توسعه میادین نفتی با اجرای سریع تر قراردادهای جدید نفتی

رضا پدیدار

عضو شورای سیاستگذاری قراردادهای نفتی

وزارت نفت در افزایش تولید و صادرات نفت خام ایران تا اینجای کار موفق عمل کرده است و اجرای هرچه سریع‌تر قراردادهای جدید نفتی می‌تواند به توسعه میادین و شتاب بیشتر در روند افزایش صادرات نفت منجر شود.

بر اساس آنچه در برنامه‌ریزی وزارت نفت درباره تولید نفت ایران اعلام ‌شده است، تولید طلای سیاه ایران روند افزایشی را تا پایان سال 1395 ادامه می‌دهد. وزیر نفت ایران که اواخر مهرماه سال جاری در اجلاس مجمع جهانی انرژی حضور پیدا کرده بود، در حاشیه این اجلاس و در جلسه فوق‌العاده اوپک اعلام کرد که تولید نفت ایران افزایش پیدا می‌کند. بر این اساس میزان صادرات نفت ایران بدون احتساب میعانات گازی به 2.4 میلیون بشکه رسیده است و پیش‌بینی‌ها این است که این رقم تا پایان سال یعنی تا چهار ماه آینده ادامه پیدا کند و به حدود 2.5 میلیون بشکه برسد. علاوه بر این با احتساب میعانات گازی که معادل نفت خام آن چیزی حدود 500 تا 600 هزار بشکه است، صادرات نفت خام ایران به 3 میلیون بشکه در روز خواهد رسید.

به نظر می‌رسد ایران از فرصت‌های پسابرجام درزمینهٔ افزایش تولید و صادرات نفت به‌خوبی استفاده کرده است. وزارت نفت در این زمینه هدف‌گذاری کرده و ارزیابی‌ها نشان می‌دهد که عملکرد آن در تحقق اهداف نفتی ایران مثبت است اما نکته‌ای که باید در ادامه در جریان افزایش تولید و صادرات نفت در نظر داشت، توسعه میادین نفتی برای برداشت بیشتر است که برای تحقق آن، نیاز به سرمایه‌گذاری در میادین مشترک و مستقل ایران داریم.

بدون تردید اجرای قراردادهای جدید نفتی می‌تواند به توسعه هرچه بیشتر میادین مستقل و مشترک ایران کمک کند. در حال حاضر مدارک مربوط به شناسایی شرکت‌ها صادرشده است و استانداردهای موردنظر برای همکاری با شرکت‌های نفتی در اختیارشان قرارگرفته شده است و انتظار داریم تا پایان امسال 20 قرارداد نفتی را برای توسعه میادین مشترک و مستقل ایران ببندیم.

نکته دیگر اینکه باید این روند با شتاب بیشتری ادامه پیدا کند تا با افزایش مشارکت خارجی در توسعه میادین و استفاده از سرمایه خارجی و کسب درآمد نفت بیشتر از فروش نفت توسعه طرح‌های صنعت نفت را تضمین کنیم و البته بخش دیگری از درآمدهای نفتی به صندوق توسعه ملی تزریق می‌شود که از این نظر، توسعه میادین و افزایش برداشت و فروش نفت ضامن توسعه دیگر طرح‌های عمرانی و اقتصادی کشور است. نباید ازنظر دور داشت که اقتصاد ایران به نفت وابسته است و از درآمدهای نفتی باید بر اساس آنچه سند چشم‌انداز و برنامه‌های توسعه‌ای کشور دولت را مکلف به اجرای آن کرده است استفاده کند.

منبع: سایت خبری اتاق تهران


دیدگاه‌ها

کد موجود در تصویری که مشاهده می کنید را وارد کنید
XML دیدگاه ها: RSS | Atom








معرفی فدراسیون

فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته ایران بمنظور ساماندهی تشکلی فرایندهای تولید و صادرات کالاها و خدمات صنايع انرژي ايران و حفظ توازن و نظم و فراهم کردن امکان بهره برداری بیشتر از سرمایه گذاری و تولید و همچنین استفاده و انتقال تجربیات علمی و عملی دست اندرکاران و به هنگام نمودن آن برای نیل به اهداف قانونی توسعه در حوزه صادرات كالا و خدمات حوزه انرژي ايران و دفاع از منافع مشروع اعضاء، فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته ایران به استناد بند (ک) ماده (5) قانون اتاق بازرگانی و صنایع و معادن و کشاورزی ایران تشکیل گردیده است.

ادامه مطلب

انجمن‌ها و شرکت‌های عضو

ساعت سرور

امروز، شنبه 01 اردیبهشت 1403 1:01 ب.ظ

ورود به سیستم

کاربر گرامی، در صورتی که ثبت نام نکرده اید روی دکمه ثبت نام کلیک نمایید. شایان ذکر است جهت استفاده از کلیه امکانات سایت ثبت نام ضروری می باشد.


ثبت نام

ثبت نام اولیه در سیستم برای همگان رایگان می باشد