نقش پررنگ شورای مشترک اتاق‌های بازرگانی اوراسیا در تقویت روابط تجاری

تأسیس شورای مشترک اتاق‌های بازرگانی کشورهای عضو اوراسیا به منظور ایجاد نهادی قدرتمند در راستای تقویت هرچه بیشتر روابط کشورهای عضو اوراسیا و ایران که به تازگی وارد این اتحادیه شده است، محور دیدار عضو شورای تجاری اتحادیه اقتصادی اوراسیا و معاون بین‌الملل اتاق ایران بود.
عضو شورای تجاری اتحادیه اقتصادی اوراسیا در دیدار با معاون بین‌الملل اتاق ایران به موضوع تأسیس شورای مشترک اتاق‌های بازرگانی کشورهای عضو اوراسیا پرداخت.
چندی پیش پیشنهاد تأسیس این شورا از جانب ایران مطرح شد که پس از توافق همه کشورهای عضو، پیش‌نویس یادداشت تفاهم از طرف اتاق ایران تهیه و برای شورای تجاری اتحادیه اوراسیا ارسال شد. دانیل ایبرایف عضو شورای تجاری این اتحادیه با سفر به ایران بررسی ابعاد موضوع را در دستور کار قرار داد.
وی با حضور در اتاق ایران و ملاقات با محمدرضا کرباسی، معاون بین‌الملل اتاق ایران ضمن تأکید بر لزوم ایجاد شورای مشترک اتاق‌های بازرگانی اتحادیه اوراسیا، وجود چنین نهادی را برای تقویت روابط بین کشورهای عضو ضروری خواند.
همچنین مقرر شد طی نشستی تخصصی بندهای مربوط به این یادداشت تفاهم یک‌به‌یک بررسی و ابهامات موجود برطرف شود تا به‌این‌ترتیب زمینه تصویب و اجرایی شدن هر چه سریع‌تر آن فراهم شود.
بر اساس اظهارات کرباسی، طبق توافق‌های انجام شده در مورد عضویت ایران در اتحادیه اوراسیا، ایران به مدت سه سال می‌تواند بر اساس تعرفه‌های تعیین شده در موافقت‌نامه اوراسیا با کشورهای عضو، تجارت کند. برای همین تأسیس شورای مشترک اتاق‌های بازرگانی می‌تواند در تسهیل امور تجاری و رفع مشکلات احتمالی مؤثر باشد.
کرباسی در مورد فهرست کالاهای تعیین شده که مشمول تعرفه می‌شوند، گفت: بخش خصوصی ایران انتظار دارد که تعداد کالاهایی که در این فهرست آمده است، افزایش پیدا کند. چراکه تعداد قابل توجهی از فعالان اقتصادی در ایران و کشورهای عضو اتحادیه برای همکاری با یکدیگر اعلام آمادگی کرده‌اند. اگر بتوان تعداد کالاهایی که مشمول تعرفه‌های موردنظر در موافقت‌نامه اوراسیا می‌شوند را افزایش دهیم، زمینه‌های بیشتری برای همکاری‌های مشترک بین ایران و دیگر اعضا ایجاد می‌شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود تأکید کرد: بخش خصوصی ایران باور دارد که این موافقت‌نامه نباید تنها روی کاغذ باقی بماند. فعالان اقتصادی باید از فرصت‌های ایجاد شده، استفاده کافی را ببرند. در این زمینه شورای مشترک اتاق‌های بازرگانی کشورهای عضو می‌تواند نقش تعیین کننده‌ای داشته باشد.
معاون بین‌الملل اتاق ایران همچنین با توجه به تدوین لیست کالاهای قابل مبادله در چارچوب موافقت‌نامه اتحادیه اوراسیا، یادآور شد: برای اینکه اعضا بتوانند در شرایط آسان‌تری با یکدیگر مبادله کنند، باید گواهی مبدأ متحدالشکلی را در چارچوب موافقت‌نامه گمرکی بین اعضا، تدوین کنیم.
وی پیشنهاد داد: برپایی نمایشگاه‌های دائمی معرفی کالاهایی که در لیست مذکور، دیده شده در هر یک از کشورهای عضو زمینه بهتری را برای آشنایی اعضا با توانمندی‌های دیگر کشورها مهیا می‌سازد.
کرباسی همچنین از علاقه‌مندی کشورهای دیگری مانند هند بعد از پیوستن ایران به اتحادیه اوراسیا برای همکاری با این کشورها خبر داد و گفت: ایران به دلیل برخورداری از ظرفیت مسیرهای ترانزیتی می‌تواند زمینه‌ساز همکاری کشورهایی مانند هند با اعضای اتحادیه اوراسیا باشد.
به باور وی هر آنچه می‌تواند مسیر مبادله و همکاری‌های مشترک بین ایران و دیگر اعضای اتحادیه اوراسیا را تسهیل کند، باید انجام شود. کرباسی در این ارتباط پیشنهاد بهره‌گیری از سامانه الکترونیکی برای اطلاع از زمان ورود و خروج کالاها در مسیر تجارت بین این کشورها و استفاده از استانداردهای یکسان را مطرح کرد.
کرباسی تصریح کرد: پروژه‌های بزرگ سرمایه‌گذاری قابل تعریف هستند و در این رابطه تمایل زیادی بین تشکل‌های اقتصادی ایرانی وجود دارد. در حال حاضر می‌توان گفت حدود 200 تشکل تولیدی و صادراتی آمادگی دارند با طرف‌های خود در 5 کشور عضو همکاری کنند.

