سناریوهای سال ۹۸ صنعت برق

در این میان صنعت برق هم مانند سایر بخش‌ها سال بسیار دشواری را پشت سر گذاشت. در کنار همه آنچه که بر سر اقتصاد ایران آمد، صنعت برق امسال با معضل خاموشی‌های گسترده تابستان هم مواجه بود. نشانه‌ای آشکار از پیامدهای بحرانی که سال‌هاست فعالان این صنعت از آن صحبت می‌کنند. مکانیزم ناکارآمد قیمت‌گذاری که نمی‌تواند بین عرضه و تقاضای برق تعادل برقرار کند و کسری بودجه که ناشی از عدم توازن در درآمدها و هزینه‌ها است و به رقمی بالغ بر حدود سه‌هزار میلیارد تومان در هر سال برای وزارت نیرو رسیده است، تنها بخشی از ابرچالش‌های صنعت برق کشور هستند.

سه سناریوی پیش‌بینی شده
پیام باقری، نایب‌رئیس هیات‌مدیره فـــدراسـیون صـادرات انــرژی و صـنایع وابسـته ایـــران در گفت وگو با «دنیای اقتصاد» سناریوهای اقتصادی صنعت برق را در سال آینده تشریح کرد. وی گفت: واقعیت این است که صنعت برق با سابقه‌ای درخشان، در شرایط خوبی قرار ندارد و اگر برای خروج آن از بحران چاره اندیشی نشود، بدون تردید همه بخش‌های کشور که به نحوی به محصول نهایی این صنعت یعنی برق، وابسته هستند، متحمل هزینه‌هایی گزاف و غیرقابل جبران خواهند شد. هر چند نگاهی به پیش‌بینی‌های انجام شده برای سال ۹۸ به درستی نشان می‌دهد که قرار نیست گشایش جدی در شرایط اقتصادی کشور رخ دهد. به‌عنوان مثال بانک جهانی، نرخ رشد اقتصادی ایران را در سال ۱۳۹۸ رقمی بالغ بر منفی ۸/ ۳ درصد تخمین زده است. این نهاد همچنین میزان تورم ایران در سال آتی را رقمی بالغ بر ۱/ ۳۴ درصد پیش‌بینی کرده است. البته سایر موسسات تحقیقاتی و مالی هم ارقامی مشابه را پیش‌بینی کرده‌اند. در این میان رشد اقتصاد ایران در سال ۹۸ از نگاه صندوق بین‌المللی پول رقمی نزدیک به منفی ۶/ ۳ و از نگاه مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی منفی ۵/ ۴ درصد خواهد بود. البته برای پیش‌بینی آنچه در سال ۹۸ در انتظار اقتصاد ایران است باید دو مساله کلیدی را در نظر گرفت؛ سرنوشت نرخ ارز و شرایط تحریم‌ها. برای نرخ ارز و تاثیرات آن بر صنعت برق، سه سناریوی اصلی قابل انتظار و پیش‌بینی است.

سناریوی اول؛ هدایت اقتصادی بازار ارز و عدم توافق پایدار بین‌المللی: براساس این سناریو دولت توانسته با به‌کارگیری اصول اقتصادی، سیاست‌گذاری ارزی هدفمندی را به شکل باثبات به اجرا رساند و تا حدودی بازار ارز را به سمت بازار شناور هدایت و نوسانات شدید ارزی را کنترل کند. بر مبنای شرایط پیش‌بینی شده در این سناریو عرضه ارز با محدودیت مواجه است، مکانیزم رگولاتوری در بازار ارز به شکلی سیستماتیک و اثربخش اجرا می‌شود و انگیزه سفته‌بازی و سوداگری در بازار ارز کاهش می‌یابد. اگر پیش‌بینی‌های صورت گرفته در این سناریو عملیاتی شود، اگر چه رکود در فعالیت‌های تولیدی و توسعه‌ای تداوم می‌یابد اما بازار ارز برای فعالان اقتصادی پیش‌بینی‌پذیر خواهد بود و در بازار ارز شفافیت نسبی حاکم شده و فرصت‌های رانتی کاهش خواهد یافت. در این شرایط، شرکت‌های کارفرمایی تولید، انتقال و توزیع به‌دلیل کمبود ارزی کشور و عدم دسترسی و تخصیص مناسب ارز مورد نیاز، فعالیت‌های خود را به سمت پروژه‌های تعمیر و نگهداری سوق می‌دهند. به این ترتیب با توجه به مشکلات شرکت‌های برق منطقه‌ای و توزیع در توسعه زیرساخت‌ها، صنعت برق با مواردی همچون ادامه روند خاموشی و مدیریت اتلاف برق شبکه مواجه خواهد بود. فعالان بخش‌خصوصی صنعت برق نیز با مشکلاتی همچون عدم انعقاد قراردادهای جدید و رکود در پروژه‌ها، افزایش تمرکز قراردادهای پیمانکاری حفظ شبکه فعلی و عدم دسترسی و تخصیص مناسب ارز مواجه خواهند شد که قاعدتا افت تولید، مشکل تامین مواد اولیه و افت تقاضا را برای سازندگان به‌دنبال خواهد داشت.

