2 توصیه برای ما و3 نکته درباره آینده بازار انرژی

Padidar

رضاپدیدار

IPCعضو شورای سیاست‌گذاری

1- دوری از شتاب‌زدگی در تحلیل‌ها: اثرگذاری فرایندهای سیاسی درزمینهٔ انرژی به‌ ویژه نفت مسئله‌ای انکارناپذیر است درنتیجه پیروزی دونالد ترامپ، نامزد جمهوری خواهان در انتخابات اخیر ریاست جمهوری ایالات‌متحده امریکا بی‌تأثیر در این زمینه نیست اما باید در تحلیل آن، شتاب‌زده عمل نکرد و سرفصل‌های جداگانه‌ای برای آن قائل شد. متأسفانه این اصل مهم در تحلیل‌های ما از موفقیت ترامپ و برنامه‌هایی که او در کارزار انتخابات مطرح می‌کرد رعایت نشد و بسیاری از داوری‌ها شتاب‌زده و عجولانه بود. من معتقدم رسانه‌های ما در تحلیل‌ها بدون پشتوانه مطالعات همه‌جانبه عمل کردند و این رویکردهای شتاب‌زده به حصول نتایجی منجر شد که به نظر نمی‌رسد اثر واقعی برجهان ما داشته باشد.

2- هوشمندانه عمل کنیم: تبلیغات انتخاباتی ترامپ گویای این بود که او با توافق اخیر ایران با کشورهای قدرتمند جهان در تضاد است. ترامپ این مواضع را تا پیروزی در انتخابات حفظ کرد و به‌قول‌معروف رأی خودش را جمع کرد. در همین دوره در رسانه‌های ما نظرات قطعی مطرح شد که اشتباه بود و از حفظ مواضع تند ترامپ حکایت می‌کرد. در حال حاضر رئیس‌جمهور منتخب امریکا در مسیر تشکیل کابینه، تعیین وزرا و تحویل کاخ سفید قرارگرفته است و اظهارات اخیر او متفاوت از شعارهای انتخاباتی اوست. این نشان می‌دهد به‌عنوان یک کشور اثرپذیر از سیاست‌های امریکا باید هوشمندانه رفتار کنیم.

3- اوپک و تلاش برای کاهش اثرگذاری سیاست بر این سازمان: در ایران هر رویکرد اقتصادی ما پیش‌زمینه‌ای سیاسی را یدک می‌کشد و ضریب ورود سیاست به اقتصاد در ایران در مقایسه با کشورهای مثل ما بسیار بالاست و حوزه انرژی به‌طورکلی در جهان مستثنا از این مسئله نیست. با توجه به اقدامات انجام‌شده در آخرین اجلاس اوپک در الجزایر می‌توان گفت که اعضای اوپک متوجه شدند که اثرپذیری اعضای این سازمان از سیاست‌ها چقدر به شکنندگی اقتصادی آن کمک می‌کند و به همین دلیل تلاش می‌کنند این سازمان را به روش‌هایی مجهز کنند که عارضه‌های ناشی از پیروزی ترامپ و البته سیاست‌های موردی و منطقه‌ای اعضای اوپکی و غیر اوپکی بر بازار انرژی به کمترین میزان ممکن برسد. تصور می‌کنم نشست‌های کارشناسی برگزارشده در هفته گذشته باعث ایجاد همگرایی اولیه در اوپک شده است هرچند نظرات ایران در این نشست‌ها صد در صد تأمین نشده است. این امید وجود دارد که این هم‌گرایی و رسیدن به توافق اصلی باعث تثبیت شرایط متزلزل اوپک شود و درنهایت به دورنمایی نسبتاً تضمین‌کننده برای قیمت نفت بینجامد. زمینه افزایش درآمد نفتی کشورهای اوپکی و غیر اوپکی که خودشان را به اوپک نزدیک کردند با این توافق فراهم می‌شود.