معاون بین‌الملل اتاق ایران در مورد محدودیت‌های ناشی از تحریم در نظام بانکی، تشریح کرد: وجود تحریم به معنای توقف فعالیت‌های تجاری کشورهای تحریم شده نیست. در حال حاضر رابطه اقتصادی ایران با کشورهای همسایه از طریق ارزهای ملی دنبال می‌شود. کشورهای عضو اوراسیا نیز می‌توانند به کمک واحد پول مشترک، همکاری تجاری خود را با ایران ادامه دهند.
به باور وی آنچه بیش از هر چیز برای توسعه و تداوم روابط تجاری بین کشورها اهمیت دارد، اعتماد بین آنهاست. فعالان اقتصادی باید به این باور برسند که سرمایه‌گذاری در کشور هدف مانند فعالیت آنها در کشور خودشان است و از امنیت لازم برخوردارند.

رسیدگی به مسائل بانکی برای توسعه روابط تجاری در اولویت قرار دارد
در ادامه دنیل ایبرایف، عضو شورای تجاری اتحادیه اقتصادی اوراسیا، ایران یکی از شرکای تجاری مهم برای اعضای اتحادیه اوراسیا دانست و تصریح کرد: ما معتقدیم علی‌رغم محدودیت‌ها و حسادت سایر کشور نسبت به همکاری‌های تجاری بین اعضای اتحادیه و ایران، راه برای توسعه روابط وجود دارد و از طریق برنامه‌ریزی می‌توانیم در این مسیر گام برداریم.
به اعتقاد وی آنچه برای توسعه روابط در اولویت قرار دارد، رسیدگی به مسائل بانکی است. اتحادیه اقتصادی اوراسیا یک پایگاه الکترونیکی در اختیار دارد که می‌توان از طریق آن وضعیت ورود و خروج کالاها را رصد کرد.
عضو شورای تجاری اتحادیه اقتصادی اوراسیا قدم بعدی در توسعه روابط را ایجاد کارخانه‌های مشترک در کشورهای عضو دانست و درعین‌حال تأسیس آژانس‌های هواپیمایی مشترک و برقراری پروازهای مستقیم بین ایران و دیگر اعضا را ضروری دانست.
ایبرایف، تعریف استانداردهای یکسان بین ایران و دیگر اعضای اتحادیه اوراسیا را اقدامی مؤثر دانست و تأکید کرد: اگر بتوانیم لابراتوارها و سازمان‌هایی را ایجاد کنیم که گواهی‌های یکسانی برای تجارت بین اعضا صادر کنند، روند مبادلات آسان‌تر خواهد شد.


دیدگاه‌ها

کد موجود در تصویری که مشاهده می کنید را وارد کنید
XML دیدگاه ها: RSS | Atom








معرفی فدراسیون

فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته ایران بمنظور ساماندهی تشکلی فرایندهای تولید و صادرات کالاها و خدمات صنايع انرژي ايران و حفظ توازن و نظم و فراهم کردن امکان بهره برداری بیشتر از سرمایه گذاری و تولید و همچنین استفاده و انتقال تجربیات علمی و عملی دست اندرکاران و به هنگام نمودن آن برای نیل به اهداف قانونی توسعه در حوزه صادرات كالا و خدمات حوزه انرژي ايران و دفاع از منافع مشروع اعضاء، فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته ایران به استناد بند (ک) ماده (5) قانون اتاق بازرگانی و صنایع و معادن و کشاورزی ایران تشکیل گردیده است.

ادامه مطلب

انجمن‌ها و شرکت‌های عضو

ساعت سرور

امروز، پنج شنبه 09 فروردین 1403 11:57 ب.ظ

ورود به سیستم

کاربر گرامی، در صورتی که ثبت نام نکرده اید روی دکمه ثبت نام کلیک نمایید. شایان ذکر است جهت استفاده از کلیه امکانات سایت ثبت نام ضروری می باشد.


ثبت نام

ثبت نام اولیه در سیستم برای همگان رایگان می باشد