سناریوی دوم؛ هدایت اقتصادی بازار ارز و توافق پایدار بین‌المللی: در این سناریو از یک سو دولت توانسته است با به کارگیری اصول اقتصادی، سیاست‌گذاری ارزی هدفمندی را به شکل باثبات به اجرا رساند و از سوی دیگر در بعد روابط بین‌الملل، به یک توافق پایدار با اقتصادهای بزرگ جهانی دست یافته است. در این شرایط ضمن اجرای سیاست ارزی مناسب و مکانیزم‌های بهینه تخصیص ارز، به‌دلیل وجود توافق بین‌المللی مشکلات کمبود و عرضه ارز وجود ندارد و بنگاه‌های اقتصادی در فضا و بستر تجارت بین‌الملل با مشکل کمی مواجه خواهند بود. بر این مبنا عرضه بدون محدودیت ارز، تنظیم بازار با رگولاتوری موثر، هدایت شدن بازار ارز به سمت بازار شناور، دسترسی آسان فعالان اقتصادی به ارز، از بین رفتن فعالیت سوداگری و سفته‌بازی در بازار ارز، قابل پیش‌بینی شدن نوسانات بازار ارزی، ایجاد ثبات و افزایش تدریجی قیمت ارز در نهایت به توسعه و رونق فعالیت‌های اقتصادی در این سناریو منتهی می‌شود.در این شرایط با توجه به گشایش ارزی و محیط کسب‌وکار مناسب، دسترسی شرکت‌های کارفرمایی تولیدی، انتقال و توزیع به ارز برای فعالیت‌های توسعه‌ای تسهیل می‌شود و انجام پروژه‌های توسعه‌ای و سرمایه‌گذاری جدید در دستور کار قرار می‌گیرد و تغییر اولویت عقد قرارداد از پروژه‌های استراتژیک و حیاتی به سمت پروژه‌های دارای صرفه اقتصادی خواهد بود. به علاوه با افزایش سودآوری اقتصادی، تمرکز شرکت‌ها بر مدیریت ریسک‌های اقتصادی قرار‌دادها خواهد بود و شرکت‌های پیمانکاری که بتوانند با مدیریت بهینه و افزایش بهره‌وری در اجرای پروژه‌ها، هزینه‌ها را کاهش دهند سهم بیشتری از بازار را کسب می‌کنند. براساس این سناریو فعالان بخش‌خصوصی صنعت برق به‌دلیل امکان عقد قراردادهای متنوع و پربازده و از طرفی نبود مشکلات تولیدی از رونق تولید برخوردار شده و امکان ارتقای فناوری و توسعه ظرفیت‌های ساخت خود را کسب می‌کنند و می‌توانند در بازارهای صادراتی حضور داشته باشند. همچنین با توجه به فضای رقابت و کسب‌وکار مناسب، در نبود فرصت‌های سفته‌بازی، می‌توانند روی فعالیت‌های با ارزش‌افزوده اقتصادی متمرکز ‌شوند و آن بخش از شرکت‌ها که امکان توافق و تجارت با شرکت‌های کوچک و متوسط (SMEs) اروپایی را داشته باشند، سهم بیشتری در بازار خواهند داشت.

