پاتك نفتي به تحريم ها

سرمايه گذاري تهران بر اساس سهم شركت نفت ايران به ارزش 4 ميليارد دلار در اين شركت انجام خواهد شد
ايران قصد دارد 15 ميليارد روپيه (حدود 218 ميليون دلار) براي توسعه يك پالايشگاه هندي سرمايه گذاري كند. اين خبر را نشريه «اكونوميك تايمز» به نقل از «اس ان پاندي» رئيس شركت پتروشيمي چناي هند مطرح كرده است.
رويتزر هم به نقل از شركت «ايندين اويل» كه بزرگترين پالايشگر نفت هند است، اعلام كرده ايران ممكن است در پروژه توسعه يكي از زيرمجموعه هاي اين شركت سرمايه گذاري كند. سانجيو سينگ، رئيس هيات مديره شركت «ايندين اويل» مي گويد كه ايران مشاركت در طرح توسعه شركت «چناي پتروليوم» را منتفي نكرده است. شركت «چناي پتروليوم» يك پالايشگاه مستقر در جنوب هند با ظرفيت 20 هزار بشكه در روز است. دقيقا مشخص نيست كه ايران قرار است در پالايشگاه يا در پتروشيمي چناي هند و يا هر دو سرمايه گذاري كند. اما اين موضوع درحالي كه ايران و هند براي فروش نفت با روپيه در دوران تحريم توافق كرده اند، مي تواند كمك بزرگي به وضعيت تجارت خارجي دو كشور و همين طور ايجاد ارزش افزوده براي ايران كند. ضمن آنكه در اسناد بالادستي كشور از جمله سياست هاي اقتصاد مقاومتي و برنامه هاي توسعه اي 5 ساله به آن تاكيد شده است.

سازوكاري براي همكاري هاي جديد
مشاركت ايران در پروژه هاي نفتي هند پس از اينكه اين كشور به دليل تحريم هاي امريكا، واردات نفت ايران را كاهش داد، مورد ترديد قرار گرفت. هند چند روزي است كه سازوكار پرداخت بدهي نفتي به ايران با استفاده از پول ملي آن كشور را فعال كرده است. هند پرداخت به روپيه براي خريد نفت از شركت ملي نفت ايران را از ماليات سنگين معاف كرد.
كشورهاي خريدار نفت ايران اجازه استفاده از دلار در مبادلات نفتي با ايران را ندارند و بانك ها و موسسات عامل ارتباط بانكي بين دو طرف نيز به دليل خطر مواجه شدن با تحريم ثانوي از سوي امريكا عموما از برعهده گرفتن مبادلات مالي با ايران خودداري مي ورزند.
رويترز نوشته است اين معافيت مالياتي به پالايشگاه هاي هندي اجازه مي دهد حدود 1.5 ميليارد دلار بدهي معوق به شركت ملي نفت ايران را تسويه كنند. اين بدهي از زماني كه تهران در اوايل نوامبر هدف تحريم هاي امريكا قرار گرفت، ايجاد شد.ايران نيز مي تواند از پول فروش نفت خود كه در بانك دولتي UCO سپرده گذاري مي شود، براي سرمايه گذاري مستقيم در پروژه هاي هندي از جمله طرح توسعه «چناي پتروليوم» استفاده كند.

سرمايه گذاري در پتروشيمي هند
اس ان پاندي رئيس شركت پتروشيمي چناي مي گويد: «اين شركت دولتي قصد دارد ظرفيت مركز خود در «ناگاپتينام» را تا 9 برابر افزايش دهد تا بتواند 9 ميليون تن نفت خام را در سال پالايش كند و سرمايه گذاري تهران بر اساس سهم شركت نفت ايران به ارزش 4 ميليارد دلار در اين شركت انجام خواهد شد. ساير سرمايه گذاري ها از طريق بورس و همچنين سهامدار اصلي يعني شركت نفت هند به دست خواهد آمد.درحالي كه سرمايه گذاري شركت نفت ايران به شركت پتروشيمي چناي در تامين بودجه لازم كمك خواهد كرد، اين اقدام همچنين سبب ادامه حضور تهران در بازار جذاب نفتي هند خواهد شد.»
براي هند، ايران همچنان يك تامين كننده مورد اعتماد نفتي محسوب مي شود. ايران نفت خود را با شرايط جذاب عرضه مي كند كه سبب شده است هند بشدت براي به دست آوردن معافيت از تحريم هاي امريكا عليه تهران تلاش كند.
امريكا به هند و هفت كشور ديگر براي ادامه واردات نفت از ايران به مدت شش ماه معافيت اعطا كرده است. هند اكنون درحال خريد 1.25 ميليون تن نفت خام در ماه يا 300 هزار بشكه نفت خام در روز از ايران است.
مجموع تقاضاي نفت خام هند حدود 4.6 ميليون بشكه در روز است كه اين كشور را در رتبه سومين مصرف كننده بزرگ جهان پس از امريكا و چين قرار مي دهد. هند 80 درصد از نياز خود به نفت را از طريق واردات تامين مي كند. هند در سال 2018 حدود 22 ميليون تن بشكه نفت خام از ايران وارد كرد.

