شروط پیشروی بخش نیروی ایران در بازارهای صادراتی

TCCIMir_950413_44553

حمیدرضاصالحی

دبیر فدراسیون صادرات انرژی

ایران همیشه در صادرات خدمات فنی و مهندسی پیشتاز بوده است و توانسته در بازار کشورهای همسایه که در صنعت برق از جایگاه پایینی برخوردارند مؤثر باشد. ساخت نیروگاه با ظرفیت‌های مختلف، خطوط انتقال، پست‌های توزیع، پست‌های انتقال و شبکه‌های هوشمند تنها خدمات فنی و مهندسی در حوزه برق است و به‌طورکلی در حوزه نیرو به‌ویژه آب و فاضلاب ایران توانسته در ساخت شبکه های آب‌رسانی، ایستگاه‌های تلمبه‌خانه و ایستگاه‌های تسویه آب فعالانه خدمات‌رسانی کند.

فروش انواع کالای تولید ایران در حوزه صنعت برق و نیرو از دیگر ظرفیت‌های این صنعت پیشرو در منطقه است. کابل، ترانسفورماتور، انواع و اقسام تجهیزات و کالای مورداستفاده در صنعت برق در ایران تولید و صادر می‌شود و در این زمینه ظرفیت خالی بسیار داریم. آنچه در این زمینه تهدیدی برای افزایش صادرات به نظر می‌رسد ضعف دستگاه‌های کنترل و نظارت بر عدم ورود جنس نامرغوب از کشور است. کشورهای اروپایی در بازار کشورهایی مثل سریلانکا با ما رقابت می‌کنند و برای حفظ این بازارها حفظ استانداردها در تولید ضروری است.

دو شرط حفظ سهم ایران از بازارهای خدمات و کالای صنایع برق جهان حفظ استانداردها و استفاده از ظرفیت‌های دیپلماتیک ایران برای حضور مؤثرتر است. ایران باید در هر شرایطی از ورود کالای نامرغوب به بازارها جلوگیری کند.

نکته حائز اهمیت دیگر در این زمینه جلوگیری از شکل‌گیری رقابت مخرب است. شرکت‌های داخلی در ایران نباید در مناقصات خارجی باهم رقابت کنند. گاه دیده‌شده که در مناقصات خارجی شرکت اول تا چهارمی که 30 درصد از قیمت پیشنهادی را پوشش می‌دهند ایرانی هستند و شرکت‌های بعدی اروپایی‌اند. این مسئله باعث می‌شود که قیمت صدور خدمات فنی و مهندسی ایران در مناقصات کاهش پیدا کند و این در حالی است که اگر شرکت‌های ایرانی با هماهنگی بیشتری در مناقصات شرکت کنند، امکان افزایش قیمت و ارزآوری بیشتر برای کشور فراهم می‌شود. بعضاً در مواردی مسئولان در سفر به کشورهای دیگر قول همکاری شرکت‌های ایرانی را باقیمت کمتر به کشورهای همسایه می‌دهند و این در حالی است که می‌توانیم در مناقصات بین‌المللی باقیمت بهتری پروژه‌ها را به دست بگیریم.

کشورهای همسایه ایران بهترین بازار برای خدمات و کالای بخش نیرو به‌ویژه صنعت برق کشور است. این بازار، تا سالیان سال بازار جذابی برای شرکت‌های ایرانی است و حتی شرکت‌های اروپایی برای فعالیت در بازارهای منطقه خاورمیانه علاقه به مشارکت با شرکت‌های ایرانی دارند. ایرانیان با توجه به تجربیاتی که طی این سال‌ها کسب کردند می‌توانند پروژه‌ها را با روش‌هایی ارزان‌تر و باکیفیت بهتر انجام دهند.

ظرفیت افزایش درآمدهای ارزی ناشی از صدور خدمات فنی و مهندسی به 20 تا 30 میلیارد دلار را در این بخش‌داریم و بخش مهم دیگر صادرات الکتریسیته به 15 کشور همسایه است که اغلب به برق و گاز ایران نیازمندند. در این حوزه نیاز داریم دولت فضای بیشتری را به فعالیت بخش خصوصی اختصاص دهد. اگر بازار صدور الکتریسیته به کشورهای همسایه به بخش خصوصی سپرده شود، این ظرفیت راداریم تا به درآمدی 10 میلیارد دلاری در این زمینه برسیم. ایران با توجه به موقعیت جغرافیایی‌اش می‌تواند به هاب انرژی در منطقه تبدیل شود و برای رسیدن به این هدف، نظارت دولت، حفظ قیمت و حضور بیشتر بخش خصوصی الزامی است.

منبع: سایت خبری اتاق تهران


دیدگاه‌ها

کد موجود در تصویری که مشاهده می کنید را وارد کنید
XML دیدگاه ها: RSS | Atom








معرفی فدراسیون

فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته ایران بمنظور ساماندهی تشکلی فرایندهای تولید و صادرات کالاها و خدمات صنايع انرژي ايران و حفظ توازن و نظم و فراهم کردن امکان بهره برداری بیشتر از سرمایه گذاری و تولید و همچنین استفاده و انتقال تجربیات علمی و عملی دست اندرکاران و به هنگام نمودن آن برای نیل به اهداف قانونی توسعه در حوزه صادرات كالا و خدمات حوزه انرژي ايران و دفاع از منافع مشروع اعضاء، فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته ایران به استناد بند (ک) ماده (5) قانون اتاق بازرگانی و صنایع و معادن و کشاورزی ایران تشکیل گردیده است.

ادامه مطلب

انجمن‌ها و شرکت‌های عضو

ساعت سرور

امروز، پنج شنبه 06 اردیبهشت 1403 5:19 ق.ظ

ورود به سیستم

کاربر گرامی، در صورتی که ثبت نام نکرده اید روی دکمه ثبت نام کلیک نمایید. شایان ذکر است جهت استفاده از کلیه امکانات سایت ثبت نام ضروری می باشد.


ثبت نام

ثبت نام اولیه در سیستم برای همگان رایگان می باشد