعتی فعال در زمینه برق از سوی وزارت نیرو به آنها پرداخت نشده و در نتیجه از تحریم‌ها و افزایش مطالبات آنها از دولت آسیب دیده‌اند.

درحال‌حاضر صنعت برق در مسیر دشواری قرار دارد و هزینه‌های بسیاری به این صنعت تحمیل شده و تا زمانی که مسائل آن حل نشود، بخش خصوصی فعال نمی‌تواند در آن حضور داشته باشد. فعالان این حوزه امیدوارند با ورود سرمایه‌ها و فناوری کشورهای صاحب‌نام در تمامی زمینه‌های صنعت برق به‌زودی شاهد تغییرات قابل توجهی در این صنعت باشیم که علاوه بر ارتقای سطح تولید، موجب بهبود فناوری مورد استفاده در این صنعت شود. البته چنین امری بدون حمایت دولت از بخش خصوصی در قبال خارجی‌ها محقق نخواهد شد.

حمیدرضا صالحی / دبیر کل فدراسیون صادرات انرژی


دیدگاه‌ها

کد موجود در تصویری که مشاهده می کنید را وارد کنید
XML دیدگاه ها: RSS | Atom








معرفی فدراسیون

فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته ایران بمنظور ساماندهی تشکلی فرایندهای تولید و صادرات کالاها و خدمات صنايع انرژي ايران و حفظ توازن و نظم و فراهم کردن امکان بهره برداری بیشتر از سرمایه گذاری و تولید و همچنین استفاده و انتقال تجربیات علمی و عملی دست اندرکاران و به هنگام نمودن آن برای نیل به اهداف قانونی توسعه در حوزه صادرات كالا و خدمات حوزه انرژي ايران و دفاع از منافع مشروع اعضاء، فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته ایران به استناد بند (ک) ماده (5) قانون اتاق بازرگانی و صنایع و معادن و کشاورزی ایران تشکیل گردیده است.

ادامه مطلب

انجمن‌ها و شرکت‌های عضو

ساعت سرور

امروز، آدینه 31 فروردین 1403 12:36 ق.ظ

ورود به سیستم

کاربر گرامی، در صورتی که ثبت نام نکرده اید روی دکمه ثبت نام کلیک نمایید. شایان ذکر است جهت استفاده از کلیه امکانات سایت ثبت نام ضروری می باشد.


ثبت نام

ثبت نام اولیه در سیستم برای همگان رایگان می باشد