پالايشگاه هايي كه از دست رفته اند
ايران سال ها قبل سهامدار پالايشگاه ها و پتروشيمي هايي در نقاط مختلفي از جمله هند، آفريقاي جنوبي و كره جنوبي بوده است كه پس از واگذاري هايي در گذر زمان اين سهم اكنون به حداقل رسيده است. براي مثال كشورمان در هندوستان داراي يك پالايشگاه و يك واحد پتروشيمي بوده است كه طرف هندي با افزايش سرمايه در اين دو واحد، سهام ايران را با كاهش روبه رو كرد كه در حال حاضر ايران از اين دو واحد پالايشگاهي و پتروشيمي حدود 20 درصد سهم دارد.
ايران در كره جنوبي به منظور فرآورش نفت خام سنگين سروش و نوروز و فروش آن به يك شركت كره اي كه در زمينه سيمان فعاليت داشته است، پالايشگاهي به نام «ساميانگ» احداث كرد كه در اوايل انقلاب به دلايلي به طرف كره اي واگذار شد.
همچنين در آن زمان ايران به صورت مشاركتي با آفريقاي جنوبي، در اين كشور پالايشگاهي به نام «سانسول» را احداث كرد كه سهام اين واحد نيز 40 سال قبل با مبلغي حدود هفت تا 9 ميليون دلار به طرف خارجي واگذار شد.

 علي شمس اردكاني، كارشناس انرژي و رئيس كميسيون انرژي اتاق ايران درباره اين موضوع به «ايران» گفت: «متاسفانه به دلايل نامعلومي سهام پالايشگاه ها و پتروشيمي هاي ايران در خارج از كشور واگذار شده است. خريداران اين سهام هم كشورهايي نظير عربستان و امريكا بوده اند و اين موضوع باعث شده بازار ايران به بازاري براي عربستان و امريكا تبديل شود.» او ادامه داد: «اگر ايران سهام خود را در اين پالايشگاه ها و پتروشيمي ها نمي فروخت، مي توانست 800 هزار بشكه در روز به اين كشورها صادر كند؛ و تاثير تحريم كمتر مي شد.»
شمس اردكاني مي گويد: «بايد كساني كه تصميم به فروش سهام پالايشگاه هاي ايران در خارج از كشور گرفته اند امروز بيايند و پاسخ دهند كه چرا اين كار را كرده اند؟ در حالي كه بايد هر سال بر اساس قانون اين سهم بيشتر نيز مي شد.» .


دیدگاه‌ها

کد موجود در تصویری که مشاهده می کنید را وارد کنید
XML دیدگاه ها: RSS | Atom








معرفی فدراسیون

فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته ایران بمنظور ساماندهی تشکلی فرایندهای تولید و صادرات کالاها و خدمات صنايع انرژي ايران و حفظ توازن و نظم و فراهم کردن امکان بهره برداری بیشتر از سرمایه گذاری و تولید و همچنین استفاده و انتقال تجربیات علمی و عملی دست اندرکاران و به هنگام نمودن آن برای نیل به اهداف قانونی توسعه در حوزه صادرات كالا و خدمات حوزه انرژي ايران و دفاع از منافع مشروع اعضاء، فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته ایران به استناد بند (ک) ماده (5) قانون اتاق بازرگانی و صنایع و معادن و کشاورزی ایران تشکیل گردیده است.

ادامه مطلب

انجمن‌ها و شرکت‌های عضو

ساعت سرور

امروز، آدینه 10 فروردین 1403 10:26 ق.ظ

ورود به سیستم

کاربر گرامی، در صورتی که ثبت نام نکرده اید روی دکمه ثبت نام کلیک نمایید. شایان ذکر است جهت استفاده از کلیه امکانات سایت ثبت نام ضروری می باشد.


ثبت نام

ثبت نام اولیه در سیستم برای همگان رایگان می باشد