4- شرایط سیاسی آمریکا و رویکرد رئیس‌جمهور جدید این کشور اثر تعیین‌کننده‌ای در فرایند شکل‌گیری توافق اوپکی‌ها ندارد. در حال حاضر روسیه هم که 46 تا 48 درصد از درآمد آن حاصل از فروش نفت است، تلاش می‌کند به اوپک نزدیک شود تا در طرح تثبیت تولید نفت یا فریز نفتی به شرایط تضمین‌کننده ازنظر قیمت نفت برسد. بسیاری از کارشناسان در ده روز گذشته اعلام کردند که این ثبات در اوپک فارغ از انتخابات آمریکا و اثراتش می‌تواند قیمت نفت را بالای بشکه‌ای 50 دلار نگه دارد. اگر طرح فریز نفتی اجرا شود، یعنی تولید نفت عربستان 500 هزار بشکه کاهش یابد و دیگر کشورهای تولیدکننده نفت، تولید را 4 تا 4.5 درصد کاهش دهند، در دل اوپک به کاهش 1.2 میلیون بشکه‌ای نفت می‌رسیم و با کاهش 500 تا 600 هزار بشکه‌ای تولید نفت روسیه درمجموع به کاهش دو میلیون بشکه‌ای در تولید نفت می‌رسیم که می‌تواند قیمت نفت را فراتر از 55 دلار برای ماه‌های آینده تثبیت کند.

5- در حال حاضر و دست‌کم تا شش ماه آینده رئیس‌جمهور منتخب امریکا اثری بر بازار انرژی ندارد. پس از گذشت شش ماه در شرایطی که ترامپ بخواهد میزان تولید نفت خام امریکا را افزایش دهد، می‌توان گفت که بازار انرژی از این انتخاب مردم آمریکا متأثر می‌شود. امریکا در حال حاضر 7.5 میلیون بشکه در روز تولید می‌کند و از سوی دیگر بخش عمده‌ای از نیازش را از کانادا، مکزیک، عربستان و عراق تأمین می‌کند. اگر این کشور تولید نفت را 2 میلیون بشکه افزایش دهد و به 9.5 میلیون بشکه برساند به‌طور حتم اثراتی بر قیمت نفت خواهد گذاشت به این دلیل که وارداتش را از خاورمیانه کاهش می‌دهد. هرچند به نظر من این اثرگذاری هم کوتاه‌مدت است و ممکن است از 5 تا 10 درصد بر قیمت نفت در بازار انرژی سال آینده اثر بگذارد.

منبع: سایت اتاق بازرگانی تهران


دیدگاه‌ها

کد موجود در تصویری که مشاهده می کنید را وارد کنید
XML دیدگاه ها: RSS | Atom








معرفی فدراسیون

فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته ایران بمنظور ساماندهی تشکلی فرایندهای تولید و صادرات کالاها و خدمات صنايع انرژي ايران و حفظ توازن و نظم و فراهم کردن امکان بهره برداری بیشتر از سرمایه گذاری و تولید و همچنین استفاده و انتقال تجربیات علمی و عملی دست اندرکاران و به هنگام نمودن آن برای نیل به اهداف قانونی توسعه در حوزه صادرات كالا و خدمات حوزه انرژي ايران و دفاع از منافع مشروع اعضاء، فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته ایران به استناد بند (ک) ماده (5) قانون اتاق بازرگانی و صنایع و معادن و کشاورزی ایران تشکیل گردیده است.

ادامه مطلب

انجمن‌ها و شرکت‌های عضو

ساعت سرور

امروز، پنج شنبه 09 فروردین 1403 5:13 ب.ظ

ورود به سیستم

کاربر گرامی، در صورتی که ثبت نام نکرده اید روی دکمه ثبت نام کلیک نمایید. شایان ذکر است جهت استفاده از کلیه امکانات سایت ثبت نام ضروری می باشد.


ثبت نام

ثبت نام اولیه در سیستم برای همگان رایگان می باشد