سناریوی سوم؛ کنترل امنیتی و غیراقتصادی بازار ارز و عدم توافق پایدار بین‌المللی: در این سناریو دولت سعی می‌کند با شرایط امنیتی به شکل غیراقتصادی بازار ارز را کنترل کند. در این شرایط بحران نوسانات شدید ارزی ادامه پیدا می‌کند، نیازهای بنگاه‌های ااقتصادی در اولویت نخواهد بود و تمرکز روی خانوار و مصرف‌کنندگان است.
براساس چنین شرایطی بدون شک با یک نظام بازار ارز فاقد شفافیت مواجه خواهیم شد که رانت اطلاعاتی ایجاد می‌کند. عرضه ارز با مشکل شدید مواجه شده و تخصیص ارز به شکل ناکارآمدی انجام خواهد شد. براساس داده‌های این سناریو دسترسی به ارز برای فعالیت‌های اقتصادی مولد با مشکل مواجه شده و خرید و فروش ارز به‌دلیل رانت‌های اقتصادی دارای جذابیت سوداگری خواهد بود و همین امر انگیزه سفته‌بازی در بازار ارز را افزایش داده و بخش تولید و ساخت با رکود مواجه خواهد کرد. صنعت برق نیز در قالب این سناریو شرکت‌های کارفرمایی تولید، انتقال و توزیعی خواهد داشت که با مشکلاتی مانند توقف پروژه‌ها و عدم عقد قرارداد پروژه‌های توسعه‌ای و سرمایه‌گذاری، عدم دسترسی به ارز، مواجه شده و تمرکز آنها بر حفظ شبکه داخلی و مواجهه با پدیده خاموشی و تغییر اولویت‌ها از قراردادهای اقتصادی به سمت پدافند غیرعامل و استراتژیک خواهد بود.به این ترتیب پیمانکاران، سازندگان و تامین‌کنندگان کالا و خدمات صنعت برق با مشکلات عدیده‌ای همچون رفتن قراردادها به سمت قراردادهای صرفا استراتژیک و عدم قبول قراردادهای جدید مواجه هستند. به علاوه به‌دلیل دسترسی نداشتن به تامین‌کنندگان اصلی، تمایل به انجام مهندسی معکوس و جایگزینی با محصولات داخلی بیشتر شده و سازندگان با مشکل تامین مواد اولیه و مشکلات نقدینگی در فروش مواجه می‌شوند و بخشی از آنها در خطر ورشکستگی قرار می‌گیرند.
در کنار این سه سناریو باید چالش‌ها و مخاطرات صنعت برق در شرایط تحریم را هم مد نظر قرار داد. به نظر می‌رسد این صنعت در شرایط تحریم با چهار چالش جدی مواجه خواهد بود که محدودیت در مبادلات تجاری برون‌مرزی یکی از مهم‌ترین آنها خواهد بود. اختلال و کمبود در زنجیره تامین تجهیزات، افزایش زمان و هزینه اجرای پروژه‌ها و ریسک ناپایداری شبکه برق از جمله اصلی‌ترین پیامدهای تحریم‌ها خواهد بود که ممکن است سال ۹۸ را به سالی دشوارتر برای اهالی این صنعت بدل کند. واقعیت این است که همه فعالان کسب و کار در انتظار سالی سخت با رخدادهایی غیرقابل پیش‌بینی هستند اما نمی‌توان با ناامیدی دست از تلاش کشید. فعالان صنعت برق ایران بارها امتحان خود را در روزهای دشوار پس داده‌اند و این بار هم مهیای مواجهه با دشوارترین شرایط هستند.به اعتقاد باقری، نمی‌توان امیدها را کنار گذاشت. باید به توانمندی صنعت برق، دوراندیشی دولت و وزارت نیرو و همچنین ایجاد یک عزم ملی برای خارج کردن این صنعت استراتژیک از بحران امیدوار بود. باید همه دشواری‌های سال پیش‌رو را پذیرفت و با امید به مواجهه آنها رفت.


دیدگاه‌ها

کد موجود در تصویری که مشاهده می کنید را وارد کنید
XML دیدگاه ها: RSS | Atom








معرفی فدراسیون

فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته ایران بمنظور ساماندهی تشکلی فرایندهای تولید و صادرات کالاها و خدمات صنايع انرژي ايران و حفظ توازن و نظم و فراهم کردن امکان بهره برداری بیشتر از سرمایه گذاری و تولید و همچنین استفاده و انتقال تجربیات علمی و عملی دست اندرکاران و به هنگام نمودن آن برای نیل به اهداف قانونی توسعه در حوزه صادرات كالا و خدمات حوزه انرژي ايران و دفاع از منافع مشروع اعضاء، فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته ایران به استناد بند (ک) ماده (5) قانون اتاق بازرگانی و صنایع و معادن و کشاورزی ایران تشکیل گردیده است.

ادامه مطلب

انجمن‌ها و شرکت‌های عضو

ساعت سرور

امروز، پنج شنبه 09 فروردین 1403 1:02 ب.ظ

ورود به سیستم

کاربر گرامی، در صورتی که ثبت نام نکرده اید روی دکمه ثبت نام کلیک نمایید. شایان ذکر است جهت استفاده از کلیه امکانات سایت ثبت نام ضروری می باشد.


ثبت نام

ثبت نام اولیه در سیستم برای همگان رایگان می باشد